رفتن به محتوای اصلی

آلترناتیو سکولار دموکرات یک ضرورت تاریخی
به بهانه‌ی برگزاری ِ کنگره‌ی سوم سکولار دموکرات های ایران
09.07.2015 - 23:28

 

در حالی کنگره‌ی سوم ِ سکولار دموکرات های ایران در شهر فرانکفورت آلمان با موفقیت به کار خود پایان داد که می توان این کامیابی را حداقل از دو منظر به تامل نشست.

به باور ِ نگارنده، عواقب و نتایج این همایش بیش از پیش در دو محور چشم نمایی می کند

– پیوستگی ِ نظری و ارتباط محسوس بین نیروهای مبارز داخل و خارج از کشور

– میل به همگرایی ِ نیروهای انحلال طلب در برابر تمامیت خواهی کل نظام

بی گمان ارسال پیام از جانب دو شخصیت مردمی و محبوب داخل کشور چون عباس امیرانتظام و کوروش زعیم، بیش از پیش این امیدواری را در بدنه‌ی نیروهای سکولار دموکرات خارج از کشور فراهم کرده است تا راهی را که آغاز نموده اند، امیدوارانه و با کوشش بیشتری ادامه دهند .

این در حالی است که برخی همواره سعی نموده‌اند تا اینچنین القا کنند که ساخت و بدنه‌ی نیروهای سیاسی خارج از کشور، خاصه سکولار دموکرات های ایران در شناخت و تحلیل رویداهای سیاسی داخل عاجز و توان ارتباط با بدنه‌ی  سیاسی نیروهای مخالف و منتقد نظام را در داخل نداشته و ندارند. دریافت ِ پیام از این دوشخصیت مقبول ِ عامه و جامعه‌ی سیاسی درون مرز، خط بطلانی است بر این شبهه افکنی ها و تبلیغات مسمومی که برخی در طول این سالها سعی کرده اند به انحای مختلف در فضای مجازی و رسانه ای به آن دامن بزنند. ناگفته نماند که عباس امیرانتظام این اسطورۀ ایستادگی و مقاومت، بی هیچ شبهه ای، محبوب ترین شخص منتقد نظام  بین اقشار متنوع اجتماعی در داخل کشور می باشد. ازاینرو باید این ارتباط و پیوستگی نظری بین داخل و خارج حفظ گشته و به آن ابعاد نظری و عملی بیشتری داد. افزون بر آن نیروهای خوش فکر و واقع گرای داخلی به تدریج به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توان به حرکت های کنترل شده از جانب حاکمیت در بستر های تصنعی، اعتماد و دل خوش داشت. بهتر بگویم نیروهای اصیل و فادار به ارزش های سکولار دموکراسی به این باور رسیده اند که در تشت ِ سوراخ ِ جریان ِاصلاح طلبی ِحکومتی، هیچ آبی برای ملت ِ سرمازده‌ی ایران گرم نمی شود. رویکرد ِجدید ِ نیروهای خوشنام ِ سیاسی بیش از پیش ناشی از این واقعیت است که ایشان در طول ِ این سال ها متوجه این نکته اساسی گشته اند که بازی ِ سیاست همواره به طور ِ ملموسی مابین دو جناح ِ اصلی یعنی محافظه کاران و اصلاح طلبان ِ حکومتی تنها به استمرار و بقای نظام کمک کرده است و هیچ نتایج مدنی و دموکراتیکی  برای مردم ایران در پی نداشته است.

جالب اینکه ساخت ِ سیاسی ِ نظام ِ موجود طوری طراحی گشته است که جناح های موجود هیچگاه به حذف کامل ِ یکدیگر روی نیاورده و نمی آورند. به دیگر سخن استراتژی ِ هردو جناح بر حذف ِ یکدیگر متمرکز نیست و ارتباط ِ معناداری بین این دو جناح برای بقا و ماندگاری ِ نظام ِ حاکم، وجود دارد. حفظ نظام … منافع سیاسی، اقتصادی و اعتقاد به ارزش های مبتنی بر اندیشه های خمینی از نقاط ِ مشترکی اند که باعث شده تا ایشان حیات و ماندگاری ِ خویش را در یک رقابت و جدل تناوبی، در یکدیگر جستجو کنند و به خوبی دریافته اند که هیچ میدانی جز زمین ِ جمهوری اسلامی نمی‌تواند تاب و توان این ریاکاری  ِ مستمر را تاب بیاورد. در غیر ِ این صورت هر دو جناح به خوبی می دانند که در شرایط ِ برابر و دموکراتیک و در یک زمین ِ بی طرف، هیچ بختی برای رقابت با نیروهای سکولار دموکرات درعرصه‌ی  کسب ِ مقبولیت ِ عمومی نداشته و ندارند.

