رفتن به محتوای اصلی

انتخابات مجلس و خبرگان ؛ لشگر آرایی باندها « بخش سوم ؛ پایانی »
06.10.2015 - 14:50

در بخش قبلی مقاله ؛ در باره موقعیت باند رفسنجانی در آستانه انتخاباتِ آینده نظام توضیح دادم و نوشتم که ؛ چون این باند مذاکرات اتمی را پیش برده و به نتیجه رسانده است ؛ جایگاه شان در عرصه قدرت بالا رفته و تعادل قوای حلقه قدرت به نفع آنها چرخش کرده است . باند رفسنجانی ـ روحانی به پشتوانه این پیروزی ؛ سکانداری نظام راحق خود میدانند و تلاش میکنند با کسب کرسیهای بیشتری در انتخابات  ؛ هژمونی نظام را از چنگ خامنه ای خارج کنند . بنابراین انتخابات آینده ؛ که بشکلی هژمونی نظام را تعیین تکلیف میکند ؛ برای هر دو باند اصلی تعیین کننده است . در مورد اصلاح طلبان هم نوشتم که آنها در این انتخابات حول باند رفسنجانی خیمه زده اند و تلاش دارند کرسیهایِ گذشته خود در مجلس را ؛ بدست آورند .  اکنون ادامه مقاله :

 

ج ــ اهمیت و جدی بودن انتخابات :

در اسفند ماه 1394 دو انتخابات مهم و تعیین کننده ــ مجلس شورا و مجلس خبرگان رهبری ــ برگزار خواهد شد . انتخاباتی که بر خلاف گذشته ؛ ممکن است این بار آرایش بندیِ سیاسی موجود در کشور را تغییر دهد . بخصوص که بیماری و یا مرگ احتمالی خامنه ای و تعیین جانشین برای ولی فقیه که در مجلس خبرگان تصمیم گیری میشود ؛ اهمیت این انتخابات را برای هر دو باند رژیم جدی تر کرده و خطر احتمالی رویاروئیِ خونین گلادیاتور هایِ قدرت و ثروت را در چشم انداز قرار میدهد .

اما مهمتر اینکه ؛ این انتخابات در شرایطِ بعد از توافق اتمی میان ایران و 5 +1 برگزار میشود . این توافق بر تعادل قوای درونی رژیم تأثیر گذاشته و میگذارد و لاجرم نتیجه انتخابات را ــ که معمولا" با اعمال نفوذ و دخالت نهادهای قدرت برگزار میشود ــ تحت تأثیر قرار خواهد داد .

روزنامه ابتکار وابسته به باند رفسنجانی ـ روحانی در 11 تیر 94 ؛ آینده سیاسی باندهای درونی رژیم را معطوف به نتیجه مذاکرات اتمی میکند و مینویسد " آینده سیاسی بعد از توافق جامع هسته ایی در ایران وارد مرحله جدیدی میشود . چون اقبال مردمی به سیاسیونی که در حمایت از تیم مذاکره کننده ایستادگی کردند ؛ دو چندان خواهد شد " .

از نظر رفسنجانی ؛ پیروزی در رسیدن به توافق اتمی ؛ شروع و اولین حلقه زنجیره یی حلقات دنباله داری است که بایستی به خارج کردن هژمونی از چنگ خامنه ای و شکستن قدرت مطلقه او بیانجامد ــ امری که اتفاقا" باند ولی فقیه هم به آن آگاهی دارد و بهمین دلیل به مخالفت با توافق اتمی و ایجاد مانع در اجرائی شدن  " برجام " کماکان ادامه میدهند ــ و گر نه ولی فقیه او را کنار میزند و آنگونه که این روزها وابستگان ولی فقیه میگویند او را خانه نشین میکنند .

