رفتن به محتوای اصلی

چهاردهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر و تداوم جنگ علیه تروریسم
13.09.2015 - 06:36

چهاردهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر و تداوم جنگ علیه تروریسم

 

توسط نادر صدیقی

 

۱۴​سال پیش در چنین روزی، یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، جهانیان و بویژه مردم آمریکا با بهت و ناباوری شاهد رویدادهایی در چهار نقطه این کشور شدند که به صورت آغاز جنگ جهانی سوم جلوه کرد.

این جنگ اگرچه به مفهوم جهانی آن، فراگیر نبود ولی در تاریخ آمریکا مبدایی شد برای مبارزه با گروه‌های افراطی و تروریستی که همچنان ادامه دارد. 

جورج دبلیو بوش رییس جمهوری وقت آمریکا سازمان ناشناخته‌ای با نام «القاعده» را مسوول و مسبب حمله‌های تروریستی در خاک آمریکا معرفی کرد که مرکز فرماندهی، آموزشی و عملیاتی‌اش در افغانستان بود.

او در سخنانی در کنگره آمریکا چنین گفت: «مدارکی که ما به دست آورده‌ایم جملگی متوجه مجموعه‌ای از سازمان‌های تروریستی است که القاعده نامیده می‌شوند».

رییس جمهوری جمهوریخواه آمریکا تاکید کرد که «دشمنان آمریکا شبکه‌های افراطی تروریستی و تمام دولت‌هایی هستند که از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند...» 

جورج بوش در آن سخنرانی از حکومت اسلامی طالبان در افغانستان خواست تا هرچه سریع‌تر تمام تروریست‌هایی را که در افغانستان اردو زده‌اند، به آمریکا تحویل دهد و گرنه در سرنوشت محتوم آن‌ها شریک خواهد بود. 

سرنوشت حکومت طالبان رقم خورد و با حمله به افغانستان پیکار علیه آمران فاجعه یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و بویژه اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده آغاز شد و سرانجام به فرمان باراک اوباما رییس جمهوری دمکرات آمریکا بود که بن لادن در عملیاتی شبانه در خاک پاکستان، از پای درآمد. 

پیکار آمریکا علیه تروریسم، همچنان ادامه دارد و سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۲۰ شهریور بر ضرورت هوشیاری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در این زمینه تاکید کرد.

جاش ارنست گفت: «جامعه اطلاعاتی آمریکا به خوبی از استانداردهایی که رییس جمهوری برای امور امنیتی و مبارزه با تروریسم تعیین کرده، آگاه است و در مقابله با تهدیدهای روزافزون تروریسم، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بر هوشیاری و دقت در عملیات افزوده‌اند و به دستور آقای اوباما، امکانات مبارزه با تروریسم هم زیاد‌تر شده است». 

طی ۱۴ سال پس از رویداد یازده سپتامبر، دولت و مردم آمریکا در چنین روزی، به اتفاق در سراسر کشور مراسم یادبود برپا می‌کنند. 

بامداد آدینه، مراسم احترام به قربانیان فاجعه یازده سپتامبر از بخش جنوبی کاخ سفید آغاز شد که در آن باراک اوباما و کارکنان کاخ سفید، راس ساعت ۸ و ۴۶ دقیقه بامداد به وقت شرق آمریکا، با یک دقیقه سکوت به جمع میلیون‌ها آمریکایی پیوستند که در‌‌ همان زمان احترام مشابهی را به جای آوردند. 

در نیویورک برای نخستین بار مراسم در کنار آسمان خراشی به بلندی بیش از ۵۴۰ متر انجام شد که به جای ساختمان دوقلوی مرکز تجارت جهانی برپا شده است. 

روز جمعه در محوطه بزرگ یادبود قربانیان یازده سپتامبر در پنتاگون هم، آیین بزرگداشت و یادبود، با حضور وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان ارتش آمریکا و با شرکت تعدادی از بازماندگان قربانیان یازده سپتامبر برگزار شد.

همچنین به یاد حدود سه هزار قربانی فاجعه ۱۴ سال پیش، به همین تعداد پرچم آمریکا در محوطه یاد بود برافراشته شد. 

اعضای کنگره آمریکا نیز به نوبه خود، مراسم احترام به قربانیان فاجعه چهارده سال یپش را به جای آوردند. 

در آستانه سالگرد یازدهم سپتامبر، اف بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که جوان بیست ساله‌ای به نام جاشوا گلدبرگ را در ایالت فلوریدا دستگیر کرده است. 

به گفته اف بی‌آی، این جوان متهم به اقدام تروریستی در بنای یادبود ۱۱ سپتامبر در کانزاس سیتی است که قصد داشت روز جمعه آن را به اجرا بگذارد. 

گزارش پلیس فدرال آمریکا اضافه می‌کند که جوان دستگیر شده، از هواخواهان گروه حکومت اسلامی است و نقشه انفجاری، شبیه انفجار چند سال بوستن در ایالت ماساچوست را طراحی کرده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.