رفتن به محتوای اصلی

داغی بر دل جنگل‌های گیلان
28.10.2015 - 05:32

«داغی بر دل جنگل‌های گیلان»

 Missing media item.

توسط محمد ضرغامی

 

مدیرکل ارزیابی سازمان محیط زیست ایران خبر داد که در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور نمایندگان چند دستگاه دولتی با تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در استان گیلان موافقت شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)‌ حمید جلالوندی، مدیرکل سازمان محیط زیست، گفته است که برخی از اقدامات این پروژه در دولت قبل انجام شده بود و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و رییس سازمان محیط زیست مجوز احداث آن را داده بودند.

به گفته آقای جلالوندی پیشنهاد سازمان محیط زیست در دولت حسن روحانی احداث این سد تنها برای تامین آب شرب بوده و در این صورت تنها ۵۰ هکتار از این جنگل‌ها تخریب می‌شد.

اما نظر دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جنگل‌ها، وزارت نیرو و گروهی که حکم شده بودند این بوده که آب صنعت و کشاورزی نیز از این سد تامین شود.

او خبر داد که در نهایت در یک جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران پیشنهاد جمع را پذیرفت و قرار شد با توجه به هزینه‌هایی که از قبل شده سد با تخریب ۹۳ هکتار احداث شود.

اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در تهران به دلایل از بین رفتن این جنگل‌ها اشاره می‌کند.

«با کمال تاسف با اینکه این دولت فعلی دولت یازدهم خودش را دولت محیط زیست می‌داند ولی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از فقیرترین سازمان‌ها است به طوری که هر ۱۷ هزار هکتار دست یک جنگلبان است. با این ترکیب و با وجود دام و جنگل‌نشین‌ها و برداشت قاچاق اینها را با هم مخلوط کنید می‌شود نتیجه از دست دادن این جنگل‌های با ارزش هیرکانی در مملکت ما.»

در همین حال تعدادی از سازمان‌های غیردولتی حفاظت از محیط زیست گیلان نیز پیش از این در نامه‌ای به حسن روحانی رییس جمهوری ایران احداث سد شفارود را داغی بر دل سبزجنگل‌های منطقه دانسته بودند.

مقام‌های سازمان میراث فرهنگی ایران از تلاش این سازمان برای ثبت این جنگل‌ها در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو خبر داده‌اند. اما بر اساس گزارش‌ها به دلیل اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان ثبت این جنگل‌ها به نتیجه نرسیده است.

اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در تهران از اهمیت جنگل‌های هیرکانی می‌گوید.

«در اهمیت این جنگل‌ها از دوران سوم زمین‌شناسی حدود سه میلیون سال پیش جنگل‌های هیرکانی در این منطقه وجود داشت. و نموداری هستند از جنگل‌هایی که یک روزی اروپا را هم پوشانده بود. ولی اروپایی‌ها اینها را از دست دادند. باور بفرمایید که گیاه‌شناسان اروپایی، آلمان، فرانسه، انگلستان وقتی که می‌خواهند اجداد جنگل‌ها و درخت‌های خودشان را بشناسند که یک روزی چطور بودند می‌روند در این قسمت از وطن ما.»

مساحت این جنگل‌ها بیش از دو میلیون هکتار گزارش شده. بیش از ۹۰ درصد آن در خاک ایران و ۱۸ هزار هکتار از آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد. دولت ایران و برنامه توسعه سازمان ملل متحد از اردیبهشت ماه دو سال پیش پروژه‌ای را به مدت ۵ سال به عنوان پروژه مدیریت چند منظوره جنگل‌های هیرکانی در وسعتی بالغ بر ۱۲۰ هکتار در قالب چهار حوزه پایلوت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان آغاز کردند. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.