رفتن به محتوای اصلی

امروز(16 مهر)، سراسر ایران میدان همایش فرهنگیان ایرانی بود
08.10.2015 - 19:30

 

همایش های سراسری معلمان ایران در اعتراض به ستم و نابرابری، امروز 16 مهر 1394، بسیاری از شهرهای  میهن را فرا گرفت.

گزارش ها از نقاط گوناگون کشور خبر از حضور هزاران معلم در اعتراضات امروز می دهند. از جمله ی شهرهایی که گزارش برپایی همایش فرهنگیان در آنها در دست است، تهران، دلیجان، کرمانشاه، کرج، سنندج، سقز، ، مریوان، مشهد، تربت حیدریه، اهواز، گرگان و همدان می باشند.

گزارش هاشم خواستار از مشهد:

16 مهر 1394: ساعت نزديك ده صبح بود كه به جلو اداره ي كل رسيدم وكم كم از دو طرف معلمان شروع به تجمع كردند.و بتدريج زياد شدند ومعلمان تعدادي شعار كپي شده در بين خود پخش كردند. و با ان شعارها عكس گرفتند. يكي از ماموران لباس شخصي مخفيانه از خانمها فيلم ميگرفت كه خانمها متوجه شده و بسيار تند با او شدند و او فورا صحنه را ترك كرد.يكي ديگر از ماموران هر زمان معلمان به شكلي در كنار بنده تجمع ميكردند او هم حاضر بود. كه نزديك ظهر  سر وصداي معلمان يك آن بلند شد. پرسيدم چي شد؟گفتند اين اقا حرفهاي ما را ضبط ميكند. گفتم اين مامور را15 سال است كه در تجمعات معلمان مشهد ميبينم.براي همكاران خاطره اي از زندان گفتم:در زندان كه بودم معاون اداره ي اطلاعات همسرم را خواسته وبه همسرم گفته بود ،اقاي خواستار در جمعي كه ميدانسته مامور ما حضور داردحرفهاي بسيار تندي گفته بود . وبه مامور گفتم كه دوران ترس تمام شده معلمان نمي ترسند ومعلمان از اين حرفهايم شاد شدند.معلمان از نا هماهنگي بوجود امده كه عده ي كمي در اداره و عده ي بيشتري در خيابان در جلو اداره ي كل تجمع كرده بودند ناراحت بودند.وبنده به انها گفتم زمانيكه اجازه نمي دهند چهار معلم دور هم جمع شوند و يا مجمع عمومي بر گزار كنند به غير از اين نبايد انتظار داشت.نزديك ساعت دوازده ي ظهر معلمان از داخل خيابان به داخل اداره رفته و بيانيه اي را كه از همكاران زنداني دفاع كرده وفضاي امنيتي موجود را محكوم كرده بودندتوسط يكي از خانمها خوانده شد.ودر پايان به همكاران گفتم در تاريخ مشهد قبل وبعد از انقلاب به مناسبت 5 اكتبر روز جهاني معلم اين اولين تجمع معلمان در اين حد مي باشد. قبلا 1 يا 2 نفر بوديم.و اشتباه اينجانب كه به دنبال فردي بودم كه موبايل خوب داشته وعكس خوب ميگيرد. كه فردي گفت :عكس خوب مي گيرم وميفرستم.نه تنها نفرستاد كه بعدا پيغام داددم كه عكسها را بفرست ،گفت مموري مرا گرفته اند.حدس ميزنم مامور بوده است. البته عكسها توسط ديگران بيرون خوهد امد. 
سيد هاشم خواستار نماينده ي معلمان در كانون صنفي فرهنگيان خراسان
 
‎سید هاشم خواستار‎'s photo.

 

گزارش "حقوق معلم و کارگر" از کرمانشاه (بابک دولتی):

از اولین ساعات پنج شنبه  همکاران کرمانشاه به همدیگر می پیوستند تا اتحادشان را بار دیگر به نمایش بگذارند. حدود بیست دقیقه همکاران بیرون از اداره بودند.
به خاطر تبعیت از تصمیم شورای هماهنگی، معلمان به داخل اداره هدایت شدند. جمعیت مملو بود از پیشکسوتان صنف، تا جوان ها، شاغل وبازنشسته، مرد و زن.عده ای از بازنشستگان دلشکسته( بالغ بر ۱۵۰نفر) تا آخر بیرون از اداره ماندند ماندند و با هیچ ادله ای قانع نشدند که وارد اداره شوند.
معلمان کرمانشاه، همراه با سایر معلمان کشور برای احقاق حقوق صنفی شان با سکوت خواسته هایشان را فریاد زدند. این خواسته ها بر روی پلاکارد هایی  در دست همکاران، خودنمایی می کرد.علاوه بر این، بروشوری تهیه شده بود که بین دوستان توزیع شد،بروشوری که ماحصل چندین جلسه بحث صنفی در کرمانشاه بود و  خواسته های صنفی معلمان را بیان می کرد.

