رفتن به محتوای اصلی

سیب‌زمینی باز هم سیاسی شد
26.11.2015 - 17:23

مواد غذایی، گاهی در ایران رنگ‌وبوی  سیاسی به خود می‌گیرند از گوجه فرنگی گرفته که زمانی محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس توصیه  کرد گوجه فرنگی ارزان‌قیمت را از نزدیکی محل زندگی او بخرند، تا مواد غذایی دیگر مانند سیب‌زمینی و مرغ و نان و شیر.

اما در این بین سیب‌زمینی بیش از هر محصول غذایی دیگر در ایران سیاسی شده، چه در دوره محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور قبلی، و چه در دوره حسن روحانی، رئیس جمهور فعلی ایران.

سیب‌زمینی موجب شد چند روز پیش مهدی کوچک‌زاده، نماینده اصولگرا و منتقد دولت در مجلس، با انتقاد از اینکه چرا ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس دفن شده استعفای خود را به رئیس مجلس بدهد.

روز سه‌شنبه نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس، با انتشار اسنادی در وب‌سایت خانه ملت وابسته به مجلس نوشت که در سال‌های ۸۴ و ۸۷ هر کدام بیش از یک میلیون تن سیب زمینی دفن شد، اما چرا همین نمایندگانی که امروز به دنبال استعفا هستند در سال‌های گذشته در پی معدوم‌سازی این محصولات کشاورزی هیچ اظهارنظری نکردند.

سیاسی شدن موضوع سیب‌زمینی، یک بار با توزیع رایگان آن در دوره محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ به اوج خود رسید و حالا با امحای ان در دولت حسن روحانی.

گرچه غلامعلی جعفرزاده، اقداماتی که از سوی محمود احمدی‌نژاد توزیع سیب‌زمینی‌های رایگان بین مردم را اقداماتی انتخاباتی دانست که به تعبیر او لطمه‌های بسیاری به تولید و کشاورزی داخلی زد، اما یکی از مقام‌های مسئول وقت، در گفت‌وگو با تلویزیون ایران در سال ۱۳۸۸ درباره دلیل توزیع رایگان سیب‌زمینی گفت اگر این کار را نمی‌کردند باید سیب‌زمینی‌ها را دفن می‌کردند.

به گزارش روزنامه اعتماد عباس رجایی، رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس، با اعتراض به معدوم كردن سیب‌زمینی‌ها دولت را در این زمینه به کج‌سلیقگی متهم کرد چرا که به اعتقاد این نماینده مجلس این مقدار سیب‌زمینی می‌توانست برای خوراک دام استفاده شود.

اما در مقابل احد بهجت حقیقی، مدیركل تعاون روستایی استان فارس، به روزنامه «اعتماد» گفت که نمایندگان معترض اصلاً به این نكته توجه نمی‌كنند كه طبق قانون ما حق نداریم سیب‌زمینی‌ها را رایگان میان مردم توزیع كنیم.

این مقام مسئول همچنین گفت که من خودم سال ١٣٨٨ شاهد بودم حركت دولت احمدی‌نژاد برای توزیع رایگان سیب‌زمینی، كشاورزان را با چه بحرانی روبه‌رو كرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.