رفتن به محتوای اصلی

حزب عدالت و توسعە در یک قدمی روئیاهایش
02.11.2015 - 22:36

١) حادثە ١١ سپتامبر ٢٠٠١ هدیەای بزرگ برای حزب نوظهور عدالت و توسعە در ترکیە بود. اندیشە ساموئل هانتینگتون مبنی بر ظهور قطب جدیدی در مقابل دنیای غرب بە واقعیت گروید و بعدازآن افراطگرایی اسلامی دغدغە کلی جهان گردید. از نظر جامعە جهانی مبارزە با اسلام افراطی ممکن نبود مگر اینکە با اسلامهای معتدل کنار آمد. بدین منظور سە مدل اسلام مورد توجە جامعە جهانی قرار گرفت. اسلام هندی در بریتانیا، اسلام افریقایی در فرانسە و اسلام تورکی در المان. 
الویت کشورهای غربی مقابلە با افراطگرایی اسلامی خاورمیانە کە منافع اقتصادی آنان را تامین و اسلام ترکی گزینە مطلوب آنان برای تحقق اهداف استراتژیک آنان بود. بدین منظور ترکها بە هویت اسلامی خود را در مقابل دنیای غرب می بالیدند و در مقابل چهرەای سکولار از خود در مقابل جوامع شرقی از خود نشان میدادند.

٢) رویکرد شرقی دولت اسلامی ترکیە، قبضە کردن بازار کشورهای عربی، شرق آسیا، آسیای میانە و قفقاز و روسیە بە رونق اقتصادی آن کشور سرعت بخشید و هرگاە موضوع درخواست عضویت آن در اتحادیە اروپا رد میگردید بیشتر بر کشورهای شرق تکیە میکرد.

٣) توسعە صنعت توریسم آن کشور در دورە حزب حاکم فعلی رونق جدی یافت و گوی سبقت را از اسپانیا گرفت. پول مفت توریست ممالک عربی با ایجاد تسهیلاتی برای مردمان آن کشورها سرازیر گشت، سالانە بیش از چهار میلیون توریست ایرانی با احتساب هر نفر ٢٠٠٠ دلار بە اقتصاد ترکیە تزریق میکنند. این خارج از موج ایرانیهایی کە بدلیل تحریمهای جاری دبی را ترک و در ترکیە سرمایەگذاری نمودەاند. توریست روسیە و کشورهای اروپایی نیز پای ثابت درآمد آن کشور هستند تا جائیکە اعتباری مهمی برای آن کشور محسوب میشود. 
٤) خیزش مردمی کشورهای غربی موسوم بە بهار عربی نیز توجە آنان را بە کشور ترکیە و اسلام ترکی را الگوی سیستم سیاسی خود قرار دادند. کشورهای غربی نیز بە حمایت از آن پرداختند.

٥) بستن قراردادهای کلان انرژی با کشورهای غربی و زیرپا خالی کردن روسیە از فروش گاز آن کشور بە اروپا بخشی دیگر از اهمیت درآمد آن کشور در دورە حکومتداری حزب اسلامی اردوغان است. طرح احداث پروژە گاز نابوکو یکی از این قراردادهاست کە قرار است تا سال ٢٠١٧ اجرا گردد و سالانە ٣٠ میلیارد معکب گاز مایع بە اروپا پمپاژ کند و اروپا را از وابستگی بە روسیە رهایی بخشد.

٦) نکتە آخر، سال ٢٠٢٣ یکصدمین سال تاسیس جمهوری ترکیە است. حزب AKP دو انتخابات دیگر را تا رسیدن بە آن زمان در پیش داشت کە دیروز یکی از آنان را پشت سر نهاد. نقش اردوغان در سال ١٩٩٤ در سمت شهرداری استانبول بر کسی پوشیدە نیست و محبوبیت ایشان در میان مردم ترکیە بە ساماندهی آن شهر بە اردوغان برمیگردد. اینک بزرگترین فرودگاە جهان در استانبول در دست احداث است کە زمان افتتاح آن ٢٠٢٣ و در صدمین سالگرد جمهوریت آن کشور است.
مبارزە کوردها برای کسب حقوق ملی مانع جدی سر راە اردوغان برای پیشبرد اهداف حزب اردوغان است. در چند سال گذشتە حزب AKP بە ایجاد رفورمهای میلیمتری دست زد، با حزب کارگران کوردستان بە مذاکرە نشست، رویکرد اقتصادی خود با کوردستان عراق جایگزین رویکرد امنیتی نمود. اما تغییرات یادشدە تا گردن نهادن بە حقوق سیاسی کوردها فاصلەای زیادی داشت و بحران سوریە و احتمال تشکیل حکومت کوردی در صورت تجزیە آن کشور دولتمردان تورک را بە عدول از وعدەهای قبلی واداشت. 
پیروزی نسبی حزب HDP در انتخابات هفتم ژوئن امسال روئیاهای آن حزب برای رسیدن بە سال ٢٠٢٣ را بە خطر انداخت. بنابراین برای نجات خود و رهایی از سقوط احتمالی جنگ علیە کوردها و سرجا نشاندن HDP را تنها راە چآرە خود دانست. بدین منظور از کوردهای وابستە بخود نیز صرفنظر و تنها روی آرای نژادپرستان تورک حساب نمود و آنرا عملی نمود و وضعیت خود را سامان بخشید. با این وجود کوردها چگونە آیندە خود را در مقابل حزبی کە دارای استراتژی مشخص داخلی، منطقەای و جهانیست تنظیم کنند جای سوال است اما آنچە جای یقین نیست این است کە تورکها بدون حل مسئلە کورد در آن کشور بە روئیاهای خود نخواهند رسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هادی صوفی زادە

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.