رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب عمومی کردستان آغاز شد
23.06.2009 - 10:10

امروز سه شنبه اعتصاب عمومی کردستان در حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم سایر نقاط ایران آغاز شد .بر اساس گزارشاتی که رسیده است، در پی درخواست نهادهای حقوق بشری، دانشجویی، صنفی و سیاسی کردستان برای اعتصاب سراسری یک روزه در کردستان ایران، امروز سه شنبه شهرهای کردستان در حمایت از جنبش آزادیخواهانه ی مردم سایر نقاط ایران به سر کارهای خود نرفته اند.

ازشهر سقز، دومین شهر بزرگ استان کردستان گزارش میرسد که علیرغم اخطارهای غیر رسمی نهادهای حکومتی، نزدیک به 90 درصد بازار و اماکن عمومی این شهر در اعتصاب به سر برده و همچنین قرار است تجمعی آرام و مدنی در یکی از میادین این شهر برگزار شود.

همزمان با اعلام اعتصاب سراسری‌ در روز سه شنبه در كردستان ایران از سوی‌ فعالان سیاسی‌ كرد كه‌ با حمایت گسترده‌ احزاب كردی‌ هم روبرو شد، جمهوری‌ اسلامی‌ از شب قبل نیروهای‌ نظامی‌ سركوبگر خود را درمیادین شهرهای‌ بزرگ كردستان مستقر كرده ‌و حركت مسافران‌و خودروها را مابین شهرهای‌ كردستان را هم كنترل كرده‌ است.

بنا به‌ خبرهای‌ رسیده‌ از كردستان نیروهای‌ بسیجی ‌‌و سپاه پاسداران با استقرار در شهرهای‌ كردستان ‌و تردد در خیابانها از صبح روز سه شنبه شهرها را به‌ پادگان نظامی‌ تیدیل كرده‌اند.

گزارشهای‌ مردمی‌ از سنندج حاكی‌ از اعتصاب عمومی‌ بازاریها در این شهر است‌و بسیاری‌ از مردم از تردد در بیرون خوداری‌ نموده‌اند. این در حالی‌ است كه‌ بنا به‌ خبرهای‌ رسید از صبح زود هزاران تن از نیروهای‌ سركوبگر غیر بومی‌ در محله‌های‌ شهر با لباس شخصی‌ پراكنده‌ شده‌اند به‌ نوعی‌ كه‌ از نگاهشان به‌ عابران می‌ توان فهمید كه‌ نیروهای‌ غیربومی‌ سركوبگر هستند كه‌ به‌ شدت حركات مردم را زیر نظر دارند.

بنا به‌ خبرهای‌ رسیده‌ از شهرهای‌ دیگر كردستان، حكومت در كردستان حالت نظامی‌ را اعلام نموده‌و از ترس خیزشهای‌ خیابانی‌ بسیاری‌ از نیروهای‌ خود را در سطح شهرها گسیل داشته است.

مردم مهاباد از بیرون آمدن در شهر خوداری‌ كرده‌اند ‌و شهر نسبتا خالی‌ است‌و فضای‌ شهر بسیار متفاوت با روزهای‌ دیگر است.

ديدبان حقوق بشر وروزنامه نگار

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.