رفتن به محتوای اصلی

رایزنی‌های تازه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری
06.04.2009 - 11:12

با کناره‌گیری محمد خاتمی از کاندیداتوری ریاست جمهوری در آخرین روزهای اسفند، و ورود فعال میرحسین موسوی به فعالیت‌های انتخاباتی، برخی احزاب اصلاح‌طلب نخستین روزهای سال را به برگزاری نشست و رایزنی با موسوی سپری کرده‌اند.

حزب مشارکت که پیشتر اصلی‌ترین حزب حامی خاتمی به شمار می‌آمد روز شنبه اعلام کرد که با برگزاری نشستی ۶ ساعته، تصمیم گرفته تا با نظر مثبت با کاندیداتوری میرحسین موسوی، در انتخابات حضور داشته باشد و برای دست‌یابی به اجماع در میان اصلاح‌طلبان تلاش کند.

حسین کاشفی سخنگوی این حزب گفته است که اعضای ارشد حزب مشارکت با اکثريت قاطع در مورد ادامه حضور جبهه مشارکت در عرصه انتخابات با تأکيد بر شعار «تغيير سازنده» و فعال ماندن اعضا و هواداران در جهت تحقق اين شعار به جمع‌بندی رسيده‌اند و «بر ادامه تلاش حزب در جهت پیگری مسئله به اجماع رسیدن کاندیداهای موجود منتسب به جریان اصلاحات بر اساس مکانیزم نظرسنجی» تأکید کرده‌اند.

محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب نیز از قطعی شدن کاندیدای این حزب خبر داد اما گفت که مجاهدین انقلاب ترجیح می‌دهند با هماهنگی سایر گروه‌های اصلاح‌طلب کاندیدای خود را معرفی کنند. وی افزود: «این اقدام را در راه رسیدن به وحدت و اجماع مفید می‌دانیم. »

اگرچه آقای آرمین از میان میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری نام کاندیدای مورد نظر حزب مجاهدین انقلاب را اعلام نکرد اما رسانه‌ها خبر از برگزاری جلسه اعضای این حزب با میرحسین موسوی در دوم فروردین داده‌اند، و عبدالله ناصری نیز به خبرگزاری مهر گفته احتمال برگزاری یک جلسه دیگر با میرحسین موسوی در روزهای آینده می‌رود.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی که تا پیش از کناره‌گیری خاتمی از کاندیداتوری بر حجم فعالیت‌های انتخاباتی خود افزوده بود، در دو هفته گذشته و پس کناره گرفتن خاتمی حجم فعالیت‌ها و اظهارنظرهای انتخاباتی خود را کاهش داده است.

میرحسین موسوی قرار است دوشنبه ۱۷ فروردین در ساختمان روزنامه اطلاعات اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران برگزار کندمیرحسین موسوی اما از هفته دوم سال نو همزمان با آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی‌اش را در استان‌های مختلف، در اظهاراتی از « رویکرد منفعلانه در قبال تغییرات جهانی» و «رویکردی که به دنبال ایجاد سد بزرگ در مقابل سیل تغییرات است» انتقاد کرد و افزود که این رویکرد « منجر به بسته شدن روزنامه‌ها و رسانه‌ها، از بین بردن آزادی‌ها و قطع کردن نقش مردم در حاکمیت ملی و دینی خود خواهد شد. »

موسوی همچنین با انتقاد از سیاست ایجاد « برخورد و محدودیت» در مسایل اجتماعی و فرهنگی و تأکید براینکه طرفدار وجود « تلویزیون خصوصی» است توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

وی همچنین در روزهای اخیر بر شدت انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی افزود و خواستار شفاف شدن سرنوشت ۲۷۰ میلیارد دلار در آمد نفتی سه سال اخیر شد.

آقای موسوی قرار است روز دوشنبه ۱۷ فروردین در ساختمان روزنامه اطلاعات اولین نشست خبری خود را با خبرنگاران برگزار کند.

مجمع نیروهای خط امام از تشکل‌های سیاسی عضو در جبهه اصلاحات به طور رسمی اعلام کرد که از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت می‌کند، اما مجمع روحانیون که از هنگام تشکیل تا سال ۸۷ دبیری آن را مهدی کروبی بر عهده داشت، تاکنون از معرفی کاندیدای مورد نظرش خودداری کرده است.

محمدعلی ابطحی از اعضای به خبرگزاری مهر گفت که تلاش برای اجماع و رسیدن به یک کاندیدای اصلاح‌طلب ادامه دارد و تأکید کرد که مبنا قرار دادند نظرسنجی‌ها در این مورد می‌تواند راهکاری برای تعیین کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان باشد.

حسن رسولی، معاون مدیرعامل بنیاد باران بنیادی که محد خاتمی آن را بنیان گذاشته نیز روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت: « به طور حتم آقایان کروبی و موسوی با توجه به درخواست‌های حزبی و مردمی در نهایت با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد. »

وی در عین حال شانس میرحسین موسوی را بیشتر دانست و گفت: « در حال حاضر گرایش گروه‌های اصلاح‌طلب به کاندیداتوری میرحسین موسوی بیشتر است و به نظر می‌رسد موسوی شانس بیشتری نسبت به کروبی برای انتخابش به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان دارد.»

کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار، خانه کارگر و برخی دیگر از تشکل‌های سیاسی اصلاح‌طلب تا کنون کاندیدای مورد نظر خود را معرفی نکرده‌اند.

عباس عبدی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت در گذشته که اکنون در شمار حامیان مهدی کروبی قرار دارد، روز یکشنبه با انتشار مقاله‌ای در سایت رسمی حزب اعتماد ملی از کروبی و میرحسین موسوی خواست با هر دو با تمام توان به رقابتی سالم و سازنده برای بیان مطالبات عمومی به یارگیری انتخاباتی بپردازند.

عبدی به دو کاندیدای اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرد که « مسئله وحدت با هدف رأی‌آوری را فقط در ۱۰ روز آخر مورد نظر قرار گیرد.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.