در پروسه مذاکرات اتمی و برای رسیدن به توافق ؛ خط قرمزهای ولی فقیه یک به یک زیر پا گذاشته شد و بعلت آن ؛ موقعیت و اتوریته او بیش از بیش تضعیف گردید . در این صورت انتخاباتی که محور و لنگر اقتدار نظامش آسیب دیده و ضعیف شده است ؛ بسیار مهیب تر از انتخابات قبلی ــ انتخابات سال 88 ـ ارکان نظام آخوندی را به لرزه خواهد انداخت . بی جهت نیست که سران و سردمداران رژیم مرتب هشدار میدهند که فتنه ای به مراتب بزرگتر از فتنه 88 در راه است .

با این اوصاف ؛ انتخابات اسفند ماه در بدترین شرایط برای ولی فقیه و باند اصولگرایان ــ بخصوص بخش تند رو این باند معروف به دلواپسان ــ بر گزار میشود . از دست و پا زدنها و عربده کشیدنهای بی حاصل اصولگرایان تند رو و همچنین تصمیم گیریهای متناقض ولی فقیه هم موضوع روشن است . بنابراین  تلاطم و زلزله ایی که از هم اکنون ارکان نظام را به لرزه انداخته است ؛ در آستانه برگزاری انتخابات  تشدید میشود و امکان حذف و تصفیه خونین درونی در نظام را افزایش میدهد .

در حال حاضر هژمونی نظام تماما"در دستان علی خامنه ای است . کسیکه بهیچوجه قصدِ تقسیمِ مسالمت آمیز قدرت را ندارد و بهیچوجه بدلخواه حاضر نخواهد شد از اهرمهای اعمال هژمونی ــ بخصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان و دخالت نیروهای نظامی ـ امنیتی در انتخابات ــ دست بردارد و یا آنرا تقدیم باند رقیب ــ رفسنجانی و روحانی ــ کند .

متقابلا" باند مقابل هم چاره ای جز مقاومت و پیشروی برای کسب کرسیهای بیشتر در مجلس شورا و خبرگان ندارد ؛ یعنی رفسنجانی این بار تصمیم به عقب نشینی ندارد . بنابراین احتمالا" یگ جنگ واقعی و تمام عیار و حتی خونین برای گرفتن هژمونی از دست ولی فقیه و یا حداقل برای وادار کردن او به پاره ای عقب نشینی ها در چشم انداز قرار دارد .

واقعیت صحنه سیاسی ایران هم گواهی میدهد که در دوران پسا توافق ؛ تضادهای درونی ــ اختلافات باندی نظام بر سر تقسیم قدرت و ثروت ــ آنقدر جوشان و با سرعت عمل میکنند که هر روز موضوعات جدیدی ــ از توافق اتمی و آینده برجام گرفته تا موضوع دستگیری و ویدئوی خداحافظی پسر هاشمی رفسنجانی و افشای فساد و اختلاس در دولت احمدی نژاد و تا انتخابات آینده و اختلافات رفسنجانی و شورای نگهبان ؛ دست دادن ظریف و اوباما و ..... ــ محمل جنگ و دعوای باندها میشود .

اما روشن است که ؛ در حالیکه جنگ و دعوای باندهای رژیم بر سر موضوعات مختلف ــ توافق اتمی و تصویب برجام ؛ رابطه با امریکا و دست دادن ظریف و اوباما ؛ مسائل گوناگون اقتصادی ؛ سیاسی ؛ فرهنگی و اجتماعی ــ همه روزه جریان دارد اما در این مقطع همه این اختلافات و جنگ و دعواها ؛ فرعی و بازتاب جنگ اصلی یعنی جنگ " هژمونی " است ــ که در این انتخابات بشکلی تعیین تکلیف میشود ــ . و تا زمانی که این جنگ تعیین تکلیف نشود ؛ جنگهای فرعی نیز ادامه خواهد داشت و همواره بر دامنه آنها هم افزوده میشود . 

وافعیت این است که ؛ پس از پیروزی هاشمی رفسنجانی در مذاکرات اتمی که تعادل قوای حلقه قدرت به نفع باند او ــ که مذاکرات اتمی را به نتیجه رسانده اند ــ شروع به چرخش کرده است ؛ دیگر رفسنجانی و افراد این باند نمی خواهند هژمونی بلامنازع ولی فقیه را قبول کنند و جنگ و دعوای آنها با ولی فقیه بر سر " چیدن میز بازیِ قدرتِ جدیدی " برای نظام است . جنگی که در آن هر دو باند بر سر مواضع خودمحکم ایستاده اند .

