رفتن به محتوای اصلی

اپیلاسیون هسته‌ای (15)
گفتگو با محمدرضا روحانی
16.09.2015 - 20:42

  

 

پژواک ایران:‌ امروز چشم‌انداز تصویب «برجام» در آمریکا تقریبا روشن شده است. با رسیدن به تعداد ۴۲ نفر از سناتورهای موافق،رئیس جمهور آمریکا نیازی به استفاده از حق وتو هم نخواهد داشت. تاثیر آن را در مانورهای خامنه‌ای چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمدرضا روحانی: روز ۱۱ شهریور مجلس خبرگان رهبری طبق معمول و به نیابت رهبر معظم دو سیلی ناب به باند رفسنجانی – روحانی و خاتمی زد. یکی تأکید بر صلاحیت گسترده شورای نگهبان قانون اساسی در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت نامزدها و دومی «بررسی» برجام در مجلس شورای اسلامی و «با قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی» خواست که خط قرمزهای رهبر را مراقبت کنند.

۱۲ شهریور ولی فقیه خبرگان رهبری را برای دستبوسی ، پابوسی و استماع رهنمودهای خود به حضور پذیرفت. کلمات کاملاً  حساب شده‌ای را که نشان دهنده سردرگمی او بود به کار برد. بسیار گفت برای این که زیگزاگ بزند و «در صورتی که تحریمها لغو نشود، هیچ توافقی امضا نخواهد شد» و البته تصریح کرد که امتیازاتی دادیم تا تحریم لغو شود. فراموش نکنیم که برای تبلیغ «اقتصاد مقاومتی» همین مقام معظم به این که «تحریم نعمت است» بارها تاکید فرموده بودند. حالا این آقا باید جواب عشاق سینه چاک خود را بدهد تا روشن شود چرا بدون جنگیدن «خلع سلاح شده»؟  داستان «خربرفت» چیست؟ امتیازات با پیمان «ترکمان چای و برجام» چگونه مرادف شدند؟ و با «دست‌هایی را که توافق بد به تهران بیاورند را قطع خواهیم کرد» چگونه رفتار خواهد شد؟ تیمسار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به افراد تحت سلاح چه پاسخی خواهد داد؟ شاخ و شانه کشیدن‌های سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران چگونه توجیه خواهد شد؟ پاسخ سردار نقدی را که اخیراً اعلام کرده که دیگر بیست میلیون بسیجی نداریم بلکه ۳۴ میلیون نفرند،  چه کسی خواهد داد؟ جلیلی عضو شورای امنیت ملی که به مدت شش سال دبیری شورای  عالی امنیت ملی و در عین حال رئیس گروه مذاکره کننده هسته‌ای بود به لفظ مبارک و زبان شیرین فارسی در محضر مقدس مجلس شورای اسلامی و جلسه کمسیون «برجام» با صراحت تام و تمام حقایق را فرمودند که «جمهوری اسلامی از حدود صد حق مسلم خود در برجام و اسناد ضمیمه ضرفنظر کرده است» فرمایشات چنین شخصیت مسلمان اصولگرایی باید حمل بر صحت شود. این رزمنده و جانباز دفاع مقدس به سرداران همین رژیم در دانشگاه امام صادق هم «دیپلماسی پیامبر» می‌آموزد و همواره در اجتماعات چفیه بر گردن دارد. او به شاگردان خود در باره دیپلماسی پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب چه درسی خواهد داد؟ می‌بینید خامنه‌ای نمی تواند فعلا تصمیمی بگیرد که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

پژواک ایران:‌ مجلس شورای اسلامی در این میان چه سمت و سویی دارد؟

محمدرضا روحانی:  عین مقام معظم رهبری سردرگم است. بیش از دویست تن از این نمایندگان رژیم که فوریت قانون حفظ دستاوردهای هسته‌ای را از تنور قانونگزاری درآوردند شورای نگهبان به فوریت آنرا مهر کرد حالا با این خط قرمز‌ها و «حدود صد حق مسلم» از دست رفته معلوم نیست چه خاکی بر سر خواهند کرد. عراقچی که عرق ملی خود را برای محرومیت از «صد حق مسلم» با پرتاب افتخارآمیز خودکارش به طرف وزیر خارجه آمریکا نشان داد، حالا از نمایندگان زهرچشم می‌گیرد. عصبانی می‌شود و عینک خود را به میز می‌کوبد. مجلسیان رژیم هم در بن بست تلو تلو می‌خورند.

