رفتن به محتوای اصلی

تاثیر شعارهای ضد روسی در ایران
22.09.2009 - 09:10

در مراسم روز قدس امسال تظاهرکنندگان شعار مرگ بر روسیه را هم سردادند. تشدید گرایشها و یا شعارهای ضد روسی بویژه در میان مخالفین احمدی‌نژاد تا چه حد در سیاستهای روسیه تاثیرخواهد گذاشت؟ آقای اینگو مان تویفل (Ingo Mannteufel)، رئیس بخش روسی دویچه وله و کارشناس امور کشورهای همسود، در گفتگو با ما شرکت کرد و به سئوالات پیرامون مناسبات ایران و روسیه و همچنین جایگاه و اهمیت ایران در سیاستهای روسیه پاسخ داد.

جایگاه ایران در سیاستهای روسیه

آقای اینگو مان تویفل، رئیس بخش روسی دویچه وله درباره‌‌ی اهمیت ایران درسیاستهای روسیه چنین توضیح می‌دهد:" ایران برای روسیه از سه جهت اهمیت دارد. نخست اینکه ایران با روسیه در خزر مرز مشترک آبی دارد و در مسئله تعیین رژیم حقوقی دریا، استخراج نفت و گاز و لوله کشی در خزر کشور مهمی برای روسیه به حساب می‌آید. روسیه همچنین در منطقه با ایران همکاری می‌کند.

دوم اینکه بازار ایران برای روسیه به دلیل اعمال تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران بویژه در عرصه‌ی صدر و صنعت و تکنولوژی نظامی و هسته‌ای اهمیت زیادی دارد. و بالاخره ایران ابزاری است در دست روسیه تا بتواند علیه آمریکا از آن استفاده کند و سیاست این کشور در قبال آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد."

دوری روسیه از احمدی نژاد

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، با افزایش حمایت رهبران روسیه از احمدی نژاد، گرایشهای ضد روسی درایران نیز تشدید یافت. در مراسم روز قدس امسال تظاهرکنندگان مخالف احمدی نژاد در تهران و دیگر شهرهای ایران شعارهای ضد روسی سردادند. از سوی دیگر پس از سخنرانی احمدی نژاد در مراسم روز قدس آندره نسترنکو سخنگوی وزارت امورخارجه‌ی روسیه ضمن انتقاد شدید، ادعاهای احمدی نژاد را پیرامون هولوکاست دروغ خواند و آن را به‌شدت محکوم کرد. وی گفت: « چنین سخنان دروغی اصلا مورد قبول ما نیستند و احمدی نژاد با این سخنان به همه قربانیان وعلیه آنهائی که با فاشیزم جنگیده‌اند، توهین می‌کند».

مان تویفل، رئیس بخش روسی دویچه وله در توضیح سیاستهای روسیه ضمن اشاره به سخنان احمدی نژاد می‌گوید، «روسیه از احمدی نژاد دوری می‌کند ولی قصد ندارد از ایران دوری کند.»

روسیه در مقابل انتخاب: آمریکا یا ایران

آیا گرایشهای ضد روسی در میان ایرانیها در سیاستهای روسیه تاثیری خواهد گذاشت؟ به‌ نظر مان تویفل، رئیس بخش روسی دویچه وله و کارشناس امور کشورهای همسود سیاستهای باراک اوباما سبب نزدیکی روسیه و آمریکا شده است. بنظر او امتناع آمریکا از استقرار سیستم دفاع موشکی در لهستان و جمهوری چک، آمریکا و روسیه را به هم نزدیکتر کرده و اکنون آمریکا به‌شدت روسیه را تحت فشار قرار می‌دهد تا علیه ایران با غرب موضع مشترکی اتخاذ کند. مان تویفل در ادامه صحبتهایش به بیم رهبران ایران از امکان عدم حمایت روسیه هم اشاره می‌کند: "شعارهای ضد روسی تظاهرکنندگان ایرانی خود می‌تواند سندی باشد مبنی بر اینکه سران ایران دیگر آن حمایتی که از متحد روسی خود داشتند، دیگر زیر سئوال برده اند."

بیم رهبران روسیه از انقلاب های مخملین

رسانه‌های گروهی روسیه تظاهرات مخالفین در ایران را با رویدادهای کشورهای سابق شوروی مقایسه می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که آنچه در ایران روی می‌دهد نوعی انقلاب مخملین هست. مان تویفل، رئیس بخش روسی دویچه وله در این رابطه به بیم رهبران روسیه در مقابل انقلابهای کشورهای سابق شوروی اشاره می‌کند که روسیه مخالف هرگونه تغییر و تحول از پائین است. به نظر او در اوکرائین، گرجستان و قرقیزستان حرکتهای اعتراضی منجر به تغییر رژیم شد و رهبران روسیه دچار شوک شدند. آنها به هر وسیله ای متوسل شدند تا مانع چنین حرکتهایی در خود روسیه و یا نقاط دیگر گردند. مان تویفل در ادامه می‌گوید، روسیه این ادعا را مطرح می‌کند که اینگونه حرکتهای اعتراضی با تشویق و تحریک غرب انجام می‌گیرد.

روسیه مخالف هرگونه تغییر در ایران

«ولی رهبران روسیه اعتراضهای خیابانی در اوکرائین، صربستان، گرجستان و به نظر من حتی ایران را نادیده می‌گیرند و تاثیر بسیار اندک خارج را عمده می‌کنند. این توده های مردم، جوانان هستند که قصد دارند رژیم را تغییر دهند.

ولی رهبران روسیه تحت تاثیر سیاستهای شوروی سابق ادعای دست داشتن سازمان جاسوسی سیا و یا موساد را مطرح می‌کنند و فکرمی‌کنند هرگونه اعتراض خایانابی از سوی غرب طرح ریزی شده و با هرگونه تغییر و تحول در این کشورها مخالفت می‌کنند.»

در وحله کنونی به نظر مان تویفل کشور روسیه در مقابل چالش و یا انتخاب بزرگی قرار گرفته، یعنی از میان منافعش درایران و توسعه همکاری با آمریکا بایستی یکی را انتخاب کند و این شاید بزرگترین انتخاب روسیه باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.