رفتن به محتوای اصلی

مخالفان توافق جامع با ایران؛ شکست خوردند
تعداد سناتورهای حامی توافق اتمی به ۴۲ نفر رسید
09.09.2015 - 12:38

بر اساس رویه درونی مجلس سنای آمریکا، مذاکرات در مورد یک طرح حد زمانی ندارد، اما اگر ۶۰ عضو از ۱۰۰ سناتور به کفایت مذاکرات رأی دهند، مذاکرات متوقف و رأی گیری انجام می شود.

اما اگر مخالفان توافق جامع با ایران (برجام) نتوانند رای لازم برای تصویب کفایت مذاکرات را مهیا کنند، سناتورهای دموکرات می توانند با تقاضای ادامه نامحدود مذاکرات، عملا جلوی رأی گیری را بگیرند.

روز سه شنبه سناتورها ران وایدن، گری پیترز، ریچارد بلومنتال و ماریا کنتول از توافق وین حمایت کردند و شمار بلوک حامیان را به ۴۲ نفر رساندند. در مقابل سناتور دموکرات اهل ویرجینیای غربی، جو منچین، اعلام کرد با توافق مخالف است. در مجموع ۴ دموکرات در سنا با توافق مخالفت کرده اند.

اگر بلوک حامیان توافق در سنا اراده کنند،‌ مجلس سنا اصولا نخواهد توانست در مورد توافق جامع رأی گیری کند و به این ترتیب با سر آمدن مهلت دو ماهه سنا برای اعلام نظر در مورد توافق در روز ۱۷ سپتامبر، این توافق اجرا خواهد شد. با این حال گفته می شود بعضی از این دموکرات ها تمایلی به سد کردن قطعنامه مخالفان ندارند و ترجیح می دهند به رای گذاشته شود.

اما حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به لغو توافق رأی دهد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.

آقای اوباما هفته پیش با جلب ۳۴ رای در سنا توانایی خود در وتوی هرگونه قطعنامه ای در رد توافق وین را تضمین کرده بود.

'انتظار' کاخ سفید

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید سه شنبه گفت دولت انتظار دارد که این ۴۱ سناتور گام لازم برای جلوگیری از اقدام کنگره در جهت تضعیف این توافق را بردارند.

آقای ارنست گفت کاخ سفید از اینکه بسیاری از قانون گذاران حتی پیش از آگاه شدن از جزئیات توافق تصمیم به مخالفت با آن گرفتند مایوس است.

مجلس نمایندگان آمریکا هم قرار است قطعنامه ای در رد توافق وین را روز جمعه به رای بگذارد. اما شکست طرح فقط در یکی از دو مجلس کنگره کافی است تا اوباما به نتیجه برسد.

همزمان دیک چنی معاون سابق رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به توافق اتمی با ایران حمله کرده و آن را "دیوانگی" خوانده است.

او که در موسسه دست راستی امریکن انترپرایز در واشنگتن صحبت می کرد گفت که این توافق "تسلیم" قدرت ها در برابر ایران است.

او گفت این توافق "نه عملی صلح آمیز - آنطور که رئیس جمهور مدعی است - بلکه تنها آلترناتیو به سوی جنگ است. این دیوانگی است."

آقای چنی که ۷۴ سال دارد و در زمان حملات ۱۱ سپتامبر معاون رئیس جمهور بود، یکی از بزرگترین حامیان جنگ با عراق در دولت جورج بوش به حساب می آمد.

او گفت که توافق ایران امکان آن را برای ایران فراهم می کند "تا متحدان عرب ما در سراسر خاورمیانه را تهدید کند" و امنیت اروپا و آمریکا را به خطر اندازد.

او همچنین گفت که این توافق "دارای پیامدهای گسترده ای برای امنیت آینده مردم یهودی است."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.