رفتن به محتوای اصلی

نسرین ستوده: به اسیدپاشی، مثله شدن و مرگ تهدید شده ام
22.08.2015 - 14:27

 

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «علیرغم آنکه در قانون ذکر شده که باید در برگه احضاریه اتهام و مدارک آن ذکر شود اما در احضاریه ای که به دست من رسیده از ذکر اتهام خودداری شده و فقط گفته شده برای توضیح اتهامات مندرج در پرونده باید به شعبه دوم بازپرسی مستقر در دادسرای جنب زندان اوین مراجعه کنم.»

نسرین ستوده روز یکشنبه ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۴ احضاریه ای دریافت کرده که بر اساس آن باید خود را تا روز شنبه ۳۱ مرداد ماه به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین معرفی کند. در این احضاریه توضیحی در مورد اتهامات او داده نشده و فقط به «اتهامات مندرج در پرونده»اشاره شده است.

خانم ستوده با اظهار اینکه آخرین مهلت مراجعه او روز شنبه ۳۱ مرداد ماه است به کمپین گفت: «به دلیل جراحی که بر روی هر دو شست پایم انجام دادم قصد دارم از بازپرسی درخواست کنم که رسیدگی را به تعویق بیاندازد، اما اگر با این درخواست موافقت نشد من حتما روز شنبه حاضر خواهم شد.»

نسرین ستوده در پاسخ به این سوال که آیا او در ماههای اخیر تهدید به بازداشت شده است به کمپین گفت: «از شروع تحصن در مقابل دفتر کانون وکلا بارها مورد تهدید قرار گرفتم. حتی یک بار، موتور سواری من را تهدید به اعدام کرد. همین طور طی ماههای تحصنم، سه بار ماموران اطلاعات من را به همراه همسرم بازداشت کردند. در همان روزها تلفنی هم به من شد که فردی خودش را مامور اطلاعات معرفی کرد و خواست من از مصاحبه با رسانه های خارجی خودداری کنم.»

خانم ستوده در ادامه گفت: «اولا چون هویت این فرد واقعا برای من مجهول بود و ثانیا چون در حیطه وظایف یک مامور اطلاعات نیست که مستقیما با شهروندان تماس بگیرد و از آنها بخواهد که چه عملی را انجام بدهند یا ندهند و ثالثا چون این تقاضا اساسا غیرقانونی است و مصاحبه به موجب قانون منع نشده است، بنابراین من به ایشان گفتم به این سه دلیل از اجابت تقاضای شما معذروم و ایشان در جواب گفت “پس از طریق مقامات قضایی اقدام خواهد شد.” اینکه این تماس تلفنی با احضاریه ای که دریافت کردم ارتباط دارد یا نه، نمی دانم.»

نسرین ستوده با اظهار اینکه تهدیدهای او تا روزهای گذشته هم ادامه داشته است به کمپین گفت: «طی دو ماه گذشته مکررا پیامک های تهدید آمیز دریافت می کردم که در آن فرستنده با طرح خواسته های نامشخصی می گفت اگر این خواسته ها را اجابت نکنم به اسیدپاشی، مثله کردن و مرگم می انجامد. اینها مشکلاتی بود که من این مدت با آنها مواجه بودم.»

نسرین ستوده در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر در دادگاه بدوی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

خانم ستوده پس از تقریبا سه سال حبس و طی بیش از نیمی از محکومیتش در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲به دستور مقامات قضایی از زندان اوین آزاد شد.

پس از آزادی به دستور دادگاه انتظامی وکلا، پرونده وکالت خانم ستوده در مهرماه ۱۳۹۳ به مدت سه سال ابطال شد. این وکیل در اعتراض به حکم محرومیت از وکالت از روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ در مقابل کانون وکلای دادگستری تهران تحصن کرد. در این تحصن که تقریبا هر روز ادامه داشت خانم ستوده چندین بار به همراه همسرش برای ساعاتی توسط ماموران اطلاعات بازداشت شدند.

نهایتا در ششم تیرماه ۱۳۹۴ دادگاه انتظامی وکلا حکم تعلیق پروانه وکالت خانم ستوده را از سه سال به ۹ ماه کاهش داد. پس از تغییر این حکم، نسرین ستوده به تحصن روزانه خود در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری که ۹ ماه طول کشیده بود، خاتمه داد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا
برگرفته از:
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.