رفتن به محتوای اصلی

بهنود شجاعي قرار است، امروز يا فردا اعدام شود
10.10.2009 - 14:10

حکم انتقال نوجوان محکوم به اعدام به سلولهای انفرادی

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از بند 6 زندان گوهردشت کرج ، حکم انتقال بهنود شجاعی به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم اعدام شب گذشته به وی اعلام گردید.

پنجشنبه شب 16 مهرماه افسر نگهبان بند 6 زندان گوهردشت کرج به بهنود شجاعی اعلام نمود که حکم انتقال وی به سلولهای انفرادی جهت اجرای حکم اعدام صادر شده است و قرار است که روز شنبه 18 مهرماه جهت اجرای حکم اعدام به زندان اوین منتقل گردد.

بهنود شجاعی تا به حال 6 بار اجرای حکم اعدام به وی ابلاغ شده است و 3 بار پای چوبۀ دار برده شده ولی در آخرین لحظات بر اثر فشار ها و اعتراضات گسترده بین المللی حکم اعدام وی به تعویق افتاده است.

در حال حاضر اقدامات گسترده ای در حال انجام است از جمله ملاقاتهایی با خانواده مقتول و پیام صوتی بهنود شجاعی به خانواده مقتول و همچنین لایحه های وکیل وی به رئیس قوه قضائیه و دیوان عالی کشور می باشد. همجنین چند تن از ان.جی.او های کودکان به مناسبت روز جهانی کودک قرار است مراسمی برگزار کنند که محور اصلی آنها دفاع از بهنود شجاعی و لغو حکم اعدام کودکان در ایران است.

فعالین حقوق کودکان،فعالین زنان،دانشجوئی و مردم در صورت اینکه تمامی تلاشها به شکست بیانجامد و صادق لاریجانی مسر بر اجرای حکم اعدام باشد از اوایل ساعت بامداد یکشنبه شب در مقابل زندان اوین تجمع خواهند کرد و خواهان متوقف شدن حکم اعدام می شوند.لذا از تمامی مردم خواسته شده که در این ساعات در مقابل زندان اوین حضور به هم رسانند و مانع اجرای حکم ضد بشری اعدام شوند.در آنجا خانواده بهنود شجاعی و وکیل وی حضور دارند .

در حالی رئیس قوۀ قضائی صادق لاریجانی منصوب شده ولی فقیه علی خامنه ای دستور به اجرا در آمدن حکم را صادر می کند که خانواده مقتول رضایت خود را در حضور هنرمندان شناخته شده و شهود اعلام کرده اند و حتی از صحنه اعلام رضایت خانواده مقتول فیلم برداری شده است . همچنین چندین روحانی شناخته شده ایران فتوای لغو حکم اعدام بهنود شجاعی را بصورت کتبی اعلام کرده اند. روحانیونی که فتوای لغو حکم اعدام بهنود شجاعی را صادر کردند عبارتند از : اقای صانعی،بهجت و ناصر مکارم شیرازی هستند. ما این اسناد را که در حال حاضر در اختیار داریم و به مراجع بین المللی تحویل داده ایم.

علیرغم رضایت خانواده و فتواهای مذهبی مبنی بر عدم مشروعیت مذهبی چنین حکمی ولی رئیس منصوب قوۀ قضائیه اصرار بر اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی را دارد.

حکم اعدام بهنود شجاعی حساسیت جهانی دارد و تا به حال کمیسر عالی حقوق بشر ،اتحادیه اروپا ، دولتهای مختلف و سازمانهای حقوق بشری با انتشار بیان های متعددی خواستار لغو حکم اعدام وی و سایر نوجوانانی که در انتظار مرگ بسر می برند، هستند.از طرفی دیگر ایران از امضاء کنندگان کنوانسیون حقوق کودک می باشد وملزم به اجرای مفاد آن است.

بهنود شجاعی در تاریخ 28 مرداد 1384 در یک نزاع جمعی در پارک ونک و در سن کمتر از 17 سالگی و بصورت تصادفی منجر به مرگ یک نوجوان گردید. او دستگیر و در دادگاه 74 کیفری محکوم به مرگ می شود و دردیوان عالی کشور حکم اعدام وی مورد تایید قرار گرفت.

اعدام زندانیان سیاسی،سنکسار، اعدام کودکان، اعدامهای دست جمعی به تایید و دستور رئیس قوه قضائیه صورت می گیرد که توسط ولی فقیه علی خامنه ای منصوب می شود و مجری دستورات و سیاستهای وی می باشد.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، اعدام کسانی که در سن کمتر 18 سالگی مرتکب جرم شده اند را بعنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر و یونیسف خواستار دخالت برای متوقف کردن اعدام ها و بخصوص اعدام نوجوانان در ایران است.

17 مهر 1388 برابر با 09 اکتبر 2009

گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

کمیساریای عالی حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

سازمان عفو بین الملل

سازمان دیدبان حقوق بشر

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.