رفتن به محتوای اصلی

احمدی‌نژاد تنها بود؟
06.08.2015 - 07:44

توسط بنیامین صدر

 

این روزها وقتی سخن از تخلف و فساد مالی به میان می آید در بیشتر مواقع سخن از تخلف و فساد گسترده مالی در دولت محمود احمدی نژاد نیز طرح می‌شود.

به طوریکه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، به تازگی در چهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برای چندمین بار از فساد سازمان یافته ای سخن گفت که در دولت محمود احمدی نژاد، به سرمایه های ملی آسیب رساندند و به تعبیر او همچون موریانه به جان ایران افتادند.

آقای جهانگیری با اشاره به پرونده بابک زنجانی میلیاردر سرشناس زندانی، از افرادی سخن گفت که از بانیان فساد یا تخلف مالی بودند و به گفته او اکنون هم طلبکارند.

اما آیا محمود احمدی نژاد و چهره های نزدیک به او برای به وجود آوردن چنین وضعیتی که آقای جهانگیری از آن به عنوان فساد سازمان یافته یاد می کند تنها بوده اند.

در واقع جریانی که آن به عنوان جریان رانتخوار و کاسب تحریم یاد می‌شود یک جریان نظامی، امنیتی بسیار قدرتمند است که نه تنها دولت بلکه تمامی ارکان نظام را در این هشت سال در اختیار داشت و هنوز بخش بزرگ قدرت را در کنترل خود دارد.

​​

مهدی مهدوی آزاد؛ تحلیگر سیاسی در پاسخ به این پرسش می‌گوید «در اینکه بخش بزرگی از تاراج ملی بزرگی که در هست سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رخ داد به روحیات و منش و خودسری های شخص او بازمی گردد، تردیدی نیست، اما هیچ کس هم تردید ندارد که فروکاستن بحران به احمدی نژاد ساده نگری است.

در واقع جریانی که آن به عنوان جریان رانتخوار و کاسب تحریم یاد می‌شود یک جریان نظامی، امنیتی بسیار قدرتمند است که نه تنها دولت بلکه تمامی ارکان نظام را در این هشت سال در اختیار داشت و هنوز بخش بزرگ قدرت را در کنترل خود دارد. در این موضوع تقریبا اصولگرایان هم تردید ندارند که اگر آیت الله خامنه ای نبود، محمود احمدی نژاد نه به قدرت می رسید و حتی اگر می رسید نمی توانست ادامه دهد، به طوریکه در دوره ای که او داشت زیر بنای فساد بزرگ را با انحلال سازمان مدیریت و انحلال ساختارهای اداری پایه ریزی می کرد همان مجلس هم حتی او را برکنار می کرد یا اگر نمی کرد دست کم احمدی نژاد انقدر قدرت مانور نداشت.»

مهدی مهدوی آزاد درادامه به رادیو فردا می گوید که مسئله این است که حمایت های بی دریغ آیت الله خامنه ای، حمایت های بی سابقه تمامی ارکان حکومت از محمود احمدی نژاد از شورای نگهبان گرفته تا مجلس نشینان تا صدا و سیما تا سپاه پاسداران تا نهادها و دستگاه‌های امنیتی وضعیتی را به وجود آورده که در مثل به آن تف سربالا می‌گویند. بنا براین من انتظار ندارم که آیت الله خامنه ای با این پیشینه سیاسی حاضر بشه بپذیره که آن کسی که گفت از همه به من نزدیک تر است، یک تاراج بی سابقه را در تاریخ معاصر ایران پایه ریزی کرده است.»

اسحاق جهانگیری در سخرانی اخیر خود گفته که عده ای از بانیان فساد همچنان پُررو، مدعی و طلبکار هستند و کسی که به گفته او امضاء کرده که بیش از دو میلیارد دلار پول نفت ایراندر اختیار یک فرد قرار گیرد، به جای آن که شرمنده باشد، طلبکار است.

پس از انتشار این سخنان، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، (ایرنا) به نقل از کاظم پالیزدار، دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد کهچهار تناز اعضای هیات دولت دهم در نامه ای آنهم بدون شماره و سند، زمینه واریز میلیاردها دلار را به یک حساب بابک زنجانی در مالزی فراهم کرده‌اند.

در پاییز سال ۹۳ رسانه‌ها خبر داده بودند که پای نامه ی فروش نفت به بابک زنجانی امضای وزیران نفت، اقتصاد، صنعت و معدن و رییس کل بانک‌مرکزی دولت محمود احمدی نژاد به چشم می خورد.

حتی دور نخست نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد، آنهم به دلیل تخلف های مالی در دوران استانداری اردبیل و همچنین دوران شهرداری تهران اما به دلیل سیاسی فساد سیاسی ندیده گرفته شد تا او به قدرت برسد.

​​

عیسی سحرخیز، تحلیگر مسایل ایران دراین باره معتقد است که بهتر است شواهد و مستتندات تخلف و فساد مالی گسترده در دولت قبل، در دادگاهی علنی برگزار شود تا مردم قضاوت کنند.

او به رادیو فردا گفته که «حتی دور نخست نامزدی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا شورای نگهبان صلاحیت او را رد کرد، آنهم به دلیل تخلف های مالی در دوران استانداری اردبیل و همچنین دوران شهرداری تهران اما به دلیل سیاسی فساد سیاسی ندیده گرفته شد تا او به قدرت برسد.»

آقای سحرخیز ادامه می دهد «وقتی محمود احمدی نژاد و یارانش در قدرت قرار گرفتند کاری را انجام دادند که بتوانند به منابع مالی سرشار ایران که در آن دوره بسیار بالا رفته بود و درآمد نفت در تاریخ بی سابقه بود، دسترسی پیدا کنند. بنابراین من فکر می کنم که آن چیزی که بیان شده تنها نوک کوه یخ است.»

آنچنان که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران می‌گوید در دوران تحریم ها و در دولت قبلی تصمیماتی گرفته شد و عده‌ای سود جو از آن شرایط استفاده کردند.

به گفته او «عده‌ای برای انجام کارهایی پول‌های ایران را دریافت کردند اما این کارها را انجام ندادند و دولت امروز از آنها می‌خواهد ارزی را که گرفته‌اند باز گردانند. به گفته آقای جهانگیری البته دولت تلاش دارد تا آنجا که می‌تواند این مسائل را بازگو نکند.»

قاسم شعله سعدی حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به شرایط تحریم می گوید: «دولت احمدی نژاد در آن وضعیت به دنبال راه حل می‌گشت و در این بین سودجویان هم آماده بودند، به ویژه اینکه هیچ کنترلی هم نبود و امور از سیستم قانونی پیش نمی رفت.»

این چندمین بار است که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از سوی چهره‌های نزدیک به دولت درباره تخلف و فساد گسترده مالی و اداری در دولت های محمود احمدی نژاد صحبت می‌ شود.

موضوعی که محمود احمدی نژاد از آن به عنوان سیاه نمایی علیه دولت و یارانش یاد می کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.