رفتن به محتوای اصلی

«اقوام آسیانی» حلقه ی مخفی در تاریخ رسمی ایران
13.08.2015 - 06:46
      ?Isız ajun qaldımı 
   !Emdi yürək yırtılur
   لغات الترک-کاشغری
?Alçaq dunya qaldımı
       !İndi ürək yırtılır
 
 
مقصودم از سطور زیر تنها جلب توجه به حلقه ی عمداً مخفی نگهداشته شده ی «تاریخ اقوام آسیانی در آذربایجان و منطقه»، در تاریخ رسمی ست. نه بیشتر. 
این حلقه در کتاب تاریخ باستان ترکان ایران -ذهتابی و آذربایجان در سیر تاریخ -رئیس نیا تا حدی وجود دارد ولی به صورت مجزا لازم است  بیطرفانه توضیح داده شود.اینجا تنها به این حلقه اشاره میشود. حلقه ایکه تاریخ هزاران ساله دارد و خیلی راحت از کتاب تاریخ توسط تاریخ نویسان آریایی خذف شده است. مطالب نوشته بر دو کتاب مذکور تکیه دارد. بدون توجه به دید نظری نویسندگان. نتیجه گیریها درست یا نادرست به این قلم مربوط است. در مواردی نقل قول از کتابهای مذکور صورت نگرفته تنها « آگاهی» بازتاب یافته است.این موضوع را هم قید کرده ام.
Missing media item.
سنگ شهر یئری- مشکین شهر- مربوط به دوره ی  اورارتو
از زمان سومر ، تاریخ منطقه -و آذربایجان پر است از اسامی مکانها- و بزرگان طوایف باستانی(شاهان) که  نوشته اند تعلق به زبانهای اتصالی دارند. 
علت این پدیده آن است که ساکنان باستان آذربایجان نه «سامی بودند و نه به اصطلاح هند-اروپایی».اینان را تاریخ نویسان اصطلاحاً «اقوام آسیانی» گفته اند. نام اقوام یا طوایف باستان آذریایجان که غیر سامی و غیر پارسی بودند:
« لول لوبی- کوتی یا قوتی (خویشاوند با ایلامی)- در همسایگی اینان تئورلی-مسی mesi-دالی-سونبی-کوموردی بودند. ظاهرا اینها با دو قوم اول خویشاوند بودند. 
همسایه ی خاوری دو قوم خویشاوند لول لوبی و قوتی - قوم کاسی بود. و همسایه ی جنوب شرقی قوم اعیلامی. هوری قومی بود در بخشهای سواحل غربی و شمالی دریاچه ی اورمیه.و در دامنه های غربی کوههای زاگرس اقامت داشتند. قوم اورار تویی با قوم هوری خویشاوند بود و جانشین هوری به شمار میرفت.
از هزاره ی 3 قبل از میلاد تا اوایل هزاره ی اول ق.م. در ترکیب قومی و زبانی مردم این سامان تغییرات مهمی روی نداده است.تا حدود سده ی 7 ق.م . زبان ساکنان آذربایجان و کردستان ایران اساسا لول لوبی- کوتی مانده است.» منبعآگاهی: کتاب رئیس نیا ص161-162
 
 در کتیبه ی سرگن دوم شاه آشور نام «او ایش دیش» آمده - در رابطه با آذربایجان. در همین منطقه کوههای بئش دیش نیز به زبان مردم داشتیم. که حمدالله قزوینی اشاره کرده. ایده در ص. 874 کتاب رئیس نیا.
از اسامی شاهان «قوتیتیلر»= در فارسی قوتی ها: سارلاقاب-یارلاقاش-ائلولومئش-یارلاقاب-ایارلا قاب-کوروم-ها (خا) بیلکین-ایارلاقاندا-پوزودور-خابلوم- و... اینها کلماتی ست که به زبانهای اتصالی و ترکی باستان مربوط اند. نامهای بزرگان قوتی- لولوبی-ماننا نیز در این ردیف اند. همینطور اسامی مکانها ی بسیاری در تاریخ باستان آذربایجان وجود دارد که به اقوام آسیانی مربوط اند. در دو کتیبه ی سرپل ذهاب به زبان اکدی که توسط دو شاه لوللوبی کنده شده اند- نامهای آنوبانی نی- و تارلونی، کلمه ی «پادیر» -نام کوه- ذکر شده: « شاه لوللوبی آنوبانی نی تصویر خود و ایشتار( ننه =مادر) را در کوه پادیر کندانده است» از متن سنگ. منبع تاریج ترکان باستان ایران-ذهتابی. 
حضور طوایف ترک باستان در منطقه همزمان با سومر است. از این رو نیز رابطه ی سومر و ترکان طرح شده. «تئوری سومر-ترک ».و رویش کار میکنند.*

