رفتن به محتوای اصلی

تأکید نمایندگان خبرگان بر اعمال نظارت استصوابی از سوی شورای
03.09.2015 - 08:32

تأکید نمایندگان خبرگان بر اعمال نظارت استصوابی از سوی شورای نگهبان

 

 

پس از واکنش رئیس مجلس خبرگان رهبری به گفته‌های حسن روحانی درباره نظارت شورای نگهبان، اعضای مجلس خبرگان نیز در بیانیه‌ای از این شورای نگهبان خواستند تا با «اعمال نظارت استصوابی» در بررسى صلاحیت‌ها «دقت لازم را به عمل آورند».

به گزارش خبرگزاری مهر، در بیانیه پایانی هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در روز چهارشنبه ۱۱ شهریور، تأکید شده که «تضعیف هر یک از ارکان حاکمیت... از سوى مسئولان و جریانات سیاسى، برخلاف مصالح عمومى جامعه و موجب نفوذ دشمنان» است.

یک روز پیش از انتشار بیانیه مجلس خبرگان رهبری، محمد یزدی رئیس این مجلس تأکید کرده بود که «شورای نگهبان، ناظر انتخابات است و نظارتش هم استصوابی است نه تماشایی».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز ۲۸ مرداد ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری» و هیئت اجرایی «باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر».

این سخنان واکنش شدید تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه، فرماندهان سپاه پاسداران و امامان جمعه را به دنبال داشت و آنان آقای روحانی را به «تضعیف» شورای نگهبان متهم کردند.

رئیس‌جمهور ایران پس از این واکنش‌ها، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران تأکید کرد که به وظایف خود به عنوان «مسئول اجرای قانون اساسی» عمل خواهد کرد.

وی روز شنبه هفتم شهریور، تأکید کرد: «ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی خوشحال نشوند. اما به هر حال ما باید مجری قانون باشیم و کاری به بقیه‌اش نداریم».

«در بررسی برجام خط قرمزها رعایت شود»

نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود همچنین از شوراى عالى امنیت ملى و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته اند تا در بررسی توافق اتمی وین، اصول قانون اساسى، گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی،«خط قرمزهاى نظام»، و «مصالح عالیه کشور» را «سرلوحه کار خود قرار دهند» تا جلوى «هرگونه فریبکارى، زیاده خواهى و سوء استفاده احتمالى از سوى آمریکا و هم پیمانانش» گرفته شود.

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که ساعاتی پیش از انتشار آن، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، در جمع نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کرده بود که در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ «خطوط قرمز» رعایت و «منافع نظام» جمهوری اسلامی تأمین شده است.

خبرگزاری‌ها به نقل از علی‌اصغر دستغیب، نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، گزارش دادند که آقای عراقچی دراین نشست اعلام کرده که در بحث نظارت بر برنامه اتمی ایران  «خط قرمزها» رعایت شده و «امکان دسترسی» بازرسان «به سلاح‌های موشکی و آنچه جزو اسرار تلقی می‌شود، وجود ندارد».

روز سه‌شنبه هم سعید جلیلی، رئیس سابق تیم مذاکره اتمی ایران، نیز در اجلاس مجلس خبرگان رهبری گفت: «زمانی که دولت یازدهم پروژه هسته ای را تحویل گرفت طرف مقابل ... آمادگی عملی خود را برای شکل‌گیری معامله هسته‌ای و ورود به موضوع لغو تحریم‌ها از جمله تحریم‌های یک‌جانبه اعلام کرده بود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای تاکنون به صراحت نظر خود را درباره متن توافق هسته‌ای وین اعلام نکرده است، اما برخی از نزدیکان او از جمله احمد علم الهدی امام جمعه مشهد و حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، این توافق را «عبور و تجاوز» از خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی خوانده و تأکید کرده‌اند که آیت‌الله خامنه‌ای از این توافق راضی نیست.

با این حال دفتر رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مواضع او در سخنرانی‌های اخیرش اعلام شده و «انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.