رفتن به محتوای اصلی

نخست وزیر ترکیه از حزب کردها برای شرکت در دولت دعوت نمود
27.08.2015 - 15:27

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه (۴ شهریور / ۲۶ اوت) از سه نماینده حزب دموکراتیک خلق​ها برای حضور در دولت موقت دعوت کرد. نخست وزیر ترکیه بعد از شکست در رایزنی با مخالفان برای تشکیل دولت ائتلافی، روز سه​شنبه (۳شهریور / ۲۵ اوت) برای تشکیل دولت انتقالی مامور شد.

احزاب بر اساس تعداد کرسی​هایی که در پارلمان به دست آورده​اند در نخستین دولت موقت تاریخ ترکیه عضویت خواهند داشت. آنها تا ساعت ۶ عصر روز پنجشنبه (۵ شهریور / ۲۷ اوت) مهلت دارند تا موافقت یا مخالفت خود را با پیشنهاد داوود اوغلو اعلام کنند.

بر اساس قوانین کشور ترکیه رئیس پارلمان این کشور تعداد اعضای احزاب در دولت انتقالی را بر اساس تعداد نمایندگان آنها در پارلمان تعیین می​کند. در انتخابات پارلمانی ترکیه حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP)۴۱ درصد آرا را کسب کرد و نتوانست نیمی از ۵۵۰ کرسی پارلمان را که برای تشکیل دولت ضروری است، به دست بیاورد.

حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) ۲۵ درصد، حرکت ملی (MHP) ۱۶ درصد و حزب دمکراتیک خلق​ها (HDP) که به عنوان حزب کردها شناخته می‌شود نیز ۱۳ درصد از آرا را بدست آوردند.

سهم احزاب در دولت موقت

بر این اساس حزب حاکم عدالت و توسعه ۱۱ پست را برای خود، ۵ وزارتخانه را برای حزب جمهوری​خواه خلق و ۳ وزارتخانه را هم برای هر یک از احزاب حرکت ملی و دموکراتیک خلق​ها اختصاص داده است. احزاب جمهوری‌خواه خلق و حرکت ملی پیشنهاد نخست وزیر ترکیه را رد کردند اما حزب دموکراتیک خلق​ها اعلام کرد که پیشنهاد داوود​ اوغلو را می​پذیرد.

دولت موقت یا انتقالی در ترکیه بر اساس قانون اساسی این کشور ۳ ماه انجام وظیفه خواهد کرد و ظرف این مدت زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی فراهم خواهد آورد. این دولت بر اساس قانون اساسی کشور نیازی به رای اعتماد پارلمان ترکیه ندارد.

سه وزارتخانه در دست کردها

داوود اوغلو از علی حیدر کونجا کارمند سابق دولت، لونت توزل نماینده جناح چپ و مسلم دوغان نماینده اقلیت علوی از حزب دمکراتیک خلق​ها برای حضور در دولت موقت دعوت کرد.

به گزارش رسانه​های ترکیه وزارت جوانان و ورزش، وزارت منابع آب و جنگلداری و همچنین وزارت مربوط به امور اتحادیه اروپا به حزب طرفدار کردها پیشنهاد شده است. روزنامه "حریت" می​نویسد نمایندگان حزب دمکراتیک خلق​ها که نخست‌وزیر ترکیه از آنها برای حضور در دولت موقت دعوت کرده "مواضع تند ملی​گرایی کردی" ندارند.

حزب دمکراتیک خلق​ها تنها حزبی خواهد بود که در هیات دولت موقت حضور پیدا خواهد کرد و شریک حزب حاکم عدالت و توسعه در این دولت خواهد بود. به گفته کارشناسان حضور نمایندگان این حزب در دولت انتقالی می​تواند اعتبار این حزب را بیشتر کند، از سوی دیگر آن بخش از رای‌دهندگان با گرایش ملی‌گرایی ترک را هم به سوی حزب ملی‌‌گرای حرکت ملی سوق دهد.

به نوشته رونامه حریت این بدترین سناریو برای داوود اوغلو و حزب عدالت و توسعه خواهد بود.

گفتنی است در صورت رد دعوت​های بعمل آمده از سوی نخست‌وزیر ترکیه، پیشنهاد تصدی پست وزارتخانه​ها به نمایندگان مستقل داده خواهد شد. طبق قانون اساسی ترکیه دولت موقت یا انتقالی باید تا روز شنبه (۷ شهریور/۲۹ اوت) تشکیل شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.