رفتن به محتوای اصلی

گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده‌ای و آمار ایران
21.10.2015 - 09:20

Missing media item.

 

توسط بکتاش خمسه پور

 

تازه‌ترین گزارش سازمان جهانی بهداشت در زمینه وضعیت ایمنی جاده‌ای نشان می‌دهد که بالاترین ارقام تلفات سوانح جاده‌‌ای متعلق به کشورهایی است که سطح درآمدها در آنها پایین است.

بنا بر این گزارش طی ۳ سال گذشته در ۱۷ کشور دست‌کم یکی از قوانین، با بهتر کردن وضعیت کمربند ایمنی، جلوگیری رانندگی در مستی، سرعت، کلاه ایمنی موتور یا محدودیت‌های کودک همسو شده است.

در حالی که گفته می‌شود در جهت بهبود قوانین ایمنی جاده‌ای و ساخت خودروهای امن‌تر پیشرفت‌هایی حاصل شده، این گزارش نشان می‌دهد که روند تغییر بسیار آهسته است.

کاهش آمار تلفات و مجروحان سوانح جاده‌ای به نصف تا سال ۲۰۲۰ میلادی از اهداف توسعهٔ پایدار ملل متحد است که رهبران جهان ماه گذشته به تصویب رساندند.

گزارش امسال، سوانح جاده‌ای را عامل اول مرگ افراد سنین ۱۵ تا ۲۹ سال برشمرده است.

در این گزارش همچنین آمده‌است با اینکه کشورهایی که سطح درآمد در آنها پایین یا متوسط است، تنها نیمی از خودروهای جهان را دارند، همین کشورها ۹۰ درصد تلفات تردد جاده‌ای جهان را تشکیل می‌دهند.

۴۹ درصد تمام موارد مرگ و میر سوانح جاده‌ای نیز متعلق به عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران محاسبه شده ضمن اینکه گزارش شده است از هر چهار فردی که جان خود را بر اثر حوادث جاده‌ای از دست می‌دهند سه تن مرد هستند.

در گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت جهانی ایمنی جاده‌ای، ایران با جمعیتی بیش از ۷۷ میلیون تن و نزدیک به ۲۷ میلیون وسیلهٔ نقلیهٔ ثبت شده، تلفات جاده‌ای گزارش شده‌اش بین سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴، نزدیک به ۱۸ هزار تن قید شده است. سازمان جهانی بهداشت این رقم را نزدیک به ۲۵ هزار نفر برآورد کرده است.

در گزارش سال ۲۰۰۹ ایران با جمعیتی بیش از ۷۱ میلیون تن و ۱۷ میلیون وسیلهٔ نقلیهٔ ثبت‌شده، تلفات جاده‌ای گزارش شده‌اش بین سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸، نزدیک به ۲۳ هزار تن قید شده بود و در گزارش سال ۲۰۱۳ با جمعیتی نزدیک به ۷۴ میلیون تن و بیش از ۲۰ میلیون وسیلهٔ نقلیهٔ ثبت شده، تلفات جاده‌ای گزارش شده‌اش در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۳ هزار تن قید شده بود.

در گزارش سال ۲۰۱۵ نموداری از آمار تلفات جاده‌ای گزارش شده طی ۱۰ سال گذشته در ایران روندی رو به کاهش را نشان می‌دهد.

گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت ایمنی جاده‌ای، آمار تلفات سوانح جاده‌ای ایران را در ردیف بالاترین‌ها می‌داند و قوانین رانندگی در ایران را در چهار زمینه؛ رانندگی در مستی، سرعت، کلاه ایمنی و صندلی کودک مناسب نمی‌داند ضمن اینکه وسایل نقلیه در ایران را دارای هیچیک از معیارهای مهم ایمنی ندانسته است.

گزارش سال ۲۰۱۵ وضعیت جهانی ایمنی جاده‌ای،‌ پس از گزارش سال ۲۰۱۳ و گزارش سال ۲۰۰۹، سومین گزارش سازمان جهانی بهداشت وابسته به ملل متحد در زمینه وضعیت ایمنی ترافیکی و جاده‌ای در کشورهای جهان بشمار می‌رود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.