رفتن به محتوای اصلی

چو بیشه ز شیر خالی گردد...!
01.09.2009 - 12:10

یکی از مشخصه های مهم جهت شناخت هرگونه دگماتیسم در یک سازمان زنده سیاسی توجه به خود انتقادی میباشد.

ضربات مهلکی که در یکصد سال اخیر ازاین ناحیه متوجه ایرانیان بوده بسیار زیاد است هرچند افراد با شجاعت از زوایای مختلفی با این تابو به مقابله پرداختند، به دلیل در اقلیت بودن هیچگاه نتوانستند رسالت خود را در جامعه ایران نهادینه کنند.

هرگاه یک سازمان سیاسی در شرایطی سخت قرار میگیرد به بهانه زیر فشار بودن بسیاری هرگونه انتفاد از آن را صحیح نمیدانند.در حالی که یک سازمان سیاسی آن گاه که تحت فشار قرار میگیرد میتواند کارایی و قدرت مدیریت خود را در عکس العمل به اتفاقات نا خوشایند نشان دهد.ودر صورتی که نتواند به خوبی به وقایع عکس العمل نشان دهد میتوان به ضعفهای آن پی برد و با نشان دادن آن ها و بررسی دقیق در رفع آنها کوشید.هر سازمانی که خواهان پویایی و کارآمدی است باید به این راهکار هر چند تلخ و ناگوار تن دهد.مولوی به خوبی اشاره ای دارد به نظر او تعریف و تمجید چونان خوردن شیرینی است و اگر از حد بگذرد منجر به دمل چرکینی میگردد که تنها با دشنه نقد میتوان این دمل چرکین را ترکاند و چرک ناشی از آن شیرینی را خالی نمود.

نامه عدم همکاری (نوشته شده توسط هموندان دفتر پژوهشهای هیئت رهبری جبهه ملی ایران) را میتوان یکی از همین ساختار شکنی های ضد دگماتیسم نامید.این نامه نشان از پویایی تفکر ملی دارد و نشان دهنده تعهد شاگردان مصدق بزرگ است به پویایی سازنده و لزوم مبارزه همیشگی در دو جبهه دگماتیسم و استبداد.اگر در سازمان های سیاسی با سابقه در ایران با توجه به شکاف دو نسلی بین بزرگان و نیروهای جوان شاهد هیچگونه تنشی نباشیم این نشان از ایستایی دارد و جای افتخار نیست.

اما در باب دلایل نوشتن این نامه:

در باره این از ما بهتران بسیار گفته شده است(از آن میان نوشته مسعود بهنود در مورد دکتر خنجی و حجازی که ابتدا در سال 74 در مجله آدینه چاپ شدو بعدها در مجموعه ما میمانیم مجدد چاپ گردید از نوشته های بسیار دقیق میباشد.) و چه به لحاظ تاریخی و تفکری و عملکرد برای آنان که سالها در مکتب مصدق هستند به خوبی روشن است.از این رو سعی میکنم از زاویه دیگری بنگرم

رهبر فکری باند از ما بهتران در حال حاضر مصاحبه ای را با یکی از سایتهای اینترنتی مورد علاقه خود انجام داده اند و از سوابق سیاسی خود گفته اند.همین که ایشان لازم میداند سوابق خود را( بدون توجه به درست و یا نادرست بودن آن) تشریح کنندنشان از ضعف عملکرد دارد که پس از این همه سال فعالیت سیاسی!!! هنوز در این حد از گمنامی قرار دارند.هر فعال سیاسی در 3 حوزه میتواند تاثیر گذار باشد

