رفتن به محتوای اصلی

عربستان در یمن آتش‌بس انسان‌ دوستانه اعلام کرد!
26.07.2015 - 13:58

درگیری‌های شدید در یمن سبب شده است که سازمان‌های امدادگر نتوانند کمک‌های خود را به شهروندان جنگ‌زده در این کشور برسانند. در چنین شرایطی عربستان سعودی اعلام کرد که آتش‌بسی انسان‌دوستانه در یمن برقرار خواهد شد.

نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که بمباران‌های یمن متوقف و برای کمک‌رسانی به شهروندان این کشور آتش‌بسی چندروزه بر قرار خواهد شد.

خبرگزاری دولتی عربستان (اس پی ای) به نقل از نیروهای ائتلاف اعلام کرد که این “آتش‌بس انسان‌دوستانه” از نیمه‌شب روز یکشنبه (۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه) آغاز می‌شود و پنج‌روز ادامه خواهد داشت.

در ادامه گزارش خبرگزاری دولتی عربستان آمده است، به رغم این آتش‌بس پنج‌روزه، به هرگونه حمله شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود که این آتش‌بس انسان‌دوستانه به تقاضای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، برقرار می‌شود. او خواستار این آتش‌بس شده تا از این راه کمک‌های وسیع انسان‌دوستانه به مردم یمن برسد.

نقض آتش‌بس‌های گذشته

دوهفته‌ی پیش نیز با توجه به وضعیت بسیار بحرانی در یمن، سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بسی ۶ روزه در یمن شد. بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، آتش‌بس بشردوستانه را در توافق با عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور رسمی یمن، و شبه‌نظامیان شیعی‌مذهب حوثی یمن‌، اعلام کرد.

این آتش‌بس قرار بود در اولین ساعات سحرگاه شنبه (یازدهم ژوئیه) در سراسر یمن آغاز شود، اما درگیری‌های پراکنده میان شورشیان حوثی و نیروهای وفادار به رئیس جمهوری یمن توقف جنگ را ناممکن ساخت. نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز برخی از مواضع شورشیان را بمباران کردند.

در پی شکست این آتش‌بس شرایط زندگی در این کشور فقیر عربی باز هم بدتر شد. سازمان ملل متحد اعلام کرده که ۸۰درصد مردم یمن به کمک‌های انسان‌دوستانه نیازمندند. بسیاری از شهروندان غیرنظامی یمن در پی بمباران مواضع شبه‌نظامیان حوثی زخمی شده‌اند و امکان درمان جراحات آنها در این کشور ناممکن است.

ادامه درگیری‌ها در جنوب یمن

درگیری‌ها در جنوب یمن همچنان به شدت ادامه دارند. نهادهای دولتی در این کشور اعلام کرده‌اند که در شهر بندری مُخا که در کرانه دریای سرخ در استان تعز واقع است، دست‌کم ۵۰ غیرنظامی در پی درگیری‌های مسلحانه کشته و بسیاری دیگر زخمی شده‌اند.

جنگ در یمن اختلاف‌های قومی و مذهبی در این کشور را به اوج رسانده و هم‌زمان اختلاف و رقابت میان قدرت‌های منطقه‌ای از جمله ایران و عربستان سعودی را نیز شدت بخشیده است. هنوز یافتن راه حلی برای برقراری صلح در این کشور ناممکن به نظر می‌رسد.

بسیاری از کودکان در پی حملات هوایی نیروهای ائتلاف کشته و زخمی شده‌اند

شبه‌نظامیان حوثی یمن‌ هنوز صنعا، پایتخت و بخش‌هایی از جنوب این کشور را زیر کنترل خود دارند. به گفته سازمان ملل متحد در درگیری‌های یمن از ماه مارس سال جاری تا کنون بیش از ۳۲۰۰ نفر کشته شده‌اند. نیمی از این عده مردم عادی و غیرمسلح بوده‌اند.

بیش از یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر نیز در پی جنگ داخلی در این کشور آواره شده‌اند. ۵۱ هزار نفر از شهروندان یمنی نیز از این کشور گریخته و به دیگر کشورهای جهان پناهنده شده‌اند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

رضا وضعی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.