رفتن به محتوای اصلی

ماجرای استعفای اعتراضی یک کنسول
16.01.2010 - 17:12

در حالی که دولت محمود احمدی نژاد به اشکال مختلف تلاش کرده خبر استعفای محمدرضا حیدری کنسول ایران در نروژ را بی اهمیت و یا مرتبط با مباحث شخصی معرفی کند، آقای حیدری مصرانه این اقدام را حرکتی به نشانه اعتراض به سرکوب ها در ایران می خواند. کاری که آقای حیدری انجام داده برایش هزینه هایی هم به همراه داشته است. به عنوان مثال او هم اکنون تحت تدابیر امنیتی پلیس نروژ زندگی می کند. یک عضو گروه موسوم به کمیته نروژی - ایرانی حمایت از مبارزات مردم ایران ترتیبی داد تا بی بی سی فارسی بتواند با آقای حیدری مصاحبه ای داشته باشد.

محمد رضا حیدری می گوید که در مجموع بیست سال است که در حوزه حقوق کنسولی در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران مشغول کار بوده، ظرف این مدت سه بار تحت عنوان کنسول به ماموریت های خارجی اعزام شده است که دو کشور قبلی محل ماموریت او گرجستان و آلمان بودند.

کنسول مستعفی جمهوری اسلامی در نروژ می گوید علت اتخاذ این تصمیم "بحث یک روز و دو روز نبوده و حوادثی که پس از انتخابات در ایران اتفاق افتاد همه را به این فکر فرو می برد که چرا این اتفاقات باید بیفتد." آقای حیدری می گوید اوج ناراحتی اش از وضع موجود در ایران در روز عاشورا بود. در این روز شدیدترین نوع برخورد میان نیروهای رسمی و لباس شخصی امنیتی با معترضان در خیابان های تهران در گرفت که طی آن حداقل هشت نفر کشته شدند و برخی آمارها این تعداد را بیشتر از سی نفر عنوان کرده اند.

آقای حیدری می گوید: "آن صحنه ها (در روز عاشورا) را که دیدم، دیدم که حکومتی که دم از شریعت اسلامی می زند، دم از شیعه بودن می زند، با مردم خود چگونه برخورد می کند، حجت بر من تمام شد".

کنسول مستعفی ایران در نروژ می گوید البته استعفای خود را پیشتر از ماجرای عاشورا تقدیم مسئولان وزارت خارجه کرده بود ولی علنی نشده بود چون او قصد بازگشت به ایران را داشت. اما بعد از اینکه مساله در وب سایت های اینترنتی مطرح شد، تصمیم گرفت خود نیز آن را علنی کند. آقای حیدری بلافاصله اضافه می کند که خوشحال است که با استعفای خود توانسته همراهی خود با معترضان به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران را نشان دهد "و قلب مردم ایران را شاد کند".

"آن صحنه ها (در روز عاشورا) را که دیدم، دیدم که حکومتی که دم از شریعت اسلامی می زند، دم از شیعه بودن می زند، با مردم خود چگونه برخورد می کند، حجت بر من تمام شد."

محمد رضا حیدری، کنسول مستعفی ایران در نروژ

محمدرضا حیدری می گوید در روز عاشورا در مرخصی بوده و حوادث را از طریق اینترنت تعقیب می کرده است: "همان موقع این مطلب را برای سایت های خبری فرستادم. در خبرها آمد کنسول ایران در نروژ استعفا داده که این خبر را آنها (مسئولان وزارت خارجه) تکذیب کردند. وقتی به نروژ برگشتم در تماسی که با سفارت داشتم به من گفتند که خودت رسما اعلام کن و خبر تکذیبت را برای خبرگزاری نروژی بفرست. و من قبول نکردم و گفتم که من استعفا داده ام و روی استعفای خودم هم ایستاده ام چون من این برخوردها را با مردم خودم نمی پسندم".

آقای حیدری می گوید تاکنون هم علیرغم تلاش هایی که از ناحیه دولت ایران برای ایجاد تغییر در اقدام وی صورت گرفته همچنان بر نظر خود باقی است و تاکید می کند که "به آنها (مقامات ایرانی) هم گفته ام که راهی که رفته ام دیگر برگشتی ندارد."

کنسول جمهوری اسلامی در نروژ در پاسخ به این پرسش که سخنگوی وزارت خارجه گفته بود او بخاطر بحث تحصیل فرزندش و تمام نشدن سال تحصیلی می خواهد کمی بیشتر در محل ماموریت باقی بماند، می گوید فرزندش در مقطع دبیرستان است و تا ورود به دانشگاه هم چند سال فرصت دارد.

آقای حیدری می گوید سفیر سابق ایران در نروژ با مصاحبه هایی که با منابع مختلف انجام می دهد قصد دارد "کاری را که ما کردیم تخریب کند. ما یک گروه بودیم و یک فرد نبودیم و آنها در حال تخریب این وضعیت هستند." این حرف باعث می شود تا بپرسم که آیا غیر از آقای حیدری، فرد دیگری هم اقدام مشابهی انجام داده است یا نه. پاسخ محمد رضا حیدری به این پرسش آن است که خیلی ها در وزارت خارجه مثل او فکر می کنند اما شرایطشان به گونه ای نیست که بتوانند مانند او عمل کنند و مواضعشان را علنی اعلام کنند.

آقای حیدری اضافه می کند که وزارت خارجه پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری تلاشش بر این بوده که افرادی را که از میرحسین موسوی، از رهبران معترضان ایرانی، حمایت می کنند را "به نحوی از سوی سفارتخانه ها پاکسازی کند، ماموریت مرا در دستور کار گذاشتند که خاتمه بدهند که در همین راستا هم عمل کرده بودند و من همانطور هم که قبلا گفته بودم اگر قرار است ما به این سمت برویم باید از این سیستم استعفا بدهیم تا مردم بدانند که راه ما راه درستی است و آنها هم در راهشان ثابت قدم باشند."

از محمد رضا حیدری پرسیدم که آیا در محل خدمتش فعالیت و موضعگیری هایی داشته که نشان بدهد او از طرفداران آقای موسوی است. آقای حیدری در پاسخ می گوید که شرایط همگان به گونه ای نبوده که بتوانند مواضع خود را به طور علنی بگویند. اما در مورد خودش تایید می کند که موضعگیری های شخصی سیاسی اش باعث شده تا مسئولان درصدد بازگرداندن او برآیند.

آقای حیدری می گوید از طرف دولت ایران هیاتی به نروژ رفت تا با او مذاکره کند و شرطشان هم این بود که او بحث استعفا را تکذیب کند و بیانیه ای هم بصورت کتبی به خبرگزاری ها بدهد و در هنگام بازگشت هم با او مصاحبه هایی صورت گرفته و در تلویزیون و رسانه های دیگر منتشر شود تا او بتواند به کار در دولت ادامه دهد.

آقای حیدری در خصوص پاسخش به این شرایط می گوید: "من نپذیرفتم و گفتم که راهی که رفته ام راه درستی بوده، برای حرکت مردم ایران بوده و امیدارم که با یکدلی مردم ایران و به دور از تفرقه و جاروجنجال هایی که خود سیستم بین ما ایجاد می کند، بتوانیم راهی که مردم در داخل شروع کردند ما هم کمک کنیم تا به پایان برسانند".

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.