و اما کنگره‌ی مورد ِاشاره از منظر ِ دیگری نیز بسیار قابل توجه بود. در طول ِ این سال ها سعی شده بود تا جنبش سکولار- دموکراسی و دست اندرکاران آن را به انحصار طلبی  و تک روی متهم کنند. این در حالی است که نیروهای حاظر در کنگره های برگزار شده خاصه کنگرۀ فرانکفورت نشان داد که این زمین و میدان بیش از آنکه انتظار می رفت خصلت فرا ایدئولوژیک داشته ومی تواند زمینۀ بازی سیاسی نوینی را به نفع مردم در آینده ایران آزاد فراهم کند. وقتی که من سوسیالیست به همراه دیگر دوست مشروطه طلب، اقوام…و سایر نیروهای سیاسی خود را دربستری به عنوان سکولار دموکراسی تعریف کنیم و تعیین سرنوشت مردم ایران را در فردای سقوط و انحلال نظام حاکم، به داوری خود مردم بسپاریم ، بیش از پیش هم از نقاط تفرق کاسته ایم و هم به داوری و حکمیت مردم ایران احترام گزارده ایم.

کنگره‌ی فرانکفورت نشان داد که می توان زیر یک سقف با هر گرایشی به آینده‌ی ایران اندیشید. ترکیب ِ نیروهای سیاسی حاضر در این کنگره، بهترین گواه بر این ادعا است که چتر رنگارنگ ِ سکولار دموکراسی می‌تواند محافظ ِ خوبی برای ِ در امان ماندن ِ شعله های مقاومت در مقابل ِ بارش ِ تگرگِ  سیاه و متعفن ِ نظام فرمان پرست و ایدئولوژیک ِ حکومت اسلامی باشد.

حرف آخر

جمهوری اسلامی در حالی به چانه زنی های خود در مذاکرات ِ هسته‌ای ادامه می دهد که همه‌ی  شواهد  نشان از این دارد که  قدرت های جهانی در حال  رسیدن به یک تفاوق برد- برد  با حاکمان فعلی ایران هستند و اساسا نه برای جمهوری اسلامی و نه برای غرب منافع مردم ایران دراین توافق، پشیزی نمی ارزد. در واقع بازندۀ اصلی این تفاوق تنها ملت ایران می باشد. شوربختانه توافق مورد نظر به استمرار و تداوم ِ حاکمیت ِ جمهوری اسلامی کمک شایانی خواهد کرد و نظامی را که در پرتگاه سقوط قرار داشت، جانی دیگر خواهد بخشید تا با جباریت و ریاکاری همچنان چنگال بر حنجره‌ی ملت ایران کشیده و به سرکوب مطالبات ِ مردم ایران با قدرتی دو چندان ادامه دهد. بگذارید صادقانه بگویم دنیا به طرز بی شرمانه‌ای کور گشته و گوش هایش را بر مطالبات ِ مردم ایران بسته است، به قول نسیم شمال شاعر عصر مشروطه:

داد مزن حبیب من گوش جهان کر است کر است

باد مزن حبیب من هیزم شان تر است تر است

آری ما تنهای تنهاییم و جز اتکا بر استعداد ِ ملی خویش و اتحاد بین خود و سایر نیروهای سکولار دموکرات خاورمیانه هیچ راهی برای گذر از این نظام ایدئولوژیک و شرایط ِ بحرانی ِ خاورمیانه نداریم. همانطور که در مقاله‌ی قبلی‌ام  اشاره کردم مسایل خاورمیانه به طرز ِ بارزی به هم گره خورده اند و ما چاره‌ای نداریم تا اینکه ابتدا یک آلترناتیو سکولار، دموکرات با تنوع و رنگارنگی مبتنی بر تربیت ِ سیاسی ِ مدرن ایجاد کرده و سپس دستان ِ خود را به سوی سایر ِ نیروهای سکولار، دموکرات ِ خاورمیانه برای تدوین ِ مناسبات ارگانیک دراز کرده تا هم ایران و هم خاورمیانه از جزم اندیشی و فناتیزم ِ مذهبی رهایی یابد.

کوتاهی و گذر ِ سهل انگارانه از این ضرورت تاریخی، و کاشتن تخم نفاق بین نیروهایی که به آینده‌ی مردم ایران می اندیشند، گناهی است نابخشودنی که بر پیشانی ِ تاریخ ثبت خواهد شد.


دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
http://www.tahlilrooz.net/?p=1391

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.