رفتن به محتوای اصلی

خبر پیشرفت های هسته ای ایران و واکنشهای جهانی
11.04.2009 - 12:12

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه ۲۰ فروردین طی مراسمی به مناسبت روز فناوری هسته ای و در جریان افتتاح کارخانه سوخت هسته ای در اصفهان، از آزمایش سانتریفوژهای جدید خبر داد.

احمدی نژاد گفت که ایران به دودستاورد مهم در زمینه هسته ای، " بسته بندی و آماده کردن سوخت هسته ای برای قرار گرفتن در رآکتورها" و آزمایش دو نوع سانتریفوژ جدید "با ظرفیت بیش از چند برابر سانتریفوژهای موجود" دست یافته است. وی همچنین افزود: این دستاوردها به طور کامل حاصل تلاش، نوآوری و سازندگی دانشمندان و جوانان ایرانی است.

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به روند رو به جلو فعالیت های هسته ای ایران از سال 84 به بعد گفت : شاهد بودیم که در سال های اخیر بدخواهان ملت ایران چگونه در برابر حرکت رو به جلو و پيشرفت ملت ما صف‌آرايی کردند و از همه توان خود و حتی قوانین و سازمان های بین المللی برای متوقف و منحرف کردن این حرکت استفاده کردند.

غلامرضا آقا زاده، رییس سازمان انرژی اتمی نیز در "روز فناوری هسته ای در مرکز" یوسی اف "اصفهان، از نصب 7000 سانتریفوژ در نطنز و تکمیل چرخه تولید سوخت هسته ای ایران خبر داد. آقازاده همچنین گفت که تعداد سانتریفوژهای این تأسیسات طی برنامه پنج ساله به پنجاه هزار خواهد رسید. وی دربهمن سال گذشته اعلام کرده بود که شش هزارسانتریفوژ درنطنز فعال است. آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود در 19 فوریه گفته بود که 3964 سانتریفوژ در نطنز فعال است و 1476 سانتريفوژ ديگر نصب شده اند اما هنوز فعال نيستند.

واکنشها به خبر پیشرفت های هسته ای

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به خبر اعلام شده گفت ادعاهای اخیر ایران در زمینه برنامه هسته ای را مانعی در مقابل تلاش های آمریکا در جهت نزدیکی به ایران نمی داند. خانم کلینتون در جریان یک کنفرانس خبری گفت: با توجه به مواردی که از ایرانیها انتظار می رود که به آن بپردازند، این ادعاهای ایران هیچ معنای خاصی برای ما ندارد. وی در ادامه افزود: ما نمی دانیم در رابطه با برنامه هسته ای ایران چه چیزی را باور کنیم و در سالهای اخیر ارزیابی ها و ادعاهای مختلفی را شنیده ایم.

در همین راستا، رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه، در اولین واکنش به اظهارات محمود احمدی نژاد،رئيس جمهوری ايران، گفت: مطمئنا باید به این موضوع با دیده تردید نگریست.

روز جمعه، سیلون شالوم، یکی از وزیران کابینه اسرائیل، گفت که ایالات متحده باید برای مذاکره با ایران "محدودیت زمانی" قائل شود.

در فرانسه، مدير امنيت و جلوگيري از توليد سلاح هسته اي کميسارياي انرژي اتمي، " اتيين پوشون" به خبر گزاری فرانسه گفت: اگر ايران تصميم بگيرد به ميزان 20 يا نهايتا 90 درصد غني سازي برای مقاصد نظامی انجام دهد این کاراز نظر جامعه بین المللی نادیده نخواهد ماند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.