رفتن به محتوای اصلی

ایران و کنفرانس جهانی آب و هوا در کپنهاگ
12.12.2009 - 18:12

برخورد غیرفعال نهادهای دولتی در ایران با کنفرانس کپنهاگ انتقاد فعالان و انجمن‌های هوادار محیط زیست را برانگیخته است. آنها امیدوارند که دستکم اجرای مصوبات این کنفرانس در ایران جدی گرفته شود. مصاحبه با اجلاس آب و هوا در کپنهاگ همچنان در جریان است و هر روز بحث‌های آن داغ‌تر می‌شود. هدف از این اجلاس فراهم‌کردن زمینه برای پیمانی است که جایگزین پیمان کیوتو شود و پخش و نشر گازهای گلخانه‌ای را محدود کند. تحقیقات نشان می‌دهد که تخریب چرخه‌ی اقلیمی زمین عمدتا ناشی از تشدید فزاینده گازهای گلخانه‌ای (دی اکسید کربن، متان، اوزون، اکسید نیتروژن و ...) است که از رهگذر مصرف انرژی‌های فسیلی (بنرین ، نفت ، گاز ، ذغال سنگ و ...) و یا در نتیجه استفاده از حلال‌ها و مواد سردکننده (حاوی (Fcw یا در اثر سوزاندن زباله‌ها، کشت برنج و دامداری پدید می‌آیند.

ایران نیز از جنبه‌های گوناگون از افزایش گازهای گلخانه‌ای آسیب دیده و می‌بیند. با این همه، مقام‌های این کشور چندان توجه و اعتنایی به اجلاس کپنهاگ نداشته‌اند. محمد سلطانیه، رئیس مرکز آب و هوایی ایران، در آستانه اجلاس کپنهاگ، در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویحاَ به برنامگی و کاستی‌های سیاست‌های زیست محیطی در ایران اشاره کرد. به گفته‌ی وی میزان تولید گازهای گلخانه‌ای ایران به نسبت تولید اقتصادی و سرانه جمعیت بسیار بالا است و باید زنگ خطر را به صدا درآورد.

بر خلاف نهادهای رسمی و دولتی، انجمن‌ها و کانون‌ها و فعالان محیط زیست و شماری از رسانه‌های ایران نسبت به اجلاس کپنهاگ و مسئله تأثیرات مخرب گازهای گلخانه‌ای بر زیستبوم ایران بی‌تفاوت نبوده‌اند. از جمله "کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست" با صدور بیانیه‌ای در آستانه کنفرانس کپنهاگ، بر سهم گسترده ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای و تخریب جنگل‌ها تأکید کرد و خواهان تدابیر و واکنش‌های لازم در این زمینه شد.

یاسر انصاری کجوری سبز و محیط زیست ایران در مصاحبه با دویچه وله دلیل سهم بالای گازهای گلخانه‌ای در ایران را سوءمدیریت در مصرف سوخت و فرعی‌بودن مسئله محیط زیست در نزد دست‌اندرکاران می‌داند، عواملی که بی‌توجهی به فرهنگ‌سازی در حفظ منابع طبیعی و فقدان برنامه برای کاهش سرانه مصرف انرژی را در پی داشته‌اند. او همچنین پایش‌های زیست‌محیطی ارزیابی‌های اثرات پروژه‌های صنعتی برای محیط زیست در ایران را دارای اشکالات اساسی می‌داند.

انصاری به این نکته نیز اشاره می‌کند که اگر تقصیر تخریب چرخه‌ی اقلیمی و گرمایش جو زمین به کشورهای معینی برگردد، تبعات آن در مرز و محدوده‌های خاص باقی نمی‌ماند و ایران هم مانند سایر کشورها از پیامدهای آن آسیب می‌بیند. هم این امر و هم سهم بالای خود ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای در سال‌های اخیر، ایجاب می‌کند که این کشور به کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس استراتژیک کپنهاگ توجه و حساسیت ویژه نشان دهد و در تنظیم و تصویب اسناد و همچنین اجرای مصوبات آن نقشی فعال داشته باشد. انصاری اما می‌گوید که دیدگاه‌ها، ظرفیت‌ها و امکانات سازمان محیط زیست ایران محدودتر از آن است که از پس چنین مهمی برآید. او به ویژه مدیریت زیست محیطی در ۴ سال گذشته را دارای سیری قهقرایی می‌داند.

در چنین شرایطی شگفت‌انگیز نیست که به نظر و مشاوره‌ی کارشناسان، فعالان و انجمن‌های هوادار محیط زیست هم اهمیتی داده نشده است. با این همه، انصاری امیدوار است که هیئتی که از ایران در کپنهاگ شرکت کرده است، دستکم در دفاع از مصوبات آن برآمدی فعال داشته باشد و بتواند با تلاش‌ها و رایزنی‌های خود مسئولان را به اجرای این مصوبات سوق دهد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.