رفتن به محتوای اصلی

مرور خبرها
21.02.2010 - 18:12

آزاد شده‌ها:

- حسن محققی، عضو نهضت آزادی و داماد مهندس بازرگان و رییس اسبق هیات سیاسی این حزب، بعد از حدود ۵۰ روز بازداشت از زندان اوین آزاد شد.

- امیر خرم ، عضو دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی، بعد از حدود ۵۰ روز بازداشت از زندان اوین آزاد شد.

- علی‌حسن شمایلی، دبیر آموزش و پرورش و از اعضای ستاد موسوی در شهرستان سنقر کرمانشاه که از ۲۰ بهمن‌ماه بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

- دکتر غفار فرزدی، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی و مسئول شاخه آذربایجان نهضت آزادی، که پیش از ۲۲ بهمن در تبریز بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد.

- عباس پوراظهری، عضو جنبش مسلمانان مبارز و مسئول نیروهای ملی-مذهبی در تبریز ، که پیش از ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد.

- دکتر باقر صدری‌نیا، از فعالان ملی-مذهبی تبریز، که پیش از ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، با قید وثیقه آزاد شد.

- امیر صادقی، عکاس و خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی با وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد. این خبرنگار به اتهام انتشار عکس‌هایی از اعتراضات روز عاشورا بازداشت شده بود.

- علیرضا خلیجی اسکویی، فرزند دکتر خلیجی رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبایی و داماد محمدرضا بهشتی فرزند ارشد شهید بهشتی، بعد از بیش از یک ماه و نیم از زندان آزاد شد.

وضعیت بازداشت شده‌ها:

- خانواده مجید توکلی، فعال دانشجویی زندانی، می‌گویند بیشتر از یک ماه است که هیچ خبری از فرزندشان ندارند و شدیداً نگران حال او هستند. مجید توکلی روز ۱۶ آذر (بیش از دو ماه و نیم پیش) بعد از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد. این در حالی است که خبرگزاری رهانا خبر از مشاهده مجید توکلی در دادگاه انقلاب در روز یکشنبه داده است که اثرات ضرب و شتم بر بالای ابروی راست او مشهود بوده است.

- پیمان چالاکی و حسین نورانی‌نژاد به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده‌اند. بند ۳۵۰ به دلیل تراکم بالای زندانیان در حال حاضر وضعیت نامناسبی دارد. همچنین با توجه به زندانی بودن سمیه عالمی‌پسند، همسر پیمان چالاکی، دختر خردسالشان در بیرون از زندان وضعیت نامناسبی دارد.‌

- ضیا نبوی، دانشجوی زندانی و ستاره‌دار که به ۱۵ سال حبس محکوم شده، در نامه‌ای از بند ۳۵۰ زندان اوین به صادق لاریجانی جزئیات پرونده خود را توضیح داده و به روشنی نشان داده است که بدون هیچ سند و مدرکی به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق به ۱۰ سال زندان و به جرم‌های دیگر به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. آقای نبوی در این نامه خواسته فرصت تجدیدنظرخواهی عادلانه برای او فراهم شود.

- نعیمه دوستدار، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار که روز ۱۷ بهمن بازداشت شده در سومین تماس تلفنی‌اش گفت که در زندان اوین نگهداری می‌شود. تاکنون از مکان بازداشت این نویسنده کودک و نوجوان خبری نبود. نعیمه دوستدار روز ۱۷ بهمن بازداشت شد. اتهام خانم دوستدار هنوز مشخص نیست.

- حسین شیخ‌عطار، از مسئولین جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب که هم اکنون در سن ۶۰ سالگی است، پس از عاشورا و در ارتباط با وقایع انتخابات بیش از ۵۰ روز است که بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شده است. خانواده آقای شیخ‌عطار می‌گویند او در سال‌های اخیر در بخش خصوصی مشغول بوده و هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

- یکی از آزادشدگان اخیر کیوان مهرگان را در بهداری زندان اوین دیده است. کیوان مهرگان در گفتگویی کوتاه با این اصلاح طلب تازه آزاد شده در بهداری اوین گفته است که از نظر فیزیکی در وضعیت بدی قرار دارد و بعد از ۵۵ روز همچنان در یکی از سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین به سر می‌برد. هنوز به آقای مهرگان اجازه ملاقات با خانواده و استفاده از کتاب داده نشده است.

- فواد صادقی، سردبیر سایت خبری آینده‌نیوز که از ۲۱ بهمن در بازداشت موقت به‌سر می‌برد اخیرا با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته است. آقای صادقی در این تماس تلفنی ضمن ابراز رضایت از وضعیت محل نگهداری خود در زندان اوین اعلام کرده نسبت به استمرار بازداشت موقت خود اعتراض کتبی کرده است.