بنابراین انتخابات مجلس و خبرگان رهبری ؛ میدان اصلی نبرد دو باند نظام است . و در این رابطه است که انتخابات اینده نظام اهمیت پیدا میکند و می تواند برای کلیت نظام  خطر آفرین و برای مردم ایران فرصت آفرین باشد . و به خاطر اهمیت حیاتی این جنگ است که هر دو باند هم با تمام قوا در حال لشگر آرایی میباشند .

خلاصه اینکه بستر اصلی جنگ هژمونی در این مقطع  ــ بعد از توافق اتمی ــ ؛ انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است که در اسفند 94 برگزار میشود  . همه چیز و از جمله وضعیت جنگ و دعواهای دیگر باندها هم ؛ با نتیجه این جنگ تعیین تکلیف میشوند .

 

د ــ نقشه راه ؛ چه باید کرد :

بحران در رأس نظامِ ولایت فقیه ؛ بدلیل اینکه در جنگ و جدال باندها برای کسب ثروت و قدرت بیشتر ریشه دارد ؛ همواره بوده و خواهد بود . در دعوای کنونی بر سر انتخابات ؛ چون گذشته از هر مسئله ای بعنوان دستاویزی برای رسیدن به اهداف مالی و سیاسی خود استفاده میکنند . اما این بار و بعد از توافق اتمی جنگ اصلی میان باندهای درونی نظام ؛ بر سر انتخاباتی است که برای یک دوره " فصل الخطاب " نظام را تعیین تکلیف می کند .

اما نفسِ این دعواها ؛ خود تعیین کننده پیروزی جنبش مردم نیست  و میدانیم که  از دل جنگ و دعوای باند های دزد و غارتگر نظام دموکراسی ؛ آزادی ؛ عدالت و برابری برای مردم ایران بیرون نمی آید ؛ علیرغم این نباید  به این جنگ و دعواها و مکانیزمهای تشدید آن بی تفاوت و بی توجه باشیم . چرا که ؛ این جنگ و درگیریها به تضعیف پایه قدرت نظام و تحلیل باندهای قدرت منجر میشود .

بنابراین باید از شدت گیری آن استقبال نموده و آن را در راستای مبارزه با کلیت نظام ؛ مورد استفاده قرار دهیم . بخصوص به میزانی که بتوانیم جنگ و اختلاف باندها را بدرون خیمه ولایت فقیه هدایت کنیم ؛ در جنگ اصلی یعنی جنگ مردم با تمامیت این رژیم موفق تر بوده ایم .

منطق تحولاتِ پروسه قیام اعتراضی مردم در سال 1388 ؛ حکم میکند که از شکاف ایجاد شده در رأس قدرت باید حداکثر بهره برداری را در راستای سرنگونی این رژیم ؛ بعمل آوریم . با این تفاوت که اوضاع امروز کشور ؛ درجه نارضایتی مردم ؛ ضعف ؛ تشتت و بحرانی که سر تا پای رژیم را فرا گرفته است ؛ با آن دوران ــ سال 1388 ــ بسیار متفاوت است .

بخصوص که تشدد درونی در هرم قدرت و دست بستگیهای خارجیِ پس از توافق اتمی ؛ باعث تضعیف اراده سرکوب هم شده است و برخورد رژیم با تجمعاتِ اعتراضیِ بعد توافق ؛  نشان میدهد که دوران تیراندازی و کشتن مردمِ معترض در خیابانها هم ؛در حال به پایان رسیدن است .

اما باید هوشیار باشیم و دقت کنیم که مداخله گری ما در این عرصه ؛ به این دعواها که هیچ مضمونی جز غارت و سهم بری بیشتر از ثروت ملی و دست یابی به راههای حفظ بقای نظام ندارد ؛ وجهه ی عقیدتی و آرمانی ندهد . بهمین خاطر باید بدون مشارکت و یاری رساندن بطرفین دعوا ؛ برای تشدید منازعات آنها تلاش نمائیم و از آن بعنوان تاکتیکی برای سرنگونی کلیت نظام استفاده کنیم .

