رفتن به محتوای اصلی

شلیک ترکیه به سمت زیاده خواهی های روسیه، علائم و اشارت ها
27.11.2015 - 19:26

 

 

 

 

فرایند مطیع پروری فاشیسم دارد فصل نزول خویش را می سراید. فاشیسم چاره ای ندارد جز اینکه از مرحلۀ استحالۀ نرم به سرکوب آشکار بجهد. شکاف ها اگر پیش از این در سایۀ توجیهات و کوشش های ذوب شدگانِ اندیشۀ مطلق دیده نمی شد اکنون به مدد ذهن های روشنگر، حجم انبوهی از چاک و شکاف فی مابین فاشیسم و مردم در منظر عموم قرار گرفته است. فاشیسم دارد هم در حوزۀ سیاست های داخلی و هم در حوزۀ سیاست های خارجی چهرۀ پنهان خویش را رو می کند. همزمان با این پرده دری،  نویسندگان حامی فاشیسم نیز با اشکال و معرکه گیری های رنگارنگ ماسک از نقاب بر میدارند.

کم   نیستند نویسندگانی که از اقدام پوتین در قبال سوریه و ترکیه به نیکی یاد می کنند. و یا کم نیستند نویسندگانی که در بین حرکت ملی آزربایجان روزگاری هزینه صرف کرده و جا افتاده اند اما اکنون مجبور به اطاعت از شیوۀ سرکوب آشکار فاشیسم شده و خود را لو می دهند. این اجبار اما فقط اجبار فاشیسم نیست بلکه فشار جریان حقیقی هویت طلبی و عدالت خواهی نیز در رونمایی کتاب مانقوردیسم تاثیر به سزایی دارد. در عرض سه چهار ماه اخیر با پریشانی و سردرگمیِ متن هایی مواجه هستیم که به طور واضح دارند از آبشخور ادبیات سیاسی و ادبی فاشیسم تغذیه می کنند. در اکثر متن های ترکی و فارسی این طیف از نویسندگان ظاهراً آزربایجانی اما باطناً مانقورد با کلمات و جملات و ترکیبات عجیبی رو به رو می شویم: " - دولت ما - اشاره به دولت ایران -، - ترکیه باید از روسیه عذر خواهی کند- باید موکد! - ..." انگار قرار است ترکیه به نفع رژیم ایران و روسیه مرزهایش را مثل عراق و سوریه تقدیم آنها سازد. ترکیه با هدف قرار دادن هواپیمای روسی در اصل، تفکر قدرت طلبی و نسل کشی آنها را هدف قرار داد. دارند اردوغان را به خاطر کار درستش بازخواست می کنند اما از دولت خودشان نمی پرسند که در سوریه چه غلطی می کنی؟ چرا بچه های بی گناه را قتل عام می کنی؟ و هزاران چرای دیگر... مسئله این است که این طیف از نویسندگان مانقوردیسم همراه با خیل عظیم نویسندگان پارسی متهم اصلی را رها کرده و به کسانی که از مرزها و حریم خویش دفاع می کنند گیر داده اند.

رویدادها رفته - رفته افکار پنهان این طیف از اندرونی ما را بر ملا می سازد. رویدادها و همزمان با آن واکنش مردم ما به این رویدادها آنها را مجبور ساخته است که اینبار روی آب شنا کنند و زیر آبی نروند.

افسانه ها دارند دوباره پا می گیرند. تمامیت خواهان به سردمداری روسیۀ مادر، دارند مناطق شر را وسعت می دهند. این میان نیروی خیر و نیکی درست مثل افسانه ها دارد با خونش زمینه های آزادی را رقم می زند. به نظر می رسد سایۀ فرا روایت ها هنوز از مناطقِ پیرِ سلطه دست بر نخواهد داشت. پوتین به خامنه ای قرآن نازل می کند. ادعونی استجب لکم. قرآن مصور پوتین با تصاویری از نسل کشی تازۀ هر دویشان در سوریه همراه است. 

یاران حلقه ها از استعاره و کنایه دست شسته و صف هایشان را شکل می دهند. 

شلیک ترکیه به سمت زیاده خواهی های روسیه علائم و اشارت های زیادی را بر ملا ساخت و خواهد ساخت. یکی از این علامت ها سر و کلۀ بعضی از نویسندگان بود که از آب بیرون زد.  در مناطق فرا روایت ها تو یا باید سرسپردۀ سرکوبگران باشی و یا سرسپار آزادی. 

و ما حقایق خویش را برداشته و با افسانه به راه می افتیم. چنین است خاصیت مناطق فراروایت ها...

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محمدرضا لوایی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.