پژواک ایران:‌ عکس‌العمل در مقابل این خشونت ها به ضرر دولت نیست؟‌

محمدرضا روحانی: کدام عکس‌العمل؟ همان دکتر جلیلی در مجلس نظام تصریح می‌کند که «در برجام حتی از حقوق تصریح شده در توافق ژنو عقب نشینی شد...» مجلس نشینان رژیم هم زیر پایشان سفت نیست. موضع مبهم رهبرشان آن‌ها را هم گیج‌تر و منگ‌تر کرده است. جرأت ندارند موضوع را درست تعقیب کنند. راهنمای مسیر در دست آن‌ها نیست. بالاخره آن‌ها هرچیزی را نفهمند منافع حفظ کرسی خود را می‌دانند. از پس پرده خبری ندارند. در تاریکی نمی‌دوند. کورمال کورمال مثل رهبر خود سوراخ و منفذی برای جلوگیری از ضرر بیشتر و فرار آبرومندانه می‌جویند. باز هم امام جامعه مشهد آیت‌الله اعلم الهدا، علم هدایت را در ظلمات سیاست در مشهد مقدس و فرصت نماز جمعه به دوش می کشد و فریادش به آسمان می‌رسد که «انتخابات و مردم سالاری دروازه دشمن است و برجام ابزاری برای براندازی رهبری و نظام است» حالا به فرمایشات حضرت‌ آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی یکی از مراجع عالیقدر شیعیان گوش کنیم که «در مجموع برجام اقدامی قابل توجه است. این اقدام پیروزی محسوب می‌شود...» حالا پیدا کنید خط مقام معظم رهبری را؟ وقتی مرجع تقلید، امام امت، ولی مطلقه امر، رهبر مسلمانان جهان، قبله حاجات را پیدا نمی‌کند، گمراهی مجلس نشینان و هم چنین نتیجه‌ واکنش‌های احتمالی دولت چه اهمیتی دارد؟ عمود خیمه نظام با عمام خیمه نظام هر دو القابی است که رفسنجانی به نوچه سابق خود آقا سید علی داده است. پوسیدگی پایه‌های این ستون عیان تر شده است. چوپان در حال فرار به جلو گوسفندانش را به امان خدا در تاریکی رها کرده و آنان به هم تنه می‌زنند و گاهی شاخ. غریزه صیانت ذات ضرورت شتاب رهبر و گمراهی رهروانش را توجیه نمی‌کند؟ به نظرم این تصویر عینی از شرایط نظام مقدس اسلامی در شرایط امروز است. همه خود را در تهدید حس می‌کنند.

پژواک ایران: کدام تهدید ؟‌ از طرف چه کسی؟

محمدرضا روحانی:  گفتگوی ما با آن که ظاهرا به درازا کشیده است، بسیار تلگرافی است. در این گفتگو‌ها من چند فاکت از میان صدها خبر در می‌آورم و در حد درک خود به آن‌ها اشاره کرده و تحلیل می‌کنم. فرض من آنست که مخاطب به مسائل روز ایران علاقمند است و از جزیی اخبار مربوط به مسأله مورد بحث با خبر است. من در باب این نوع تهدید‌ها به یک نمونه بارز اشاره می‌کنم و به قول معروف «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»

رهبر معظم می‌فرمایند «... بعد از برجام و توافقی که هنوز سرنوشتش معلوم نیست آمریکایی‌ها در کنگره مشغولند به توطئه و طراحی مصوبه‌ای برای مشکل تراشی علیه ایران... تقسیم وظیفه کردند... بعضی لبخند می‌زنند... برخی مشغول تهیه مصوبه‌ای علیه ایران هستند...» و البته او می‌داند که فعلاً وقت «ممنوع‌التصویر» یا پیگرد و «حصر» رئیس جمهور امید و تدبیر نیست. تیم او را می‌نوازد که «در قضیه‌‌‌ی هسته‌ای اجازه مذاکره دادیم... بحمدولله مذاکره کنندگان نیز در این صحنه خوب ظاهر شدند...» و البته با استفاده به موقع از «فصل الخطاب بودن» و سیادت خود، سیدعلی دوبامبی شورای نگهبان را به سر حسن فریدون (روحانی) می‌کوبد که «چشم بینای نظام در انتخابات» بود، هست و خواهد بود. رئیس جمهور هم نا‌امید نمی‌شود و با تدبیر سبیل قلم‌کش‌ها را چرب می‌کند. تا آقای جاوید قربان‌اوغلو دیپلمات سابق و تحلیل‌گر سیاسی به میدان بشتابد و مقاله «معجزه دیپلماتیک» را در ایرنا منتشر کند. پشت سر او دکتر محمدرضا طاهری استاد و کارشناس مسائل بین‌المللی آبروی کنگره آمریکا را ببرد و نوشته خود تحت عنوان «آچمز کنگره آمریکا» را به خبرگزاری جمهوری اسلامی تسلیم کند و از این نمونه‌‌ها فراوان است. مشت نمونه خروار.