عکس ها که گرفته شد، مسئولین وارد جمع شدند

همکاران تصمیم گرفتند تا کار به سخنرانی نکشیده و جمعیت پراکنده نشده اند ، محل را ترک کنند.

در تجمع امروز کرمانشاه، جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر شرکت داشتند.

 

گزارش  از سقز( طاهر قادرزاده):

تجمع سکوت فرهنگیان سقز امروز پنجشنبه 16 مهرماه 94 در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، همانند سایر شهرها، ساعت 10 تا 12 در محوطه اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار گردید.

با وجودی که از چند روز قبل، به طرق مختلف و با شایعه پراکنیهای هدفدار، سعی در ممانعت از مشارکت معلمان و حتی فعالان صنفی در این تجمع میشد، اما باز هم حدود 250 نفر از معلمان حق طلب و عدالت خواه سقزی، با عزمی راسخ همچون همیشه، در حمایت از همکاران صنفی در بندشان و پیگیری مطالبات قبلی، با در دست داشتن پلاکاردهایی مرتبط با اهداف تجمع، بار دیگر نشان دادند که عدالتخواهی را نه در شعار که در عمل نیز باور دارند و در راه تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند نمود.

از آنجایی که شایعاتی مبنی بر سوء استفاده برخی جریانات قدرت، در به منحرف کشاندن این تجمع پخش شده بود، لذا در ابتدای مراسم بیانیه فراخوان شورای هماهنگی توسط یکی از همکاران قرائت شده و تاکید بر سکوت در این تجمع بار دیگر یادآوری شد. در پایان مراسم نیز قطعنامه سراسری، با صدای رسا و قاطع یکی از همکاران برای حاضران قرائت و همچنین نسخه های از این قطعنامه در بین همکاران توزیع گردید.

لازم به ذکر است که نیروهای امنیتی در نقاط مختلف داخل محوطه اداره مستقر بوده و برخی از آنان نیز در طول مدت مراسمبه تهیه فیلم و عکس مشغول بودند.

saghez 3

 

گزارش از همدان(رضا مسلمی):

شانزدهم مهر ، فرهنگیان همدان همراه با سایر معلمان کشور، به مدنی ترین شکل ممکن به تبعیض و نابرابری حاکم بر نظام آموزشی کشور با سکوتشان اعتراض کردند.

راس ساعت ۱۰ صبح با تاخیری چند دقیقه ای دروازه ی اداره کل باز شد و همکاران به محوطه ی اداره کل وارد شدند. هر لحظه جمعیت بیشتر میشد، جمعیتی بالغ بر چهار صد نفر .
در این تجمع خواسته های صنفی و مطالبات فرهنگیان بر روی پلاکاردهایی نوشته شده بود که همکاران به دست گرفته بودند. خواسته هایی انباشته شده . کاملا صنفی که تا کنون دولت به آنها توجهی شایسته و درخور نداشته است.
حدود ساعت ۱۱ حلقه  اتحاد انسانی در محوطه اداره کل شکل گرفت. در پایان نیز قطعنامه پایانی در بین همکاران توزیع گردید.

گفتنی است با وجود فشار هایی که برای عدم برگزاری این تجمع اعتراضی وجود داشت و با حضور نیروهای امنیتی، تجمع بدون هیچ گونه حاشیه ای  به پایان رسید.

hamedan

 

در تهران با وجود دستگیری دیروز بیش از 15 تن از کنشگران فرهنگی، از جمله آقایان: مسعود زینال زاده ، محمد حبیبی  ، جعفر ابراهیمی ، محمد تقی فلاحی  ، دکتر زارعینی ، میلاد درویش ، اسداله جواد پور ، آقای ریگی  و خانم ها: بادپر و صدیقه روشن ضمیر و نیز حضور پرشمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در محل و اطراف اداره کل آموزش و پرورش تهران، گروهی از فرهنگیان پایتخت در برابر این اداره حضور یافته، به زندانی بودن کنشگران فرهنگی اعتراض کرده، خواسته های خود را بیان داشتند.

 در اداره کل آموزش و پرورش تهران 4 تن از معلمان در جمع حاضران سخنرانی کردند و در پایان قطعنامه ی همایش خوانده شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاوه جویا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.