رفتن به محتوای اصلی

اهداف ترکیه از حمله به داعش و پ‌کا‌کا
27.07.2015 - 19:03

توسط جواد کوروشی

 

احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در سومین روز آغاز حملات ترکیه به مواضع داعش در خاک سوریه و به اردوگاه های حزب کارگران کردستان ترکیه در کوه‌های قندیل در شمال عراق با اشاره به این که در این حملات اهداف مورد نظر از بین برده شده‌اند، موفقیت این حملات را صددرصد خواند.

احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه گفت حملات هوایی و توپخانه به مواضع داعش در خاک سوریه و به اردوگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه در شمال عراق تا زمانی که تهدیدی متوجه ترکیه باشد، ادامه پیدا خواهد کرد. دولت ترکیه همچنین اعلام کرده است که در اولین دور از حملات هوایی به شمال عراق از جمله در کوه‌های قندیل پناهگاه‌ها ی زیرزمینی، انبارها و سرپناه‌های محل سکونت چریک‌های کرد را بمباران و تخریب کرده است. مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، هم گفته است که در شمال سوریه پس از پاکسازی از نیروهای داعش یک منطقه حفاظتی ایجاد خواهد شد.

هِـــمِن سِیـــِدی فعال سیاسی و تحلیلگر مسایل کردها در لندن در باره انگیزه و هدف دولت ترکیه از حمله به پ کاکا به رادیو فردا می گوید:

«بعد از این که همه تلاش‌هابرای سقوط بشار اسد از طریق داعش به نتیجه نرسید و ترکیه جایگاه جهانی‌اش زیر سئوال رفت و از طرف منابع مختلف متهم به این می‌شد که از داعش حمایت می‌کند، دیگر می بایست اقدامی انجام بدهد. ولی این اقدام را می‌خواست به‌حدی انجام بدهد که هم ترکیه ادعا کند که در جبهه ضدداعش قرار دارد و هم با اقدامات خود بتواند موقعیت کردها را به ویژه در سوریه که برایش خیلی مهم است تضعیف کند و اجازه ندهد که کردها به یک پیوستگی جغرافیایی برسند و ثبات پیدا کنند و به عنوان یک واقعیت به دولت ترکیه تحمیل شوند. اگر ترکیه وارد خاک سوریه بشود و بخواهد در برابر کردها کاملا به صورت نظامی بایستد کردها در برابرش خواهند ایستاد و منطقه را به جنگی طولانی می‌کشاند.»

به باور آقای سیدی حمله همزمان ارتش ترکیه به مواضع داعش و به اردوگاه های پ‌کاکا ناشی از دشواری‌هایی هم هست که در حال حاضر دولت ترکیه در داخل کشور با آن روبروست:

«چندین عامل نقش داشته در این سیاست دولت اردوغان. از جمله مشکلات اقتصادی چون علیرغم همه ادعایی که می‌شد ترکیه آن شکوفایی اقتصادی را ندارد. بحران سیاسی جدی هست میان سکولارها و اسلام‌گراها. در درون جبهه اسلامی هم چند دستگی پیدا شده است. شخصیت‌هایی مانند فتح‌الله گولن و عبدالله گل دیگر در کمپ آقای اردوغان نیستند. از دیگر سو اردوغان می‌خواهد هم از احساس ناسیونالیستی ترک‌ها استفاده بکند و هم از پتانسیل اسلامی که تا حالا موفق نشده است. آقای اردوغان دل به این بسته که شاید بتواند با یک انتخابات زودهنگام و ایجاد یک فضای مقطعی این دوتا را در کنار هم قرار بدهد در حالی که برعکسش اتفاق افتاده است. حزب جمهوری‌خواه ترکیه که ظاهرا زیاد علاقمند به مساله کردها نبود رهبرشان دو هفته پیش اعلام کرد که ما نیروهای پ‌کاکا را نه تنها آن چنانی که آقای اردوغان می‌گوید تروریست نمی‌دانیم بلکه آنها را نیروهای ضد ترور می‌دانیم و الان میبینیم که حتی این حزب هم به طرف کردها و چپ‌ها نزدیک شده است. به نظر من این عوامل داخلی همه موثرند ولی بیشتر از این که یک استراتژی کلان پشت این سیاست قرارداشته باشد، من احساس می‌کنم تیم آقای اردوغان بیشتر به صورت واکنشی و مقطعی عمل می‌کند.»

در این میان حملات ارتش ترکیه به پایگاه‌ها و اردوگاه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. در حالی که سخنگوی کاخ سفید با تروریست خواندن پ‌کاکا حملات ترکیه را دفاع از خود خواند، فدریکا موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز شنبه در بروکسل منتشر شد خواهان ادامه راه تنش‌زدایی میان دولت ترکیه و کردها شد. خانم موگرینی در این بیانیه با ستایش از شجاعت، قاطعیت و خرد دولت ترکیه در سال‌های گذشته برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در مناقشه با کردها می‌نویسد که اتحادیه اروپا ترکیه را در این راه همچنان یاری خواهد کرد.

در ایران هم مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه گفت هرگونه مقابله با تروریسم باید با رعایت اصول بنیادین حقوق بین‌الملل خصوصاً احترام به حاکمیت ملی دولت‌ها باشد و نباید به تضعیف حاکمیت ملی دولت‌ها منجر شود. هم‌زمان اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه ورود ترکیه به صحنه جنگ با داعش را تحولی در سیاست کشورهای منطقه دانست و گفت ورود این کشور به صحنه جنگ با داعش و اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک به آمریکایی‌ها برای بمباران مواضع داعش، می‌تواند راه حملات زمینی علیه داعش را هموار و نقطه امیدی برای اضمحلال این گروه باشد.

همزمان با ادامه حملات ارتش ترکیه به مواضع داعش و پ‌کاکا خبرگزاری رویترز نوشت که در استان کردنشین دیار بکر دو سرباز ترک در پی انفجار یک بمب کنار جاده کشته و چهار سرباز زخمی شدند. حملات ارتش ترکیه به اردوگاه‌های پ‌کاکا اعتراض‌هایی در درون ترکیه را به‌دنبال داشته است. از جمله در آنکارا و استانبول پلیس با متفرق کردن این اعتراض‌ها حدود ششصد نفر را بازداشت کرده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.