رفتن به محتوای اصلی

آشوب و کشتار: پی آمد توافق هسته
توافق هسته ای از چند نظر بسیار مهم است
19.07.2015 - 05:11

برندگان

برقرای رابطه سالمتری میان ایران و کشورهای دیگر. تنش زدایی که همگان از منافع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آن آگاهند.

دولت آقای اوباما بر آن است که قدرت آمریکا نه دربرتری نیروی نظامی ،بلکه به سبب دانش فنی و توانایی های اقتصادی و مالی آن است ، و نیروی نظامی برای حفظ و اجرای این دو لازم است. از این روی منافع آمریکا را در جنگ افروزی نمی بیند. بنابر این تکیه گاه سیاستش بر دیپلماسی است تا نظامی
علاوه بر آن با کشف دیگر منابع انرژی ، خاورمیانه آن اعتبار سابق راندارد، و میدان اصلی بازی قدرت آسیای دور و آمریکای لاتین است . علاوه بر آن پیدایش نیروهای اسلامی خشونت گرا ،دیگر نه تنها کنترل خاور میانه را پرهزینه و بسیار سخت کرده ، بلکه امنیت و رفاه غرب را نیز به خطر انداخته است، ومهار این نیرو توسط دخالت مستقیم غرب ممکن نیست. از این روی همراهی ایران لازم می شود.

بدین گونه ایران برنده اصلی این توافق نامه است ، و اجرای آن گامی است به سوی تشنج زدایی در منطقه.

بازندگان

اسرائیل : این کشور دیگر نقش مظلوم وقربانی را نمی تواند بازی کند . دوران ناراحتی وجدان غرب از هولوکاست به سر آمده . حال آن قربانیان در معرض خطر ،خود کشتار کنندگان بسیار نیرومند و بی رحم و یاغی شده اند.اسرائیل تنها کشوری در جهان است که دورئیس دولتش به جرم تروریست و جنایت کار جنگی بودن محکوم شده است . ویا آن قدر جنایت و ترور کرده، که تنها در فاصله سالهای 1972 تا 2011 ،آمریکا ناچار شد که 42 قطع نامه شورای امنیت در محکومیت اسرائیل را وتو کند ،که از این تعداد تنها 22 مورد آن در رابطه با فلسطین بود. بالخره حتی یک سازمان حقوق بشری در جهان نیست ،که بارها جنایات اسرائیل را محکوم نکرده باشد .

بنا براین سالها ست که حیات اسرائیل در گرو لابی پر نفوذ آن است ،که به غرب ، و به ویژه به آمریکا قبولانده ،که با سازمان جاسوسی قوی و ارتش بسیار پیشرفته اش ،بهترین عامل اجرای سیاست های تجاوز گرانه آنان در منطقه است . بنابراین بزرگترین هراس اسرائیل در آن است که غرب ،به ویژه حامی اصلی آن آمریکا ، از خدمت آن بی نیاز شود ، و خود مستقیم با کشورهای منطقه وارد مذاکره شود . نگرانی ای که مک فارلین در کتاب خاطراتش در مورد سفرش به ایران از آن یاد می کند. به همین سبب نیروهای اپوزیسیون در اسرائیل ،به سختی بر آقای ناتیاناهو می تازند ،که با سیاست نادرستش رئیس جمهور آمریکا را از خود رنجانده ،ودر نتیجه در اتفاقی چنین تاریخی اسرائیل از بازی بیرون گذاشته شده است.

عربستان سعودی : این کشور در غرب نماد ارتجاع است وعقب ماندگی ، تا بدانجا که هیچ سیاست مداری در آمریکا درفضاهای عمومی نمی خواهد دوست و یارآنان شناخته شود. پولدارهای بی فرهنگ و نا آگاهی هستند ،که هرکس پول آنان را می خواهد ،اما خجالت می کشد که در جمع دوست آنان شناخته شود. از آن بدتر، آن که این اواخر امر بر حاکمان جوانترشان مشتبه شده ،که چون زرادخانه بزرگ اسلحه های آخرین مدل رادارند، پس قدرت نظامی هم هستند ،غافل از ان که نیروی جنگنده ندارند. حمله به یمن این ناتوانی رابرملا کرد. آنان مدعی شدند که ظرف یک هفته تا ده روز حوتی ها را کاملا سرکوب می کنند .اما دوهفته بعد چنان افتضاحی به بار آمد ، که یاران به طمع پول مفت و جنگ راحت آمده ،چون مصر ، یکی پس از دیگری عربستان را رها کردند. ودر عمل یمن باطلاقی شده برای عربستان.

