رفتن به محتوای اصلی

ایران در تلاش برای تصاحب کنترل بازار فروش زعفران خود
07.11.2015 - 05:36

ایران در تلاش برای تصاحب کنترل بازار فروش زعفران خود

 

توسط شاهین بشیری

 

مدیر دفتر توسعه وزارت کشاورزی گفت که ایران قصد دارد در دوره پساتحریم فروش مستقیم زعفران خود را در بازارهای جهانی به دست گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از روزنامه 'ال فینانسیه رو' چاپ کاستا ریکا، محمد رستمی گفته است که زعفران ایرانی در سال های اخیر و به سبب تشدید تحریم ها علیه ایران، دچار خسارات فراوان شده است.

این مقام وزارت کشاورزی افزوده است که در این سال ها، حدود ۹۰ درصد زعفران ایرانی بدون مارک از طریق عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شرکت های اسپانیایی فروخته می شد و این شرکت ها نیز آن را به شرکت های اروپایی می‌فروختند.

مدیر دفتر توسعه وزارت کشاورزی گفت: 'اسپانیایی ها می گویند که زعفران ایرانی از کیفیت کافی برخوردار نیست، اما خود آنها فروشنده این زعفران با مارک شرکتشان به کشورهای ثالث هستند.

وی افزود هدف ایران این است که خود شرکت دست اول باشد و برای این کار در پی بدست آوردن پروانه های لازم از اتحادیه اروپا هستیم.'

عباس محمدی، کارشناس کشاورزی ساکن تهران در مورد سازوکار صدور این پروانه ها در اتحادیه اروپا و امکان موفقیت ایران در به دست آوردنشان معتقد است که با برداشته شدن تحریم‌ها امکان به دست آوردن این پروانه‌ها بسیار تسهیل می‌شود و بازرگانان ایرانی حتی بدون نیاز به کمک دولت قادر به کسب استانداردهای اتحادیه اروپا خواهند بود.

ایران در سال جاری تاکنون موفق شده است بیش از ۵۶ تن زعفران به ۳۷ کشور جهان صادر کند. محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات صادرات زعفران ایران را صدور فله‌ای آن می‌داند و راضیه علیرضایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در همین راستا می افزاید پارسال ۱۶۰ تن زعفران از استان خراسان رضوی صادر شد که هر چند در تولید و صنعت استان نقش تاثیر گذاری داشت اما چون غالب آن به صورت فله ای بود، یک فرصت دیگر در معرفی زعفران ایران از دست رفت.

وی با بیان اینکه تاجر بین المللی با استانداردهای بین المللی خرید می کند افزود: صادرکننده ایرانی هم باید خود را به این استانداردها نزدیک کند.

اما مشکل دیگر زعفران ایران به گفته جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی وضعیت سنتی آن از لحاظ کاشت، داشت و برداشت است. وی در چهارمین همایش ملی زعفران گفت ادامه این روش می‌تواند باعث از دست رفتن موقعیت ایران در این زمینه شود.

در حالی که مسئله صدور فله ای زعفران باعث ناشناخته ماندن ارزش این طلای سرخ ایران در بازارهای جهانی شده، سال گذشته حتی خبری منتشر شد که زعفران ایرانی در افغانستان بسته بندی شده و به اسم زعفران افغانی در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

غلامرضا میری رئیس وقت صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با تایید این موضوع به واحد مرکزی شبکه خبر سیمای ایران گفته که محدودیت‌های اعمال شده در صدور زعفران عامل قاچاق آن به سایر کشورها و از جمله افغانستان بوده است .

امروزه از زعفران در تولید دارو نیز استفاده می‌شود و با توجه به این که ایران بزرگترین تولید کننده زعفران جهان محسوب می‌شود رسیدگی به مشکلات این صنعت مهم در بخش کشاورزی می‌تواند به کارآفرینی و بازدهی اقتصادی قابل توجهی در کشور بیانجامد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.