رفتن به محتوای اصلی

کودک سوری در «کوبانی» آرام گرفت
زیباترین غریق جهان
05.09.2015 - 09:32
 

تصویر جسد کودکی که در سواحل ترکیه با کفش و پیراهنی قرمز روی شن‌ها آرام گرفته بود، به‌سرعت رسانه‌های اجتماعی را پر کرد. خبرگزاری رویترز اعلام کرد این تصویر مربوط به یک کودک آواره سوری به اسم «ایلان کردی» از شهر کوبانی است. ایلان به همراه برادر پنج‌ساله خود به اسم «غالب» و مادرش ریحان ۳۵ ساله و پدرش، بعد از فرار از جنگ در کوبانی واقع در شمال سوریه قصد داشتند تا از طریق سواحل ترکیه به یونان مهاجرت کنند اما قایق آنها در سواحل ترکیه غرق شد. برادر و مادر ایلان نیز در این حادثه دلخراش غرق شدند ولی پدر خانواده زنده مانده است.
«عبدالله» پدر آیلان کردی، گفت: کمی پس از آن که قایقشان ترکیه را به مقصد یونان ترک کرد، گرفتار امواج شدند و کسی که هدایت قایق را به عهده داشت شناکنان آنان را رها کرد و رفت. عبدالله کردی افزود: «سعی کردم بچه‌ها و زنم را بگیرم، اما امیدی نبود. یکی‌یکی مردند». عبدالله کردی درباره مرگ خانواده‌اش گفت: «سعی کردم هدایت قایق را به دست بگیرم. اما یک موج بلند دیگر آمد. همان موقع این اتفاق افتاد. بچه‌هایم زیباترین بچه‌های جهان بودند. کسی در دنیا هست که بچه‌هایش برایش عزیزترین موجودات دنیا نباشند؟» او گفت: «الان می‌خواهم کنار قبر خانواده‌ام بنشینم و دردم را بیرون بریزم». اما عمه آیلان روایتی دیگر دارد. او می‌گوید که برای خانواده برادرم دعوت‌نامه فرستاده بودم اما دولت کانادا آن را رد کرد؛ مسئله‌ای که از سوی دولت کانادا تکذیب شده است. او ادامه می‌دهد که قول داده بودم تا برای آیلان دوچرخه بخرم.
تصویر بدن بی‌جان آیلان که در ساحلی در نزدیکی بوردوم افتاده، موجی از همدردی با پناه‌جویان سوری را برانگیخته است. بسیاری از دولت‌های اروپایی انتقاد می‌کنند که برای کمک به حل این بحران به اندازه کافی تلاش نکرده‌اند. روز جمعه نیز «الجزیره» خبر داد که پیکر این کودک سه‌ساله به همراه برادر و مادرش برای تدفین به کوبانی فرستاده شده است. روزنامه «ایندیپندنت» نیز نوشت: اگر تصویر این کودک موضع کشورهای اروپایی را در قبال آوارگان تغییر ندهد پس چه چیزی آن را تغییر می‌دهد. سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید ناوهای این سازمان امدادرسان، با کمک نیروی دریایی ایتالیا هزار و ٢٠٠ پناه‌جو را از سواحل لیبی نجات داده‌اند. در همین حال بیش از چهار هزار مهاجر و پناه‌جو از شبانه‌روز گذشته وارد یونان شده‌اند. در اتریش، پلیس این کشور ٢٤ تبعه افغانستان را، که در کامیونی سرپوشیده و بدون جریان هوا بودند، نجات داده و گفته است این افراد در شرف خفگی بودند. این در حالی است که صدها پناه‌جو در مجارستان برای دومین روز متوالی به تصمیم مقام‌های این کشور برای جلوگیری از سفر آنها به آلمان و سایر کشورهای اروپایی اعتراض کردند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا هنوز برای اجرای یک سیاست واحد در قبال این پناه‌جویان اشتراک نظر ندارند؛ . در تحولی جدید، به دنبال درخواست دولت آلمان، در مرزهای ایتالیا و اتریش از این پس کنترل‌های مرزی صورت می‌گیرد. «دیوید کامرون»، نخست‌وزیر بریتانیا در سفر به پرتغال اعلام کرد که هزاران آواره سوری در بریتانیا پذیرفته خواهند شد. او در لیسبون گفت تاکنون و در چهار سال گذشته، به پنج هزار شهروند سوری در بریتانیا پناهندگی داده شده است. کامرون که کشورش تاکنون تنها پناه‌دادن به ۲۱۶ جنگ‌زده‌ سوری را تقبل کرده، روز پنجشنبه اعلام کرده بود افزایش این تعداد را بررسی خواهد کرد تا بریتانیا نیز به وظیفه اخلاقی خود در کمک به آوارگان عمل کند. او گفته بود به عنوان یک پدر، از دیدن تصویر جنازه آیلان کردی منقلب شده است.
اما نخست‌وزیر ترکیه با متهم‌کردن جامعه بین‌الملل به دلیل انجام‌ندادن اقدامات کافی برای رویارویی با بحران آوارگان گفت رهبران اروپایی باید این مسئله را درک کنند که بحران آوارگان بیش از یک مسئله سیاسی یا حقوقی است و بیشتر در مورد آینده بشریت است. «دیوید میلیبند»، رئیس کمیته جهانی «امداد و نجات» نیز گفت: سال گذشته میلادی ما ٢٠ میلیون آواره در سراسر جهان داشتیم که البته تنها ١٥٠ هزار نفر از آنها در کشورهای ثروتمندتر و ٧٠ هزار نفر آنها در آمریکا مستقر شده‌اند. بسیاری از آوارگان سوری هم‌اکنون در اردوگاه‌های آوارگان در ترکیه، اردن، لبنان و کردستان عراق ساکن هستند. آمریکا که یکی از کشورهایی است که موافقت کرده تا آوارگان سوری را بپذیرد، روند بررسی و نظارت ورود آنها را به خاک ایالات متحده برای مطمئن‌شدن از این مسئله که در میان این آوارگان، افراط‌گرایان نیز نباشند، شدیدتر کرده است به طوری که مقام‌های امنیتی آمریکا پیش از پذیرش آوارگان سوری و سایر مهاجران از خاورمیانه به منطقه سفر کرده و با خانواده‌های آوارگان مصاحبه می‌کنند.
در هشت‌ماهه سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۰۰ هزار پناه‌جو با استفاده از قایق‌های خطرناک در مسیر دریای مدیترانه، جان خود را برای رسیدن به نقطه‌ای امن به خطر انداخته‌اند. بیش از دو هزارو ٦٠٠ نفر در این میان به کام مرگ رفته‌اند؛ از جمله همسر و دو پسر عبدالله کردی. کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان انتقاد کرده که پناه‌جویان پس از طی مسیرهای خطرناک، وقتی هم به نقطه امنی می‌رسند، با هرج و مرج، عدم مدارای کشور میزبان، بلاتکلیفی و بی‌اعتنایی روبه‌رو می‌شوند؛ مشکلی که شاید تا آخر عمر همراه کودکانی باشد که از جنگ فرار کرده‌‌اند و به آغوش «کشورهای امن» پناه آورده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
sharghdaily

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.