رفتن به محتوای اصلی

جمهوریخواهان می‌خواهند توافق هسته‌ای دستکم به رای گذاشته شود
04.09.2015 - 19:45

 

توسط شاهین بشیری

 

مخالفان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا از تلاش برای رد آن دست برداشته‌ و تنها امید به آن بسته‌اند که در رای گیری نهایی سنا دستکم رای منفی به آن داده شود هرچند اکنون دیگر حتی رای منفی سنا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد زیرا تعداد سناتورهای دموکرات که موافق توافق هستند اکنون به بیش از ۳۴یعنی به ۳۷ نفر رسیده است و این وضعیت به رییس جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد در صورت رای منفی سنا، از حق قانونی خود استفاده کرده و آن را وتو کند.

در میان سناتورهای دموکرات، در حال حاضر تنها دو نفر، چاک شومر و باب منندز، مخالفت علنی خود را با توافق ایران ابراز کرده‌اند.

با این حال حامیان توافق همچنین تلاش برای کسب رای ۴۱ سناتور را آغاز کرده اند تا حتی مانع روند تصویب توافق در کنگره شوند.

این در حالی‌ست که حتی زمزمه‌هایی مبنی بر استفاده از ترفندی به نام «فیلی باستر» برای متوقف کردن روند رای‌گیری در سنا شنیده می‌شود.

چنانچه قانونگذاری در مجلس با اطاله کلام نماینده یا نمایندگانی نتواند به نتیجه برسد و دستور کار مجلس به سرانجامی بر اساس رای گیری نرسد و یا حتی چنانچه با ساقط کردن اکثریت تعداد نمایندگان از تصویب یک قانون در مهلت مقرر جلوگیری شود ، اصطلاح «فیلی باستر» برای این موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلاش سناتورهای حامی توافق هسته‌ای با ایران در حالی صورت می‌گیرد که در مجلس نمایندگان نیز حامیان به مجموع ۱۴۶ رأی نیاز دارند و تا اینجا بیش از ۹۰ نفر از دموکرات‌ها که در میان آنها گروهی از نمایندگان ارشد به چشم می‌خورند، حمایت خود را از توافق اعلام کرده‌اند.

مساله تعداد مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای با ایران در ایالات متحده بی‌گمان در ردیف چالش برانگیزترین مباحث سیاسی این کشور قرار می‌گیرد. در تحولی دیگر ۴۴ استاد دانشگاه‌هایی چون هاروارد، پرینستون، مک‌گیل و ام‌ای‌تی با امضای نامه‌ای که از سوی اکبر گنجی نوشته و در وبسایت هافینگتون پست منتشر شد، از توافق اتمی کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک با ایران حمایت کرده و خواهان برپایی «صلح و عدالت در منطقه، آزادی و تبعیض زدایی در داخل کشورها» شدند.

این در حالی‌ست که طی هفته‌های گذشته کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل موسوم به ایپک، به نحوی پی‌گیرانه علیه این توافق فعالیت داشته و دست‌کم ۲۰ میلیون دلار برای هزینه‌های تبلیغاتی آن خرج کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.