1-حوزه اندیشه سیاسی

2-حوزه آموزش نیروهای جوان

3-فعالیت سیاسی و در گیری مستقیم با مراکز قدرت

1-ایشان در حوزهاندیشه سیاسی فارغ از هرگونه دستاورد در حد متوسط و یا حتی ضعیف هستند.تجربه شخصی خود بنده از جلسه ای میباشد که ایشان هم حضور داشتند و بر علیه تفکرات سیاسی شادروان ورجاوند داد سخن داده بودند و از به کار بردن هیچ کلمه سخیفی بر علیه دکتر ورجاوند کوتاهی نمیکردند.کار بدانجا رسید که ایشان تئوری های دکتر ورجاوند را در باب تعریف ملت قرن نوزدهمی نامیدند و..... نکته جالب آن که ایشان تعریفی را که از ملت ارائه دادند قرن هیجدهمی بود(متعلق به اندیشمندان قبل از انقلاب فرانسه) که همانجا از سوی یکی از دوستان به ایشان گوشزد شد. و یا تعریف غلط سکولاریسم در پیام جبهه ملی و کنار هم گذاشتن سکولاریسم و لائیسیته که در حوزه علم سیاست مطرح است در کنار اته ایسم که مکتبی فلسفی است و اصولا هیچ ربطی به هم ندارند از این دست بسیار است...

2-ایشان به عنوان مسئول کمیته تعلیمات (چه خوب بود از کلمه آموزش استفاده میکردند و از همین جا به عمق تفکر ملی ایشان میتوان پی برد!!!) حتی یک جوان را نه آموزش دادند و نه توان جذب داشتند.در مقابل شادروان دکتر ورجاوند نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در جذب تقریبا تمام نیروهای جوان فعال را بعهده داشته اند. در این بخش هم کارنامه ایشان حرفی برای گفتن ندارد.

3-تمام حرکت سیاسی ایشان در حوزه عمل خلاصه شده در نقش بازرس جابر(بازرس وظیفه شناس رمان بینوایان) جبهه ملی ایران.ایشان در تمام جلسات شورای مرکزی و جلسات مهم دیگر کاری جز کشیدن بیرون پرونده فعالان جبهه ملی ایران با توجه به نوشته هایشان ندارند.و متاسفانه جلساتی که میتواند و باید با کار آیی به اندیشه در باب حل مشکلات جامعه سیاسی ایران و ارائه راهکار بگذرد به جدال های افراد وابسته به باند ایشان بر علیه متهمان این بازرس جابر وظیفه شناس!!!میگذرد.از آخرین این موارد درخواست جلسه فوق العاده توسط 3 یار باند(2 یار دیرین و یار تازه)برای محاکمه دکتر باوند و پس از آن مهندس زعیم میباشد.ای کاش فعالیت ایشان به همین جا ختم میگردید.یکی از پروژه های جدید ایشان خط دهی به افراد دیر آمده زود خواهان رفتن است.این بند بازان تحت نظر ایشان در مکتب استاد خود آموزش میبینند تا تحت نظر ایشان به جایگاه هایی برسند که صلاحیت آن را ندارند(در مصاحبه اخیر به وضوح رد پا مشخص است)بدون شک این گونه خط دهی ها که منجر به درگیری روز افزون داخلی است هم در راستای تئوری های ملی!!! ایشان است.

متاسفانه بیشه جبهه ملی در حال خالی شدن از شیران است یا دست طبیعت بزرگان را میگیرد و یا بازداشتهای موقت.این خالی شدن منجر به بروز و حضور این آقایان گشته.هر آنوقت هم که به واسطه درایت و شخصیت صادق استاد برومند شاهد تکاپویی جهت ایجاد آرامش و همدلی هستیم فیل ایشان یاد هندستون میکند و با مصاحبه ای با تنها سایت اینترنتی که با ایشان مصاحبه خود فرموده میکند در جهت نشر بذر تنفر(که از قضا در این زمینه نمره بسیار خوبی دارند)بر می آیند و دنکیشوت وار با اسب تراوا به اسیابها حمله میکنند و دستیارش هم چون دستیار دنکیشوت برایش هورا میکشد که زنده باد بر تو تنها قهرمان...

به گفته سقراط در مواجهه با افراد به 3 نوع برخورد میکنیم

-گروه اول اهل منطق هستند با آنها میتوان گفتگو نمود و هرچند مخالف میتوان باب تفاهم را باز نمود

-گروه دوم از منطق عاری هستند اما اخلاق را میفهمند در برخورد با آنان با نگاهی میتوان به تفاهم اخلاقی رسید.

-گروه سوم از دانش و منطق عاری هستند و به اخلاق نیز پایبند نیستند در چنین مواقعی در سکوت باید نگاه را به زیر انداخت و درگذشت و رفت.

ما هم همین کار سوم را کردیم

جاوید ایران زمین-جاوید آزادی

09/06/1388 خورشیدی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.