رفتن به محتوای اصلی

رشد جنبش سبز ایران در اینترنت
18.03.2010 - 18:12

استفاده از اینترنت در جریان اعتراض های پس از انتخابات ایران در جنبش سبز مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و این نوع حرکت اعتراضی در میان برخی از صاحبنظران به انقلاب توئیتر معروف شد. مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در ایران با پوشش خبری مناسبی برگزار شد. اما پس از اعلام نتایج انتخابات و شروع اعتراض های مردمی این فضا هر روز بسته تر شدن. سایت های بسیاری فیلتر شدند.ممنوعیت های متعددی جلوی کاربران را سد کرد و برخی از آنها به دلیل این فعالیت ها دستگیر شدند. اما به اعتقاد کارشناسان جنبش سبز ایران با تمام فشارهایی که بر عرصه اطلاع رسانی وارد شد، همچنان از راههای مختلف به انتشار اخبار و تصاویر مشغول است.

سراج الدین میردامادی روزنامه نگار در فرانسه این مسئله را دستاورد تکنولوژی جدید می داند که مخاطبان مختلفی را در اجتماع به خود اختصاص می دهد و می گوید:" اینترنتی شدن جنبش سبز افراد را در سنین بالا نیز پای این تکنولوژی جدید می آورد. حتی افرادی را که دارای سواد خاص نیستند به مسئله کامپیوتر آشنا شده و سعی می کنند سدهای اطلاع رسانی را بشکنند."

گروهی از صاحبنظران نیز بر این عقیده اند که در زمان شکل گیری جنبش سبز اعمال فشارها بر مطبوعات و رسانه های مستقل و غیر دولتی افزایش چشمگیری یافت و همین مسئله سبب شده که وظیفه این اطلاع رسانی را شهروندان بر عهده بگیرند.

یکی از دست اندرکاران تکنولوژی ارتباطات می گوید که شهروندان می توانند مشاهداتشان را با یک گوشی موبایل ثبت کنند، یا در غالب ایمیل ارسال کنند، این باعث می شود که اینترنت از رسانه های یک سویه مانند تلویزیون و رادیو پیشی بگیرد. برای شناسایی نشدن او، یکی از همکاران بی بی سی به جای او سخن می گوید:

سرعت و گستردگی اینترنت هم عامل مهمی است. در شهرستان ها به خاطر دوری از مرکز آن هم در کشور پایتخت محوری مثل ایران که اخبارشان در جایی منعکس نمی شود در چنین جایی است که یک جوان علاقه مند به راحتی می تواند اخبار اعتراض ها از منزل خود به سراسر دنیا می فرستد."

این کارشناس اضافه می کند که دولت توانسته با"روش غیر قانونی" جلوی پخش شبکه های ماهواره ای را بگیرد اما نمی تواند اینترنت کشور را قطع کند، چون خیلی از زیرساخت های کشور هم با این کار آسیب می بینند پس فقط می تواند از روش فیلترینگ استفاده کند.

"سرکوبی که در فضای باز جهانی اینترنتی و اطلاع رسانی انجام می شود راه های بدل آن نیز از سوی فعالان جنبش سبز بازتولید می شود. هرچند حاکمیت ممکن است موانع سرکوب این راه را نیز طراحی کند ولی باز این روند ادامه دارد.تمام دستگیری ها نشان می دهد که راهی که حکومت در این نه ماه دنبال کرده موثر نبوده و اطلاع رسانی همچنان ادامه دارد."

سراج الدین میردامادی

به اعتقاد کارشناسان سرکوب و ممانعت از انتشار اخبار ممکن است شدیدتر شود، اما به دلیل گسترش اینترنت و افزایش استفاده کاربران، راههای مقابله با این سرکوب ها نیز قابل جایگزینی است.

آقای میردامادی با اشاره به سال ۵۷ و انقلاب ایران می گوید در دوران انقلاب شب نامه و کاست ها و رادیو بی بی سی به عنوان یک رسانه مورد استفاده مردم بود. جنبش سبز و اعتراض های مردمی هم از اینترنت و سایت های اجتماعی سود می برد.

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه برای هر مانع و سدی که ایجاد می شود، بدل و راه گریزی نیز طراحی می شود، می گوید:" برای هر فیلتری فیلتر شکنی هست. سرکوبی که در فضای باز جهانی اینترنتی و اطلاع رسانی انجام می شود راه های بدل آن نیز از سوی فعالان جنبش سبز بازتولید می شود. هرچند حاکمیت ممکن است موانع سرکوب این راه را نیز طراحی کند ولی باز این روند ادامه دارد.تمام دستگیری ها نشان می دهد که راهی که حکومت در این نه ماه دنبال کرده موثر نبوده و اطلاع رسانی همچنان ادامه دارد."

یکی از مسائلی که به گفته کارشناسان در گسترش استفاده از اینترنت در میان معترضان به نتیجه انتخابات ایران و طرفداران جنبش سبز نقش داشته جوان بودن جمعیت مخالفان است. به اعتقاد این کارشناسان این جنبش سبب شده که افراد میانسال نیز به استفاده از اینترنت روی بیاورند و جنبش سبز با کمک اینترنت درمیان نسل های مختلف در ایران نفوذ کند.

کارشناس تکنولوژی ارتباطات با تاکید بر محدودیت ها بر اینترنت می گوید:" برای گسترش شبکه راه آهن و پروژه های نفتی دولت حاضر است به هر کشوری پروژه واگذار کند و هر شرطی را هم می پذیرد حتی میلیون ها دلار هزینه برای تشویق سرمایه گذاری خارجی در این حوزه ها می کنند اما در بخش اینترنت داستان فرق می کند، آنها به هیچ وجه نمی خواهند که انحصار را در این زمینه از دست بدهند چون می دانند اگر غول از شیشه بیرون بیاد دیگه قابل برگردوندن نیست . "

پس از گذشت نه ماه همچنان اعتراض ها به شکل های مختلف ادامه دارد، دولت ایران نیز فشارها را افزایش می دهد. به اعتقاد کارشناسان هرچند سایت ها فیلتر، سرعت اینترنت کندتر می شود و این اقدامات ممکن است موقتا جلوی فعالیت ها را بگیرد،اما نمی تواند اعتراض ها را سرکوب کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.