دانشجویی:

- هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کاشان فعالیت‌های انجمن اسلامی این دانشگاه را لغو کرد. در دانشگاه کاشان اعتراضات گسترده‌ای به نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن اتفاق افتاد. در حال حاضر دو دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان در بازداشت به سر می‌برند.

- ۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان بنابر حکم صادره کمیته انضباطی آن دانشگاه هر یک به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند. در حکم این افراد اتهام آنان ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه و برهم زدن نظم ذکر شده است.

- حراست و کمیته انضباطی دانشگاه آزاد نجف‌آباد حکم به محرویت کوتاه از مدت تحصیل و سپس به تبعید به دیگر واحدهای این دانشگاه در شهرهای دیگر برای ۱۵ نفر از دانشجویان داده است. این دانشجویان در تجمع‌های روزهای ۱۳ آبان، حرکت صنفی ۲۴ آبان و روز دانشجو (۱۶آذر) و دیگر اعتراضات آرام دانشجویی در دانشگاه شرکت داشته‌اند.

دیدارها:

- علی کروبی، فرزند مهدی کروبی که در روز ۲۲ بهمن مورد ضرب و شتم شدید نیروهای بسیجی قرار گرفت، به منز اکبر هاشمی رفسنجانی رفت و با او دیدار کرد. سحام‌نیوز گزارش داده وقتی آقای کروبی آنچه را که بر سرش رفته تعریف می‌کرده، آقای هاشمی گریسته است.

- جمعی از خانواده‌های روزنامه‌نگاران زندانی در دیدار با محمد خاتمی اعتراض شدید خود را نسبت به اظهارات اخیر جواد لاریجانی در ژنو، که گفته بود روزنامه‌نگاران بازداشت شده بعد از انتخابات در تخریب اموال عمومی دست داشته‌اند، اعلام کردند. در این دیدار خانواده‌های تعدادی از روزنامه‌نگاران زندانی از جمله مسعود باستانی، مرتضی کاظمیان، عبدالرضا تاجیک، بدرالسادات مفیدی، سعید لیلاز، حمزه کرمی، شیوا نظرآهاری، بهمن احمدی امویی، فواد شمس، کیوان صمیمی، وحید پوراستاد، ساسان آقایی، علی حکمت، محمدجواد مظفر، مهدی محمودیان، کوهیار گودرزی و احمد زیدآبادی حضور داشتند.

خبرهای دیگر:

- عماد بهاور، رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی و عضو پویش موج سوم در ماه‌های اخیر با محدودیت‌های متعددی مواجه شده است. آقای بهاور بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شد و ۴۶ روز در سلول انفرادی زندانی بود. آقای بهاور بعد از آزادی از زندان از محل کار خود اخراج شد و در تازه‌ترین اقدام از ادامه تحصیل او در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه بابل ممانعت به عمل آمده است. همچنین گفته می‌شود عماد بهاور به دلایل فشارهای امنیتی مجبور شده است از تهران خارج شود.

- عزیزالله رجب‌زاده، فرمانده پیشین نیروی انتظامی تهران بزرگ، به عملکرد خود در نیروی انتظامی و به خصوص حوادث پس از انتخابات افتخار کرد و گفت که در مدت مسئولیت او، پلیس در کشته شده حتی یک نفر نقش نداشته است. ضمن اینکه کشته هم نداده است. آقای رجب‌زاده در مراسم تودیع خود به عنوان فرمانده پلیس پایتخت همچین افزود که بعد از انتخابات، پلیس تمام امکانات خود را در اختیار قرارگاه ثارلله سپاه قرار داده و این قرارگاه مسئول امنیت تهران بود.

- شرکت مخابرات (به دستور حراست این سازمان) تلفن خانه دو زندانی سیاسی، به نام‌های احمد کریمی و حامد روحانی‌نژاد، را به خاطر آنکه خانواده‌هایشان با رسانه‌های خارج از کشور مصاحبه کرده بودند، قطع کردند. پیش از این موبایل نسرین ستوده، وکیل آش رحمانی‌پور یکی از دو اعدام شده اخیر، به دلیل مصاحبه با رسانه‌های خارج از کشور قطع شده بود.

- حسین کاشفی، سخنگوی جبهه مشارکت، اعلام کرد استعفای هر یک از اعضای شورای مرکزی باید به تایید کنگره حزب برسد تا تایید شود. آقای کاشفی همچنین از تلاش این حزب برای برگزاری کنگره دوازدهم در یک ماه باقی مانده از سال ۸۸ خبر داد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ندای سبز آزادی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.