رفتن به محتوای اصلی

دفاع سازمان اکثریت از ارتش جمهوری اسلامی
26.11.2015 - 22:19
سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت) در بیانیه ای که سه روز پیش تحت عنوان "انحلال سازمان اطلاعات سپاه و بازگشت سپاه به پادگان ها را به خواست عمومی فرارويانيم!" منتشر کرده، به طور غیرمستقیم از ارتش جمهوری اسلامی دفاع کرده است. همانگونه که از تیتر بیانیه مشخص است، خواسته ی سازمان اکثریت انحلال سپاه پاسداران نیست، بلکه فقط انحلال بخش اطلاعات سپاه است. نکته ی دیگری که همچنین از عنوان بیانیه معلوم است، این است که سازمان اکثریت با ارتش جمهوری اسلامی و فعالیت های اطلاعاتی و نظامی آن در سایر کشورها مشکلی ندارد، وگرنه خواهان ادغام سپاه در ارتش نمیشد.
 
سازمان اکثریت فقط آن دسته از فعالیت های سپاه را مورد انتقاد قرار داده که علیه ایرانیان مخالف رژیم انجام می گیرند. در بیانیه به این نکته اشاره شده که سپاه در خارج از مرزهای ایران نیز فعال است، ولی هیچگونه اشاره ای به نقش سپاه در تقویت تروریسم و دامن زدن به جنگهای داخلی در کشورهایی چون عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین، بوسنی و غیره نشده. هر فرد مطلعی می داند که همه ی ارتش ها نیز دارای نهادهای امنیتی هستند. نیروی قدس سپاه پاسداران در واقع یکی از نهادهای اطلاعاتی ارتش است. ارتش جمهوری اسلامی همانقدر در جنگ افروزی در کشورهای دیگر سهیم است که سپاه پاسداران.
 
سازمان اکثریت از طرفی به نقش سپاه در ترور ایرانیان مخالف رژیم اشاره کرده (بدون اینکه نامی از قربانیان ببرد)، و از طرفی دیگر وظیفه ی سپاه را "حفاظت از مرزها در مقابل تجاوز دیگر کشورها" دانسته است. اتفاقا بخشی از ترورهای سپاه دقیقا به دلیل "حفاظت از مرزها" انجام گرفته اند، مانند ترور سران حزب دمکرات کردستان ایران برای جلوگیری از تجزیه ی احتمالی ایران. نکته ی دیگری که هر فرد مطلعی باید بداند، این است که یکی از وظایف همه ی ارتش ها حفظ امنیت داخلی در موارد اضطراری می باشد. تازه ترین نمونه ی این موضوع، اعلام وضعیت فوق العاده در فرانسه و بلژیک پس از سلسله ترورهای دو هفته پیش و به خیابان آمدن ارتش می باشد. بخشی از فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی ارتش ها در راستای حفظ امنیت داخلی انجام می پذیرد. فعالیتهای سازمان اطلاعات سپاه نیز در همین راستاست و مغایرتی با اهداف ارتش جمهوری اسلامی ندارد.

در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده: "در تشكيل و تجهيز نيروهاي دفاعي كشور توجه بر آن است كه ايمان و مكتب، اساس و ضابطه باشد بدين جهت ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب در انطباق با هدف فوق شكل داده مي‌شوند و نه تنها حفظ و حراست از مرزها بلكه بار رسالت مكتبي يعني جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش حاكميت قانون خدا در جهان را نيز عهده‌دار خواهند بود. (و اعدوالهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخيل ترهبون به عدوالله و عدوكم و آخرين من دونهم.)"

 
بر خلاف آنچه در بیانیه آمده، مشکل سرکوب، شکنجه و قتل مخالفین رژیم با انحلال سپاه در ارتش حل نمی شود، بلکه مشکل اصلی کل نظام جمهوری اسلامی است. اگر هم کسی فکر میکند که میتوان این نظام را اصلاح کرد، بهتر است از قانون اساسی آن شروع کند که منشا همه معضلات در این نظام است.
 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آزاده سپهری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.