وقتی به صفحه سایت خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران مراجعه می‌کنید در سه فصل آن ۱۳ سه فصل اصلی وجود دارد. اولین آن تحت عنوان سیاسی قرار دارد که خود مشتمل بر هفت موضوع است به ترتیب رهبر انقلاب، دولت، مجلس، سیاست خارجی و هسته‌ای. احزاب و تشکل‌ها و سایر حوزه‌ها. همین تیتر چهارم کافی است که به اولویت اصلی رژیم پی ببریم. باز هم در ذیل همین مطلب سیاست خارجی و هسته‌ای بر می‌خوریم به یک تیتر دیگر «آخرین تحولات بعد از نتایج مذاکرات هسته‌ای وین» با رنگ قرمز و حروف بزرگ را در همین صفحه می‌بینیم. نگاهی شتابزده به یکی از صدها خبر و مقاله در این بخش می‌تواند بخش کوچکی از حجم گسترده و عمیق اختلافات موجود در هیأت حاکمه و به ویژه در فرمایشات شخص شخیص رهبر معظم انقلاب را به نمایش بگذارد و این به روشنی پاشیدگی اخلاقی و فروریزی اقتدار ناخدای کشتی طوفانزده نظام اسلامی را نشان می دهد که هنوز «تکلیفش معلوم نیست».

پژواک ایران:‌ حوزه قم و مشهد و اصفهان وشیراز چه می‌کنند؟

محمدرضا روحانی:  غیر از پرت و پلاگویی و به میخ و به نعل زدن خبری نیست. نگران هستند مثلا حتی عمامه‌دار صاحب‌نام آیت‌الله العظمی حضرت ناصر مکارم شیرازی مرجع عالیقدر که دست از واجبات شرعی کشیده و با شتاب به جای آموزش مؤمنان در مسائل جنسی به «آن کار دیگر» پرداخته است.

http://portal.anhar.ir/node/2552#gsc.tab=0

ایشان در آستانه دهه دهم حیات پرافتخار خویش ردای بالابلند هدایت اسلامی را پیرانه سر هنوز بر قامت دارند و از مقام آسمانی خود ناظری نگران بر شقاق و نفاق شیعیان عیز هستند و دلسوزانه می فرمایند: « از تبدیل شدن برجام به منشاء اختلافات داخلی نگرانم...» البته حضرتش قبل از «گودبای پارتی» و مراسم ختم خود مسلمانان را در زمینه‌های علمی و فنی دیگری غیر از مسائل جنسی و هسته‌ای ارشاد می‌فرمایند که «خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی است» من فکر می‌کنم با ادای سه صلوات فاتحه ذکر این مرجع عالیقدر شیعیان را در همین جا بخوانیم. بوی خوش حوزه، مشام جان همکاران را می‌آزارد و یک داغ دل بس است برای قبیله‌ای. رهبر معظم هم در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی که به همراه رئیس جمهور اسلامی حسن روحانی به زیارت مشارالیه مشرف شده بودند وحشت خود را از مردم نامحرمی که به حیاط خلوت بزرگان سر می‌کشند تا سر از اخبار و اسرار ناگفتنی در بیاروند را نمایش می‌دهند امر می‌فرمایند: «بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی...» بشتابند. می‌بینید تهدید، نگرانی، وحشت و سراسیمگی همه جا به چشم می‌خورد.

