رفتن به محتوای اصلی

حرکت قطارها میان دانمارک و آلمان متوقف شد
10.09.2015 - 08:51

شرکت خط آهن دی اس بی دانمارک گفت که قطارها از مبدا یا به مقصد آلمان برای مدتی نامعلوم معلق شده است.

دو قطار حامل بیش از ۲۰۰ مهاجر در رادبی که یک بندر مهم با کشتی مسافربری به مقصد آلمان است متوقف شده است. پلیس دانمارک می گوید بسیاری از مهاجران از ترک قطار خودداری می کنند چون نمی خواهند در دانمارک ثبت نام شوند.

پلیس همچنین بخشی از اتوبان ای ۴۵ را که جاده اصلی میان آلمان و دانمارک است بست که پس از ورود حدود ۳۰۰ پناهجو با پای پیاده به طرف سوئد بود. این گروه در نزدیکی شهر مرزی پدبورگ از قطار پیاده شده بودند.

Image copyrightAFPImage captionآقای یونکر گفت اروپا باید بتواند واکنشی "سریع، مشخص و جامع" در قبال بحران پناهجویان داشته باشد

سوئد پس از آنکه قول داد به همه پناهجویان از سوریه مدارک اقامت بدهد به مقصد اصلی پناهجویان بدل شده است.

دولت راست میانه دانمارک که تازگی سر کار آمده قول موضعی سرسختانه در زمینه مهاجرت را داده است. دولت دانمارک از زمانی که در ماه ژوئن به قدرت رسید از مزایای مهاجران تازه کاسته و حق اقامت را محدود کرده است.

آلمان و دانمارک بخشی از گروه کشورهای اروپایی عضو شنگن هستند که اجازه عبور و مرور میان مرزهای خود بدون بررسی گذرنامه را می دهند - هرچند در شرایط استثنایی امکان اعمال بازرسی مرزی وجود دارد.

'انصاف تاریخی'

Image copyrightAPImage captionبحران پناهجویان در حدود یک سال اخیر تشدید شده است

در چند هفته اخیر موجی از مهاجرانی که از شرایط دشوار زندگی در آفریقا و خاورمیانه می گریزند به سوی شمال اروپا حرکت کرده اند. عده زیادی از آنها پناهندگان سوری هستند که از ترکیه می آیند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه گفت که باید نظامی برای تقسیم پناهجویان میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا طراحی و اجرا شود تا اروپا بتواند واکنشی "سریع، مشخص و جامع" در قبال بحران پناهجویان داشته باشد.

او گفت نمی‌توان یونان، مجارستان و ایتالیا را در پذیرش پناهجویان تنها گذاشت. اینها کشورهایی هستند که بیشتر از دیگر اعضای اتحادیه اروپا موج پناهجویان به آنها می‌رسند.

آقای یونکر از طرحی اضطراری خبر داد که مطابق آن ۱۶۰ هزار پناهجو میان ۲۸ کشور اتحادیه اروپا تقسیم می‌شوند.

با کشته شدن صدها پناهجو در هفته‌های اخیر و وضعیت دشوار آنهایی که می‌خواهند خود را به اروپا برسانند، انتقادها از کشورهای اروپایی به خاطر نپذیرفتن پناهندگان بیشتر شدت گرفته و اختلافاتی نیز میان کشورهای اروپایی پدید آمده است.

در حالی که آلمان برای پذیرش پناهجویان اعلام آمادگی کرده، برخی کشورها می‌گویند تسهیل پذیرش پناهجویانی که خود را از مسیرهای "غیرقانونی" به اروپا می‌رسانند، تنها به افزایش پناهجویان منجر می‌شود.

ژان کلود یونکر از کشورهای اروپایی خواست تا "انصاف تاریخی" داشته باشند و توجه کنند که اغلب آنهایی که امسال وارد اروپا شده‌اند از جنگ در سوریه و لیبی گریخته‌اند.

او گفت اروپا از کشورهای همسایه سوریه ثروتمندتر است و امکان بهتری برای پذیرش پناهجویان دارد. آقای یونکر همچنین از تبعیض در پذیرش پناهجویان مطابق مذهب آنها انتقاد کرد. پیش از این اسلواکی اعلام کرده که تنها پناهجویان مسیحی را می‌پذیرد و نخست‌وزیر مجارستان هم گفته پناهندگان مسلمان "هویت مسیحی" اروپا را به خطر می‌اندازند.

صحبت‌های آقای یونکر در دفاع از پذیرش پناهجویان با واکنش منفی برخی نمایندگان پارلمان اروپا مواجه شد.

از جمله نایجل فاراژ، رهبر حزب استقلال بریتانیا در میان صحبت‌های او گفت که بیشتر آنها که راهی اروپا می‌شوند مهاجران اقتصادی هستند و اروپا باید مانند استرالیا سیاست متوقف کردن قایق‌های پناهجویان را اتخاذ کند.

همچنین جیانلوکا بونانو، نماینده دست راستی ایتالیایی در پارلمان اروپا، در حالی که ماسک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به صورت داشت، در میان صحبت‌های آقای یونکر به جایگاه سخنرانی رفت و با او دست داد.

بسیاری در اتحادیه اروپا آقای یونکر را متهم می‌کنند که برای پیشبرد منافع آلمان تلاش می‌کند.

آقای بونانو پیشتر در انتقاد از موضع آلمان در قبال پناهجویان گفته بود در حالی که پناهجویان آفریقایی در ایتالیا اسکان داده می‌شوند، آلمان پناهجویان سوری را می‌پذیرد. اشاره او به تفاوت سطح آموزش و نیروی کار ماهر در میان پناهجویان سوری و آفریقایی بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.