« درمنابع سومری هزاره ی 3 قبل از میلاد نام «آراتا» مندرج است و در منابع آشوری و اورارتوتی سده ی 8 قبل از میلاد -از رود«آراتایا» و سرزمین کوهستانی «آلا ته یه » نام می رود . در زبان سومری-اکدی آراتا (آراتو) به معنی کوه است. اسمهایی از این قبیل تنها در زبانهای ترکی به اشکال آلاتائو،آلا تا آ، آلا توئؤ، آلتای، آلا داغ، آلا تاوا وجود دارند. نامهای جغرافیایی آراتا ، آلاته یه به شرط تبدیل ر به ل را می توان صورت اولیه ی نامهای ترکی مذکور دانست. »کتاب آذربایجان در سیر تاریخ ص. 874 رئیس نیا. 
آلا ، در ترکی به معنای رنگارنگ است . آلا گؤز= چشم آبی روشن. تا آ احتمالا صورت قدیمی «تایا» است. تایا =«کومه درفارسی»  یا چیزی که کومه مانند است. جای واژه ی باستانی  «تاآ »  را بعدها در ترکی جدید داغ  گرفته است. 
و تاآ به شکل« تایا » تنها به معنی کومه بکار میرود. اکنون تایا را لهجه ای «ته یه» تلفظ میکنند. مثل قایا= قه یه. تایا=ته یه.
 Missing media item.
منبع عکس سایت ایران سرزمین رازهای گمشده 
اقوام آسیانی باستان که بومیان منطقه اند و اتصالی زبان و پدران ترکان - بعد ها پذیرای اقوام ترک دیگر شدند.  بافت اجتماعی آذربایجان از زمان سومر تا کنون عمدتا اتصالی زبان بوده است. در همزیستی با اقلیتهای دیگر. 
مسئله این است که تاریخ نویسان رسمی زبان فارسی در قرن اخیر با غیر فارسی زبانان بخصوص در مورد آذربایجان -شمال و جنوب- « قره خال ، اوینویوبلار» خال بازی کرده اند. و تاریخ مردم بومی آسیانی را پنهان نموده اند.
با کشف این تاریخ حیله گری این نویسندگان بخوبی روشن میشود. 
علت مخفی نمودن تاریخ اقوام آسیانی  همین یکسان سازی و حل غیرفارسی زبانان بوده و به رخ کشیدن قدرت و تسلط خود. جهت حاکمیت شان. 
با گشایش باستان شناسی-تاریخ و زبان شناسی- مردم و فرهنگ شناسی پرده ی ریا و تزویر این نیرنگ بازان نژاد پرست دریده میشود.
جا دارد دوستان تاریخ دانهای آذربایجانی بیطرفانه بارها و بارها تاریخ باستانی اقوام آسیانی منطقه و آذربایجان را بنویسند. و ارتباط این حلقه ی عمدا مخفی نگهداشته شده را با حلقه های پیش و بعد توضیح دهند. 
این تاریخ نویسان مغرض عمدا این چیزها را مخفی نموده اند. و علم تاریخ را به لجن کشیده اند.کلبه ی تئوریهای پوچ  و پوشالی تاریخ جعلی خود ساخته  را باید برسرشان خراب کرد.
 
اسامی فارسی در آذربایجان :
 جنبش مزدک یک حرکت دینی-اجتماعی بود که از میان قشر روحانی زردتشی برخاست. و در آذربایجان هم پیروانی پیش از اسلام داشت که جریان «جاودان» به آن مربوط است. کاهنان زرتشی ریشه داشتند . خانواده های فارس زبان نیز بودند و زرتشتیان.که نماینده آنها بعد ها «جاودان» بود.
نامهای فارسی مربوط به زرتشتییان و مزدکیان و پیروان آنها در آذربایجان وجود داشت. علت وجودی آنها «همسایگی-کوچها- حکومت فارسها» ست.

وجود نامهای زرتشتی برخی از جنگاوران دلیل بر آن نیست که قشون و بافت اجتماعی جامعه فارسی زبان بود. اکنون هم نامهای عربی-ترکی- فارسی و غیره در جاهای مختلف هست. در جنبش دموکرات آذربایجان نامهای زیادی ارمنی داریم .بخصوص در اورمیه. 
آشنایی ترک، اسم پسرش را مزدک انتخاب کرده . بخاطر اندیشه ی عدالت خواهانه مزدک. همکلاسی های زرتشتی  داشتیم. 

