رفتن به محتوای اصلی

سعودی ها ،عروسی اعراب یمنی را به عزا تبدیل کردند
حمله به میهمانی عروسی در یمن تلفاتی برجای گذاشت
08.10.2015 - 08:48

تلویزیون المسیره، متعلق به حوثی‌های مخالف دولت یمن، گفته است که این انفجار ناشی از حمله هواپیماهای متعلق به ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بوده است. این ائتلاف از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن حمایت می‌کند.

ذمار در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب صنعا، پایتخت، واقع شده و منابع وابسته به مخالفان دولت یمن گفته‌اند که یکی از روسای طوایف محلی طرفدار حوثی‌ها در این مراسم عروسی حصور داشت. این شبکه تلویزیونی به نقل از شاهدان عینی گزارش کرده که لحظاتی قبل از وقوع انفجار، صدای پرواز هواپیماها در محل شنیده شد.

چند هفته پیش، انفجار در یک مراسم عروسی در شهر المخا به کشته شدن دست کم ۱۳۰ نفر منجر شد و مخالفان دولت یمن هواپیماهای ائتلاف ضد حوثی‌ها را مسئول این حمله اعلام کردند. منابع ائتلاف این اتهام را رد کردند و متقابلا گفتند که توپخانه نیروهای حوثی این محل را زیر آتش گرفته بود.

در هفته‌های اخیر نیروهای طرفدار دولت از پیشروی در جنوب یمن خبر داده‌اند

در ماه مارس و در حالیکه نیروهای مخالف دولت یمن به سرعت به سوی شهر عدن در جنوب این کشور پیشروی می‌کردند، عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از ۹ کشور دیگر به حمایت هوایی از نیروهای دولتی پرداخت. سازمان ملل گفته است که در درگیری‌های یمن طی هفت ماه گذشته تا کنون پنج هزار نفر کشته و بیش از بیست هزار نفر زخمی شده‌اند که بسیاری از آنها غیرنظامی بوده‌اند.

در ماه مارس، عبد ربه های منصور و تعدادی از مقامات ارشد دولت یمن که پیشتر از صنعا به عدن گریخته بودند از کشور خارج شدند اما در هفته‌های اخیر گزارش شد که نیروهای وفادار به دولت با برخورداری از حمایت هوایی ائتلاف توانسته‌اند بخش‌هایی از جنوب یمن را باز پس بگیرند و برخی از مقامات دولتی به عدن بازگشته‌اند.

در جریان حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی در سال ۲۰۱۱، تظاهراتی علیه علی عبدالله صالح، که بیش از سه دهه بر یمن حکومت کرده بود، برگزار شد که سرانجام به کناره‌گیری او در اوایل سال ۲۰۱۲ و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری منجر گردید و عبد ربه هادی منصور به ریاست جمهوری انتخاب شد.

اقلیت حوثی‌ در یمن به یکی از فرقه‌های شیعه تعلق دارند و عربستان حکومت ایران را به کمک نظامی به آنان متهم می‌کند

اوایل سال جاری میلادی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن به دلیل تسلط شبه نظامیان حوثی بر صنعا، پایتخت، به عدن در جنوب کشور گریخت و اعلام کرد که خود را همچنان رئیس جمهوری انتخابی و قانونی یمن می‌داند اما با نزدیک شدن نیروهای حوثی به عدن، رئیس جمهوری و اعضای ارشد دولت به خارج گریختند.

حوثی‌ها یک گروه شبه‌نظامی زیدی مذهب از فرقه‌های شیعه هستند. به تخمین "سازمان بین‌المللی آزادی دینی" بین ۶۰ تا ۶۵ درصد مردم یمن مسلمان سنی و ۳۵ تا ۴۰ درصد شیعه هستند که اکثرا به فرقه زیدیه تعلق دارند هر چند اقلیت کوچکی از شیعیان دوازده امامی و اسماعیلی هم در آن کشور زندگی می‌کنند.

ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند اما سازمان ملل، عربستان سعودی و اکثر کشورهای جهان دولت به رهبری عبد ربه منصور هادی را به عنوان دولت قانونی یمن به رسمیت می‌شناسند.

از زمان انقلاب ایران و تشکیل جمهوری اسلامی، روابط بین حکومت به رهبری روحانیون شیعه در ایران و حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان غالبا سرد بوده است. در چند سال اخیر، این روابط به دلیل موضعگیری های متفاوت دو حکومت در قبال بحران داخلی سوریه، اوضاع عراق و اخیرا، جنگ در یمن تیره‌تر شده و هر یک از دو طرف دیگری را به دخالت در امور داخلی یمن متهم می‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.