پژواک ایران:  شما از فضای سردرگمی و ترس حاکم بر بخش‌های گوناگون هیأت حاکمه و به ویژه خامنه‌ای و عواملش صحبت کرده و به دلائلی از گفته‌های آنان اشاره می‌کنید. سوال مشخص این است که مثلاً مجلسیان ازچه می‌ترسند؟‌

محمدرضا روحانی:‌ مجلس با اکثریت تقریباً سه چهارم اعضای حاضر از جلسات رأی به حفظ دستاوردهای هسته‌ای داده است شورای نگهبان هم تأیید کرده است . پژوهشکده شورای نگهبان که یک مرجع مشاور حقوقی عالی رژیم است اظهار نظر کرده است که «برجام یک معاهده بین‌‌المللی است و باید در مجلس تصویب شود» مجلس خبرگان رژیم از مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کند که مراقب خط قرمزهای رهبر باشند. اما کسی صحبت از ضرورت تصویب آن نمی‌کند. خامنه‌ای هم پای خود را از معرکه بیرون کشیده و البته فرموده‌‌اند: «من معتقدم و به ‌آقای رئيس جمهور هم گفته‌ام که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود... من در مورد نحوه بررسی و این که آن را رد کنند و یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم...»

پژواک ایران: در همان جا به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکیدکرده که «نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند...» یعنی عملاً دست آن‌ها را باز گذاشته است؟

محمدرضا روحانی: «هزار نکته باریک تر ز مو اینجاست» او دولت را تشویق می‌کند. به مجلس هم ظاهراً حرمت می‌نهد. اما صحبت بررسی را می‌کند. در حالی که ماده ۱۳ برجام ذیل عنوان «شفافیت و اقدامات اعتمادساز» مقرر شده که ایران «پروتکل را به صورت موقتی اجرا می‌نماید و در چهارچوب زمانی پیش‌بینی شده در پیوست ۵ اقدام برای تصویب آنرا پیش می‌برد.»

به «پیش می‌برد» یک شوخی دیپلماتیک است تا عرقچی کسی را گاز نگیرد. این تحمیل آشکار شکستی است تحقیرآمیز. نباید از رهبری که «از سیر تا پیاز» برجام دست‌پخت شخص اوست زیاد «هزینه» کرد. بنابر این امروز این «نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند.» این مصداق بارز شاخ تو جیب گذاشتن است. یعنی تعریف کردن از کسی برای فریب او. «بچه‌های مجلس» خواهران و برادران مقلد رهبر که مارخورده افعی شده هستند زیاد هم معطل نمی‌شوند. احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۹ شهریور راه صواب و اسلامی را به روشنی نشان می‌دهد. «دلواپسان که  که خود را مطیع رهبری می دانند باید به فرمایشات ایشان پای‌بند باشند... مذاکرات را تأیید کرده‌اند... مگر می‌شود بدون اجازه ایشان توافقی صورت گیرد؟... کمیسیون برجام جلوتر از رهبری حرکت نکند.... حاشیه سازی نکنند...»

پژواک ایران: ولی این یک نظر رسمی تلقی نمی‌شود. آنرا در عداد مجادلات معمول در مجلس شورای اسلامی نمی‌دانید؟

محمدرضا روحانی: نه نه به هیچ وجه. این جمله درست به فرموده است.

پژواک ایران : چرا؟

محمدرضا روحانی: ۴ روز قبل سرلشکر دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که سابقا سبزوار رضایی میرقائد بود و ۱۸ سالی است به حکم رهبر در این مقام مقلد وفادار مقام معظم رهبری است و ۱۶ سال هم به حکم خمینی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و پنج ماهی است که بنا به درخواست خود برای تدریس به سپاه بازگشته و رهبر ضمن موافقت با این انتقال سمت قبلی او را هم حفظ فرمودند اخطار اول را فرستاد تا خواهران و برادران انقلابی مجلس به خاطر داشته باشند که «برخی نمایندگان مخالف برجام مشکوکند» این فرمانده عالی رتبه سابقه دار در سیاست، سپاهیگری و مطبوعات «قربه‌الی الله» مهر مشکوک را به پیشانی «برخی نمایندگان» نمی‌زند. می‌خواهد که فضولی نکنند و در مسیر رهبری بی سر و صدا گام زنند . والا... چند ماه دیگر وقت احراز صلاحیت در انتخابات پیش رو چشم بینای نظام سزای عوامل «خودسر» را کف دست‌شان خواهد گذاشت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.