همانطور که اسامی عربی را انتخاب میکنند- در گذشته هم اسامی زرتشتی را انتخاب میکردند-حالا هم انتخاب اسم بر اساس اعتقاد جاریست. اسامی بهرنگ-پویان- روزبه و...درمیان ترکهای چپ رایج است. این پدیده ریشه کهن دارد.
آشوری ها در اورمیه یا در ترکیه و آذربایجان غربی نشانه ی دولت آشوربانی پال است که همسایه ی آذربایجان بود. یا ارمنی ها نشانه ی همسایه آذربایجان دولت ازمنی در تاریخ است.
 

با وجود ارمنی یا آسوری در آذربایجان که ریشه ی کوچ تاریخی دارند اگر ادعا شود که در گذشته بافت اجتماعی عمده در آذربایجان ارمنی یا آسوری بود- این را تاکتیک «تسخیر مکان در تاریخ -و انطباق آن با بافت جامعه ی کنونی» میتوان گفت. آسوریان و ارمنی ها زمانی با ما همسایه بودند و کوچها هم طبیعی بود. این «همسایگی و کوچ ها» را آذربایجان با فارسها هم داشت. علاوه بر این که آذربایجان تحت حکومت ساسانیان هم بود.و کوچ ها نیز طبیعی بود. اکنون نمی توان با وجود چند ده ارمنی یا آسوری یا فارس ادعا کرد که «بافت عمده ی جامعه آذربایجان در تاریخ، زمان حکومت آسوریان-ارمنی ها-فارسها » ترک نبود-مثلا ارمنی-آسوری- یا فارس بود. به علت وجود دهات آنها که اکنون هست. کسروی و کسرویستها این تاکتیک را بکار میگیرند.

بافت اجتماعی جامعه آذربایجان در آغاز اسلام:
در زمان ساسانیان و آغاز حکومت اسلام جامعه ی آذربایجان ایران و جمهوری آذربایجان کنونی عمدتا ترک بود. گرچه اقوام دیگر نیز از راه کوچ در آذربایجان بودند. و گروههای اقلیت را تشکیل میدادند. نیروی جنگی عربها در آذربایجان شمالی و جنوبی با قشون ترک درگیر بود که عاقب به اسلام گرویدند.
در باره ی خلافت عمر - محمد عوفی در جامع احکایات - از قیام 20 هزار ترک سخن میگوید :« یا امیر المومئنین چهار هزار با 20 هزار چگونه جنگ تواند کرد....عمرو حاتم برفت و با ترکان حرب کرد...»ص. 3-93 ؛ ص . 904 اثر رئیس نیا. 
« معاویه گفت خداوند ترا خیر دهاد از حال آذربایجان بگو!
عبید بن شریه [جهان گرد یمنی]: آذربایجان سرزمین ترکان است و ترکان درآن گرد آمده اند...»کتاب التیجان-ص 402- کتاب رئیس نیا ص 901. 

سخن از حلقه میانی «اقوام آسیانی»ست. حلقه پیشین از نظر من سومر است. و حلقه بعد از «اقوام آسیانی »، ماد . سومر التصاقی زبان بود. در تشکیل دولت ماد اقوام آسیانی و برخی از طوایف غیر اتصالی زبان
شرکت داشتند-پارسی. علت این شرکت وجود  هر دو نوع از اقوام در منطقه بود. هرودت اقوام دولت ماد را چنین نام برده : قومهای ماد-بوسی-پرتکینی-بودی-استروخت-آریه زنتی-مغ. اینها اطلاعی ست که بگوش هرودت رسید و لزوما هم نمی تواند همه ی اقوام باشند. آنچه در میان این اقوام به چشم نمی خورد یکهو غیب شدن اقوام پیشین است که دربالا ذکرشان رفت!  

پرسشی که اینجا مطرح میشود اینه که: آقایان تاریخ نویس رسمی، این اقوام آسیانی «هزاران سال»- قبل از اینکه دولت ماد تشکیل شود -در منطقه حکومت داشتند،پس این تاریخ چرا از قلم شماها حذف شده است؟
این تمدن کجا رفت ؟ این مردمان چه شدند؟ چندین هزار سال تاریخ کجا رفت؟ چرا در این مورد همه جا سکوت کرده اید؟ در تاریخ،باستان شناسی و فرهنگ و زبان شناسی و...

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.