 یعنی جنگ میان باندهای درونی رژیم ؛ جنگ مردم با تمامیت این رژیم نیست . بنابراین مردم ؛ مخالفین و جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران بهیچوجه نباید خود را خرج جنگ و دعواهای درونی نظام نمایند و یا به نفع  یکی از طرفین دعوا ؛ سمت گیری کنند .

کما اینکه نباید بدون پراتیک مشخص و با انفعال در عرصه انتخابات ؛ خوش خیالانه منتظر بنشینیم که شاید از دل بحرانهای متعدد و لاعلاجی که رژیم را احاطه کرده اند و یا از دل جنگ و دعوای باندها ؛ خود بخود استبداد دینی کله پا بشود و بزمین بیافتد و یا منتظر بمانیم تا در اثر شدت گیری جنگ و جدال جناحهای مختلف رژیم ؛ اوضاع بههم یخورد و رژیم سرنگون شود . اینطور نیست و اینطور نخواهد شد ؛ باید بدانیم که جنگ درونی باندها بدون حضور فعال مردم و استفاده مناسب از آن ؛ به بارِ مفید نخواهد نشست .

بنابراین با آشکار شدن اولین نشانه های جدیِ عملیِ نزاع در بالای نظام  ؛ باید مردم و نیروهای اجتماعی و سیاسیِ مخالفِ کلیت نظام در میدان رویاروئی با رژیم حاضر شوند و صورت مسئله را از کشاکش باندها برای پیروزی در انتخابات از اساس عوض نمایند  و به جدال مردم ؛ مخالفین و معترضین با تمامیت رژیم بدل نمایند . نبردی که حتی با حذف کاندیدهای هر جناحی از صحنه انتخابات و اجرای سناریوهای دیگر هم  ؛ امکان بروز خواهد داشت . علاوه بر اینها باید بدانیم :

1 ــ گسترش بحران در رأس هرم قدرت در شرایط ضعف مفرط ولی فقیه باعث میشود ؛ علاوه بر اینکه اتوریته ای برای اعمال هژمونی وجود نداشته باشد ؛ بکارگیری ساز و کارهای رسمی و قانونی گذشته نظام ــ که تبعیت از آنها مستلزم درجه ای از تفاهم ؛ همدلی و دل نگرانی های مشترک است ــ ؛ هم امکان پذیر نباشد. یعنی در حالی بتدریج ؛ شیرازه امور از هم گسسته میشود که اراده واحدی برای کنترل و مدیریت وجود ندارد و فلج شدگی و فروپاشی نظام سرعت میگیرد .

2 ــ شدت گیری نزاع باندهای نظام ؛ از طرفی باعث سستی و اضمحلال بیشتری در شالوده ها و مؤلفه های اصلی اقتدار رژیم شده و آنان را در برابر اعتراضات مردم آسیب پذیر میکند و از طرف دیگر اختلافات باندها در رأس قدرت در اصابت با جامعه ؛ تحریک کننده برای اعتراضات هر چه بیشتر و شدیدتر مردم و مخالفین میباشد ؛ ضمن اینکه این اختلافات باعث افزایش اعتماد به نفس اجتماعی برای ادامه رویاروئی با نظام میشود .

بنابراین جوانان غیور میهن ؛ زنان و مردان دلیر و آزادیخواه کشور ؛ جسورتراز همیشه میتوانند وارد کارزار های خیابانی با ایادی رژیم شوند . پس ؛ از آزادیهای نسبیِ دوران انتخابات که مرهون موقعیت دشوار داخلی رژیم و فشارهای بین المللی بر رژیم است ؛ استفاده کنید و برای استمرار مبارزه و زدن ضربه نهائی بر فرق رژیم ضد ملی و ضد مردمی آماده شوید ؛ موفق باشید .

 

06.10.2015 ( 14 مهر 1394 )

arezo1953@yahoo.de    

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.