رفتن به محتوای اصلی

دلایل تغییرفرماندهی بسیج
06.10.2009 - 09:10

مصاحبه با حسین باستانی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی:

دویچه‌وله: برخی محافل خبری، برکناری آقای طائب از فرماندهی بسیج را بخاطر موضوع تجاوز و به‌ویژه دخالت‌های مستقیم ایشان در رفتاربا زنان زندانی ارزیابی کرده‌اند. شما با این نگاه خوشبینانه موافق هستید؟

وزارت اطلاعات در حال حاضر با بحران روبروست. تصفیه‌های پیاپی در این وزارتخانه صورت گرفته و پرسنل آن به دلیل رفتار تحقیرآمیزی که آقای احمدی‌نژاد با آنها داشته، مسئله‌دار هستند. با توجه به این موضوع، تیم حاکم بر کشور دنبال جا و افراد دیگری برای وظایف امنیتی اطلاعاتی مورد نظر خود است. ظاهرا قرار است آقای طائب چنین کاری را انجام دهد.

آقای طائب قرار است در کنار غلامحسن رمضانی قرار گیرد که معاون حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و یکی از نیروهای سختگیر و سخت‌دل جناح حامی دولت است. برای دانستن سوابق آقای رمضانی کافی است بدانیم پرونده‌سازی برای وبلاگ‌نویسان زیر نظر ایشان انجام شد.

با این توضیحات، چرا آقای طائب باید بسیج را ترک کند؟ مگر قرار نیست نقش بسیج در مواجهه با تظاهرات مردمی یا جنبش دانشجویی برجسته‌تر از قبل شود؟

فراموش نکنید که محمدرضا نقدی جانشین آقای طائب شده که وجهه‌ای کاملا مشابه آقای رمضانی و ایشان دارد و بسیار سختگیر و بی‌رحم است. اشتهار آقای نقدی به‌خاطر پرونده شکنجه‌ی شهرداران است که ۱۶۴ نفر را دستگیر کردند و تحت فشار و شکنجه قراردادند تا به چیزهایی که واقعیت نداشتند، اعتراف کنند. این کار را آقای طائب در مورد دستگیرشدگان پس از انتخابات انجام داد و همین کار را آقای رمضانی در مورد وبلاگ‌نویسان کرد. آقای نقدی هم در در نتیجه، نقطه مشترک این سه نفر، استفاده بی‌حد از شکنجه برای رسیدن به منظورمطلوب است. در مورد آقای نقدی باید اضافه کنم که نام ایشان در پرونده کوی دانشگاه هم به صراحت برده شده و این اسم در فهرست تحریم‌های جهانی مصوب شورای امنیت نیز به دلیل عملیات برون مرزی سپاه وجود دارد.

در کنار نقل و انتقال آقایان طائب و نقدی، مصاحبه‌ای از آقای مرتضوی منتشر شده که ایشان در آن منکرهر مسئولیت و نقشی در مسائل کهریزک و نحوه رفتار با زندانیان انتخاباتی شده است. ارتباطی میان این فرافکنی و تغییرات اخیر در بسیج و اطلاعات سپاه وجود دارد؟

نه! به نظر من این مسائل در دو سطح متفاوت هستند. آقای مرتضوی از موضع رفع اتهام از شخص خود، تاکید کرده که از اوامر رهبری تمرد نکرده و تخلفی مرتکب نشده است. وظیفه‌ی آقای مرتضوی این بوده که برای دستگیرشدگان محمل قانونی بتراشد و البته هنوز روشن نیست چگونه نیروی انتظامی می‌توانست افراد را به کهریزک ببرد، در حالی‌که هر انتقالی نیاز به حکم قضایی داشت.

اما آن‌چه در سطح بسیج و سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات روی‌می‌دهد، عملا نوعی سازماندهی بهتر برای روزهای سخت آینده است. انتصاب و انتخاب نیروهای سرکوبگر و خشن در بسیج و اطلاعات سپاه، تاکیدی است بر وظیفه‌‌ی سرکوب بیرحمانه و گسترده توسط تیم‌های عملیاتی و اطلاعاتی. حال ممکن است در روند سرکوب، نیاز به حکم قضایی هم باشد و آن وقت است که امثال آقای مرتضوی به درد خواهند خورد. البته آقای مرتضوی دیگر دادستان تهران نیست اما امثال ایشان در دستگاه قضایی ما وجود دارند و می‌توانند این نقش را در موقع لزوم بر عهده گیرند.

در روزهای گذشته، صحبت‌هایی در باره یک تیم مدیریت جدید برای غلبه بر بحران جاری در ایران شده است. با توضیحاتی که شما در باره سخت‌گیری‌و فشارهای آتی می‌دهید، آیا امکان هیچ نرمش و مصالحه‌ای در مواجهه با اعتراض‌های مردمی نیست؟

آن افرادی که فکر می‌کنند باید به نحو دیگری بحران را مدیریت کرد، در شمار تصمیم‌گیرندگان اصلی نیستند. در بین آنها اسامی قدیمی‌ترهای جناح محافظه‌کار به چشم می‌خورد. نسل دیگری از محافظه‌کاران که دور و بر آقای احمدی‌نژاد و به‌ویژه در دستگاه‌های نظامی و امنیتی هستند، این‌ها معتقد به هیچ سازشی نیستند و حتی وقتی بحث وحدت ملی طرح شد، واکنش شدیدی نشان دادند.

مصاحبه‌گر: مهیندخت مصباح

تحریریه: فرید وحیدی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
دویچه وله

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.