آینده

روشن است که از این پس بازندگان تمام تلاش خود را می کنند که ایران موفق نشود، و نشان دهند همکاری آمریکا با ایران نادرست و بی ثمر است . به این منظور آتش جنگ میان شیعه و سنی را تندتر می کنند . نیروهایی چون داعش والنصره و جهاد اسلامی وطالبان را تقویت کرده ، و از آنان می خواهند که دامنه فعالیت های تخریبی ، از جمله عملیات انتحاری خود را در منطقه، و هر کجای جهان که می توانند گسترش دهند . گروه هایی که یا درایجادشان نقش داشته ،و یا در حمایتشان سالها سرمایه گذاری کرده اند. اقلیت های قومی را برمی انگیزانند ، پان ترکیست ها ،پان عربیست ها، جدایی طلبان بلوچ وکردو ترکمن فعال شوند. نیروهای اپوزیسیونی که حاضر به همکاری شوند را تقویت می کنند ، تا باتشکیل سمینارها و مصاحبه ها جنگ تبلیغاتی به راه بیندازند. گروهایی چون مجاهدین و پژاک را فعال ترمی کنند. سنی ها ،بهایی ها، گروه های عرفانی، نومسیحیان را درون ایران را تحریک می کنند.

گفتنی است که سیاست های غلط وویرانگر جمهوری اسلامی در سرکوب اقلیت های قومی ،مذهبی خود بهترین آتش بیار معرکه است . سیاست های که بجای رسیدگی به خواسته های بر حق این جماعات ، سبب سرخوردگی این مردم می شود ،وگاه معدودی از آنان هم جذب نیروهای افراطی ومزدور، یا همدلی با آنان می شوند. سخت گیری های شرم آور حکومت بر اهل تسنن وطن دوست ، صوفیان آرامش طلب ، بهایی های مومن ایران دوست، اقلیت های قومی ای که حقوق قانونی خودراطلب می کنند .

مردمی که به شهادت تاریخ ، ضمن دلبستگی شدید به هویت قومی خود، در پاسداری این مرز وبوم با همه وجود مبارزه کرده اند. وهنوز هم ،با تمام ستمی که بر آنان می رود، در برابر تجزیه طلبان استوار می ایستند ، وازتمامیت ارضی ایران دفاع می کنند .

این سیاست بازندگان، کار را بر نیروهای اپوزیسیون سالم وطن دوست نیز سخت می کند . زیرا آنان مجبور می شوند ،ضمن مبارزه با جکومت و بیدادها وفسادش ، مرتبا بانیروهای خود فروخته خط کشی کنند ، ونگذارند هویت آنان با این مزدوران هم پوشانی پیدا کند. ومرز سره و ناسره مخدوش گردد.

امیدواری

اما این دوره گذرا خواهد بود ، ودر پس این شب تیره و خونین سپیده دم آرامش و رشد فرا میرسد، اما به دو شرط :

!- ملت ایران در دام این توطئه ها نیفتد . هر چند بارها نشان داده این مرغ زیرکتر آز آن است که فریب دانه را بخورد . بیش از صد سال مبارزه آنان را ،برعکس تصور خام طبعان خشمگین و سرخورده از هر حرکت ، پخته کرده.است . چنان پختگی ای که در اوج شوق زدگی اعراب وجهانیان از "بهار عربی" ،ایرانی ای را ندیدم که محتاطانه نگوید "جوجه را آخر پائیز می شمرند". هم چنین همه تلاش ها برای انحراف جنبش سبز ناکام ماند.

2- حکومت برسر عقل بیاید، و بجای سرکوب آزادی خواهان دلسوز و وطن دوست ، اما دگر اندیش ، با مردمش آشتی کند. وبداندپایگاه اصلی قدرت هر حکومتی مردم آن است ،نه نیروهای امنیتی -نظامی . که اگر جز این بود شوروی سقوط نمی کرد ، وخاندان پهلوی نسل ها در قدرت می ماند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.