رفتن به محتوای اصلی

بازار داغ تخلفات اینترنتی در بریتانیا
29.10.2009 - 10:40

به گزارش سایت انگلیسی زبان بی بی سی، لرد مندلسون وجود طرحی را اعلام کرد که هدفش تشدید فشار روی کسانی است که با به اشتراک گذاشتن فایل های موسیقی و فیلم و امثال آن از محدوده قانونی استفاده از اینترنت خارج می شوند.

بر اساس گزارش ها اگر طرح جدید موثر واقع نشود، آنوقت این احتمال وجود دارد که سقفی برای دانلود برای کاربران متخلف منظور خواهد شد و حتی ممکن است که دولت دستور قطع ارتباط اینترنتی این قبیل افراد را هم صادر کند. البته لرد مندلسون تاکید کرده که قطع ارتباط اینترنتی کاربران "گزینه نهایی" خواهد بود.

اما طرح مورد نظر آقای مندلسون با مقاومت ها و مخالفت هایی روبرو شده است. به نوشته روزنامه گاردین، این طرح از نقطه نظر مالی نقطه ضعف هایی دارد. در مقاله گاردین آمده است که اجرای طرح جدید سالیانه 420 میلیون پوند هزینه دارد و این درحالی است که هزینه تحمیل شده به صنعت موسیقی در نتیجه دانلود محصولات موسیقی تنها حدود دویست میلیون پوند در سال است.

برخی شرکت های تامین کننده ارتباط اینترنتی یا همان آی اس پی ها با طرح جدید مخالفت کرده اند. به عنوان مثال یک آی اس پی معتبر بنام تاک تاک اعلام کرده که طرح جدید نقطه ضعف هایی جدی دارد. این شرکت بنوعی تهدید کرده که حتی ممکن است برای مبارزه با این طرح دولت به دستگاه قضایی بریتانیا متوسل شود چرا که "این طرحی ضعیف است و موفق نخواهد بود".

شرکت های تامین کننده خدمات اینترنتی می گویند نظارت و کنترل فعالیت کاربران در محیط اینترنت وظیفه آنها نیست. شرکت تاک تاک می گوید این طرح برای کاربران اینترنت هزینه ساز خواهد بود و تاکید کرده که این شرکت به مقاومت در مقابل تحمیل محدودیت ها ادامه خواهد داد.

آقای مندلسون در اظهار نظر تازه خود به وجود مخالفت ها با طرح جدید اذعان کرده است. لرد مندلسون اعلام کرده که در چند مرحله به متخلفین تذکر داده خواهد شد و اگر کار به قطع ارتباط آنها بکشد، کاربران این حق را خواهند داشت که تقاضای تجدید نظر کنند. وی تاکید می کند که هدف اصلی این طرح احترام بیشتر به حق معنوی پدیدآورنده اثر است. این وزیر دولت بریتانیا گفته است ابعاد استفاده غیرقانونی از اینترنت برای دسترسی به محصولاتی مانند موسیقی و فیلم تکان دهنده است "چون از هر بیست کلیپ موسیقی که در بریتانیا دانلود می شود تنها یک مورد به شکل قانونی صورت می گیرد".

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا هم در گزارشی در همین رابطه می نویسد که تنها پنج درصد از دانلودهای محصولات موسیقی در بریتانیا در چارچوب قانون صورت می گیرند. به نوشته تایمز، سیاست آقای مندلسون پیروی از سیاست سخت گیرانه ایی است که کشورهایی نظیر فرانسه اعمال کرده اند و طرح آقای مندلسون به اصطلاح با نیت خیر ارائه شده است.

با این وجود، مطلب تایمز ادامه می دهد که طرح مورد نظر در درک ریشه ای مشکل موجود ناتوان بوده است. به نوشته تایمز، "دانلود غیرقانونی زمانی به مساله تبدیل شد که صنعت موسیقی تصمیم گرفت امکان گوش دادن به موسیقی در اینترنت را از کابران بگیرد. اما همانطور که طرح ها نشان داده اند، این اقدامات بجای یافتن راهی برای دسترسی قانونی و ساده کاربران به موسیقی در محیط اینترنت، صورت مساله یعنی وجود مشکل نادیده گرفته شد. تلاش برای مسدود کردن دسترسی ها باعث شد تا صنعت موسیقی کنترل اوضاع را از دست داده و بازار راهزنی و استفاده غیر قانونی داغتر شود". به نوشته این روزنامه، در حال حاضر اشتراک گذاری فایل ها در بین کاربران به یک پدیده فراگیر جهانی تبدیل شده است.

یکی از مهمترین دلایل مخالفت با طرح آقای مندلسون آن است که تصور می شود طرح جدید تخلفاتی همانند وصل شدن به اینترنت از طریق نفوذ به کامپیوتر دیگر کاربران را بشدت افزایش خواهد داد.

جیم کیلوک، مدیر اجرایی یک گروه طرفدار حقوق کاربران اینترنت می گوید از مشاهده اصرار دولت بریتانیا برای وضع قانونهای محدودیت زا متاسف است. آقای کیلوک مدعی می شود که "حتی ام آی فایو، سرویس مخفی امنیت داخلی بریتانیا هم با طرح آقای مندلسون مخالف است" چون این سرویس هم نگران داغ شدن بازار تخلفات در بین کاربران است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.