رفتن به محتوای اصلی

حرفهای احمدی نژاد که سعودی ها بی پاسخ گذاشتند
14.01.2010 - 17:12

وزیرخارجه عربستان سعودی به اظهارات دیروز رئیس جمهور ایران در انتقاد از حملات نظامی عربستان سعودی به شورشیان زیدی مذهب یمن پاسخ گفت و هر گونه حمله از جانب ارتش سعودی به شورشیان زیدی، موسوم به حوثی ها، را رد کرد. سعود الفیصل، وزیرخارجه عربستان سعودی که در نشست خبری مشترکی با همتای چینی اش در ریاض سخن می گفت اظهارات محمود احمدی نژاد را دخالت در امور داخلی یمن توصیف کرد و گفت که آقای احمدی نژاد از جانب خودش سخن می گوید، من تا به حال از هیچ منبعی نشنیدم که بگوید عربستان سعودی در حال جنگ با شورشیان حوثی است، حتی خود حوثی ها هم این را نمی گویند، پس ایران چطور چنین ادعائی می کند؟ این ایران است که دارد در امور داخلی یمن دخالت می کند.

این در حالی است که شورشیان حوثی بارها خبر داده اند که هواپیماهای جنگی سعودی مناطقی از خاک یمن را بمباران کرده اند و تعداد زیادی از غیرنظامیان قربانی این حملات شده اند، در تازه ترین این گزارشها حوثی ها خبر داده اند که دیروز هواپیماهای سعودی هجده نقطه را در شمال یمن بمباران کردند و در این بمبارانها یک مرد و دو دخترش کشته شده اند.

با وجود گزارشهای حوثی ها و دیگر شاهدان عینی، عربستان سعودی همواره حمله نظامی به داخل خاک یمن را تکذیب کرده و عملیاتی را که در مرز با یمن به اجرا درآورده، اقدامی برای مقابله با "خرابکاران نفوذی" توصیف کرده، بی آنکه نامی از حوثی ها ببرد و به هویت این "خرابکاران نفوذی" اشاره ای کند.

وزیرخارجه عربستان سعودی هم در واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد همین سیاست را دنبال کرده اما نکته مهمی که در اظهارنظرهای او به چشم می خورد، عدم واکنش به بخشی از اظهارات محمود احمدی نژاد است که مستقیماً به عربستان سعودی برمی خورد و ربط مستقیمی به یمن ندارد.

آقای احمدی نژاد عصر دیروز در سخنرانی برای مردم اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی این شهر عربستان سعودی را به برادرکشی متهم کرده و گفته بود: "انتظار این بود عربستان در دعوای خانگی یمن پدری و برادر بزرگی کند و بین برادران صلح و دوستی ایجاد کند نه اینکه خود وارد جنگ شود و توپها و بمبها را علیه ملتهای مسلمان به کار بیندازد".

اما تندترین و تحقیرآمیزترین بخش از سخنان محمود احمدی نژاد آنجاست که می گوید: "اگر گوشه‌ ای از سلاح عربستان به نفع غزه وعلیه صهیونیستها به کار گرفته می‌ شد امروز اثری از صهیونیستها نبود".

این حرف به این معنی است که عربستان سعودی که داعیه دار دفاع از مسلمانان و بویژه، فلسطینیان است با تمام موضعگیریهای ضداسرائیلی اش ناتوان است از اینکه این همه سلاحی را که به عنوان یکی از بزرگترین خریداران سلاح در جهان در زرادخانه های خود انبار کرده علیه اسرائیل به کار بگیرد و به دفاع واقعی از فلسطینیان برخیزد.

این سخن می تواند برگه دیگری بر پرونده سنگین اظهارنظرهای تند ضداسرائیلی محمود احمدی نژاد بیفزاید، چراکه آشکارا حاکی از طرفداری از رویارویی مسلحانه با اسرائیل و سلاح رساندن به فلسطینیان است.

اما سعودالفیصل این حرفهای محمود احمدی نژاد را بی پاسخ گذاشت.

البته سعودیها برای اینکه روابطشان با ایران را بیش از این تیره نکنند دلائلی برای خود دارند و بدیهی است در شرایطی که محمود احمدی نژاد هم از داخل و هم از خارج زیر حمله است، نخواهند آتش جنگ لفظی با او را شعله ور کنند، با توجه به سابقه محمود احمدی نژاد در اظهارنظرهای تند، معلوم نیست اگر هر سخن او با همان لحن پاسخ گفته شود، شعله های این آتش تا کجا خواهد رسید.

از سوی دیگر، هرقدر هم که مقامات سعودی در رویارویی لفظی با ایران جانب احتیاط را رعایت کنند، رسانه ها و چهره های سیاسی و مذهبی شان در جبهه گیری علیه ایران کم نمی گذارند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.