رفتن به محتوای اصلی

رزمایش «الی بیت‌المقدس»؛ سپاه به دنبال چیست؟
21.11.2015 - 07:43

رزمایش «الی بیت‌المقدس»؛ سپاه به دنبال چیست؟

 

توسط نوشین حسینی

 

روز جمعه ۱۲۰ گردان بسیج در اطراف شهر قم اقدام به برگزاری یک رزمایش کردند، مانوری که خبرگزاری‌های داخلی ایران از آن با نام رزمایش بزرگ «الی بیت‌المقدس ۹۴» اسم بردند و گردان‌هایی از تهران بزرگ و استان‌های قم، البرز، ‌تهران، سمنان و مرکزی در آن شرکت داشتند. 

در این حال محمد علی جعفری، ‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، ‌از تغییر ساختار و سازماندهی نیروی بسیج در مقایسه با قبل خبر داد.

به گفته محمدعلی جعفری، ‌اکنون در استان‌های مختلف کشور ۵۰۰ گردان امام حسین و ۱۵۰۰ گردان بیت‌المقدس تشکیل شده است. 

مهدی مهدوی آزاد، تحلیلگر سیاسی ساکن آلمان، اهداف اولیه از سازماندهی گردان‌های امام حسین و بیت المقدس را این‌طور توضیح می‌دهد:

«گردان‌های امام حسین و بیت المقدس یک مجموعه ترکیبی به شمار می‌روند که هر چند برخاسته از گردان‌های عاشورا هستند اما مولود اعتراضات خیابانی سال‌های ۸۸ و ۸۹ هستند. گردان‌های امام حسین، گردان‌هایی کاملا تهاجمی برای تصرف شهرها و گردان‌های بیت المقدس با چهار هدف اصلی یعنی اول فعالیت فرهنگی-اجتماعی، دوم دفاع از کوی و برزن، سوم حوادث غیرمترقبه و نهایتا دفاع سرزمینی، مسئولیت نگهداری شهرها را دارند. هدف از این گردان‌ها این بوده که در لحظه بحران بتوانند به بخش نیروی زمینی سپاه پاسداران و یا نیروهای امنیتی رسمی حاکمیت ملحق بشوند و در نهایت ادامه اجرای تصمیمات حاکمیتی مرکز را در شهرها و روستاهای دورافتاده تضمین کنند».

فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش به تغییر تهدیدات علیه ایران اشاره کرده و رزمایش روز جمعه را تمرینی برای مقابله با تهدیدات فرامنطقه‌ای و جنگ‌های نیابتی علیه کشور دانست. 

حسین آرین، کار‌شناس امور نظامی و امنیتی ساکن انگلیس، از جمله دلایل برگزاری این رزمایش را آماده کردن گردان‌های بسیج برای اعزام آن‌ها به سوریه می‌داند: 

«این رزمایش که در آستانه روز بسیج، یعنی پنجم آذرماه در حال انجام است، بسیار گسترده است و شمار شرکت کنندگان ،یعنی ۱۲۰ گردان بسیج، بالای سی هزار نفر است و بخشی از اهدافش تبلیغاتی است به این معنا که در برابر آمریکا و هرگونه تهدیدات ایستادگی می‌کنیم. بخشی دیگر مربوط به بالابردن توان رزمی گردان‌های بسیج و هماهنگی بیشتر آنها با یگان‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران است و دیگر اینکه این احتمال وجود دارد شماری از این گردان‌ها به میدان جنگ داخلی سوریه اعزام شوند یا در شرایطی قرار گیرند که بتوانند آنها را در اسرع وقت وارد میدان کارزار کنند.»

محمدعلی جعفری حوادث پاریس را اوج ناامنی‌ها دانست و گفت که دشمن تلاش زیادی کرد تا کشور ما را نیز ناامن کند اما با اقتدار و تلاش نیروهای امنیتی همه این توطئه‌ها خنثی شد. 

مهدی مهدوی آزاد، ‌کار‌شناس سیاسی، ‌ معتقد است که نیروهای بسیج و سپاه علاوه بر نشانه گرفتن تهدیدات خارجی از جمله از جانب گروه حکومت اسلامی، ‌ نیم نگاهی هم به رخدادهای پیش رو از جمله انتخابات مجلس و خبرگان در اسفند ماه سال جاری دارد: 

«ورود این دو گردان به مسئله‌ای به نام داعش این تصور را ایجاد می‌کند که سپاه پروژه بزرگتری را دنبال می‌کند که هدفش تضعیف دولت است. در واقع اگر تحرکات سپاه را ببینید از برخورد با وب‌نگاران در ماه‌های اخیر و برخورد با روزنامه‌نگاران و منتقدین حکومت گرفته تا تبلیغات رسانه‌های حکومت و حتی حرف‌های امروز سردار جعفری نشان می‌دهد که با واژه نفوذ که آیت الله خامنه‌ای مطرح کرده، سپاه پاسداران تهدید اساسی‌تری را متوجه جمهوری اسلامی می‌داند. بر این اساس در یک لبه این تهدید، داعش و در لبه دیگر منتقدان داخلی را می‌بیند. تمرکز سپاه پاسداران و بسیج بر گردان‌های بیت المقدس نشاندهنده این است که سپاه بیش از آنکه داعش را هدف گرفته باشد،‌ماموریت‌هایی را در آستانه انتخابات امسال هدف گرفته است.»

محمد علی جعفری در بخش دیگری از سخنان روز جمعه، آنچه را که گره خوردن نیروهای مردمی و مدافع انقلاب اسلامی از جمله در عراق، سوریه، یمن و لبنان و تبدیل آنها به امت واحده اسلامی خواند را از جمله دستاوردهای بسیج عنوان کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.