رفتن به محتوای اصلی

بنیاد جعلی فرهنگ و هنر و ادب آزربایجان نشانی از ادب و هنر ندارد!
09.07.2015 - 18:23

تاسیس بنیاد زبان و فرهنگ ترکی آزربایجان جایش را به بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان(!!!) داد و نخستین نشست صمیمی اساتید، پیشکسوتان - پیشیک کسوتان - و فرهیختگان آذربایجان در محل بنیاد فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان(!!!) یعنی خانۀ پروین اعتصامی به میمنت و خوشی همانطور که در تصویر می بینید برگزار شد. با این که از ریشه با این بنیاد مخالفم و اصولا این بنیاد چرخش و گریز روحانی از وعدۀ خویش به حساب می آید اما تصویر حامی پیام انسانی - یا بهتر بگویم ضد انسانی -دیگری است که می خواهم به آن بپردازم.

1- پیشکسوتان محترم و ریش سفیدان عزیز به شیوۀ سنتی گرد حوض آبی حلقه زده اند و در خانۀ یک زن آزربایجانی بدون حضور یک زن دارند دمار از بنیاد فرهنگ در می آورند. حیاط پروین به مثابه شکم زن است. مردان در شکم زنانگی جمع شده و بر زن سالاریت می رانند. مرد سالاری سنتی این اساتید و به قولی پیشروها زشت ترین قسمت تصویر است. اگر به مجسمۀ پروین هم نظر بیندازید پشتش به این جماعت است. تصویر به نوعی نشان دهندۀ تملک است. آنها مالک محسوب می شوند و زن ارزشی برایشان ندارد. از آنجا که ماهیت فرهنگ، زنانگی است و خانه هم خانۀ یک زن است به احترام او هم که شده حضور زنان می توانست ماهیت این نگرش سنتی را حداقل ماستمالی کند.

2- جامعۀ آزربایجانی در هیچ برهه ای از تاریخ زن ستیز نبوده است. زن همراه مرد در یک ماراتن برابر مسیر ترقی و رشد را طی کرده است. نیگار خانیم، بورلا خانیم، زینب پاشا، تومروس آنا نمونه های بی بدیل افسانه ای و تاریخی زن آزربایجانی به شمار می روند. جایگاه زن پشت مرد نیست. حتما این مثل بد و بد آموز را به یاد دارید که می گویند همیشه پشت یک مرد موفق یک زن سختکوش ایستاده است. چرا پشت مرد؟ اصلا چه دلیلی دارد که زن پشت مرد پنهان گردد؟ این تصویر بی ارزش ترین پیامی است که می خواهد در دفاع از ارزش ها سخن بگوید.

3- زبان ترکی، فرهنگ ترکی، بنیاد ترکی و زن ترکی ارزشمند ترین کلمه هایی هستند که مانقوردها با این نوع آموزه ها و مانورهای انحرافی نمی توانند از دل و ذهن مردم آزربایجان پاک کنند. اگر جرئتش را دارند در خانه ای از جنس تومروس آنا این چنین بی احترامی کنند. تومروس جلویشان طشتی می گذارد از جنسی که دانم و دانی.

 Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.