رفتن به محتوای اصلی

این بار رنگ خواسته های تبریز آبی بود!
10.07.2015 - 19:28

تبریز این بار گفتمان جدیدی را در ادبیات سیاسی منطقه تعریف کرد. تبریز با پرچم های آبی به دنیا و حاکمان دینی و دموکرات و ...یادآوری کرد که سمت نگاهشان را گم نکنند. بدانسان که یواش - یواش در فیلم های فارسی مردم را با چین پیوند می زنند تبریز بازیشان را می خواند و بر هم می زند. در فیلم طبقۀ حساس و یا اخیرا در سریال پایتخت این نوع ازدواج فرهنگی را می توان دید. این البته به ملت فارس ربطی ندارد. آنها خود در احاطۀ مدیای مسلط هستند و آن را می بینند که نشان داده می شود. در سریال پایتخت یک نفر با زن چینی ازدواج کرده است و ... یعنی نوعی چینی سازی فرهنگی نیز همچون اجناس تقلبی چینی دارد در ادبیات و ادبیات سیاسی ایران جاسازی می شود. در این میان اما در حالی که تهران با فلسطین و یمن و چین و سوریه حال می کند آزربایجان به آنها درس دیگری از جنس خویش داد. 

چرا جنایات حکومت چین را نیز نمی بینید؟

تبریز هر از گاهی با شیوه و شرایط خویش چرایی سکوتش را به منطقه و جهان نشان می دهد. اینبار سکوت قرمزش را با رنگ و پرچم آبی اویغورها شکست و به نوعی دیالوگ سانسورشده و سرکوب شدۀ سالیان سال را جانی دوباره بخشید.
معادله ها به هم خورد. روز جهانی قدس همیشه و همه سال برگزار می شود و تقویم همان است. اما انگار گوشه هایی از تقویم تهران کنده شده است. تبریز نشانشان داد. تبریز روزی برای اویغورهای مظلوم می خواهد و می خواست. در سکوت سراسری ایران، تبریز آزربایجان تقویم خودش را نوشت. از این به بعد نیز همین خواهد بود.

ما تقویم خود را داریم. تقویمی که رنگارنگ است و توسط مردم آزربایجان نوشته می شود. پیشتر قاراباغ را نوشته بودیم و اینبار ترکستان را. 
حکومت ایران در شرایط آچمز به سر می برد. این بازی را مردم آزربایجان اداره می کنند با مهره های سفیدی از جنس کبوتر، و البته به وقتش کفن. 
این بار آبی را نیز به رنگ خواسته های تبریز اضافه کنید. 
و تبریز آبستن رنگهای دیگری است !

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.