رفتن به محتوای اصلی

انتشار عکس و گفت‌وگویی از خاتمی در روزنامه اطلاعات
07.12.2015 - 11:00

 

 

 

با وجود تأکید مقام‌های قضایی بر ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۱۵ آذر، گفت‌وگوی سردبیر روزنامه السفیر لبنان با آقای خاتمی را به همراه عکس این دیدار منتشر کرد.

بر اساس گزارش روزنامه اطلاعات، طلال سلمان، سردبير روزنامه لبنانی السفير که برای انجام مصاحبه‌هايی با مسئولان جمهوری اسلامی به ايران سفر كرده در نشستی «برنامه‌ریزی نشده» با آقای خاتمی گفت‌وگو کرده است.

مقام‌های قضایی تا شامگاه یکشنبه ۱۵ آذر (لحظه تنظیم این خبر)، واکنش آشکاری نسبت به این اقدام روزنامه اطلاعات نشان ندادند.

با این حال صفحه حاوی تصویر و گفت‌وگوی محمد خاتمی، در شامگاه یکشنبه، از وب‌سایت روزنامه اطلاعات حذف و به جای آن صفحه ۱۲ نسخه ۱۶ آذر روزنامه اطلاعات قرار گرفت.

در تصویر منتشر شده از دیدار سردبیر روزنامه السفیر با رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود دعایی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم حضور دارد.

در عین حال خبرگزاری تسنیم، که گفته می‌شود به نهادهای امنیتی نزدیک است، روز یکشنبه با حمله به محمود دعایی، نوشت که او «با امکانات روزنامه اطلاعات» از یک «عنصر فعال در فتنه ۸۸» حمایت می‌کند.

تسنیم آقای دعایی را متهم کرد که در انتشار مطالب مربوط به محمد خاتمی تعمد دارد و با چنین اقدامی حکم قوه قضائیه را زیر پا گذاشته است.

این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان نوشت که محمود دعایی «پای کار اصلی برگزاری جشن‌های تولد برای دوست چندین ساله خود (خاتمی) است و غالب این جشن‌تولدها در مجموعه روزنامه اطلاعات و با هزینه‌های این روزنامه انجام می‌شود. وی همچنین در برخی مراسم پیام این فتنه‌گر را قرائت کرده است».

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رئیس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در مصاحبه‌ای با روزنامه جمهوری اسلامی ضمن اشاره تلویحی به این موضوع گفته بود که محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، به این دستور اعتراض کرده و در مقابل مقامات قضایی تهدید کرده بودند که روزنامه‌هایی که این دستور را اجرا نکنند، توقیف خواهند شد.

در مورد ممنوع‌التصویر شدن آقای خاتمی، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، ابتدا اعلام کرده بود که این کار با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام شده اما پس از تکذیب این ادعا توسط مقامات دولت حسن روحانی، اعلام کرد که رئیس‌جمهور اسبق ایران با دستور دادستانی ممنوع‌التصویر شده است.

پیش از این برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب و همچنین علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس، به ممنوع‌التصویر شدن آقای خاتمی اعتراض کرده و آن را «غیر قانونی» خوانده بودند.

آقای مطهری روز یکشنبه نیز در یک سخنرانی گفت که در این باره از دادستانی تهران سؤال کرده اما پاسخی به او داده نشده است. او تأکید کرد که نباید به این دستور قوه قضائیه ایران «ترتیب اثر» داده شود.

در اسفند ۹۳ و پس از درگذشت خواهر محمد خاتمی پیام تسلیت حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی، خطاب به او در رسانه‌ها از جمله خبرگزاری دولتی ایران منتشر شد.

با این حال روز هفتم اسفند ۹۳ سایت «جماران» پایگاه رسمی مؤسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی همراه با سایت «بهارنیوز» به دستور قوه قضاییه و به دلیل انتشار تصاویری از آقای خاتمی مسدود و یک روز بعد پس از حذف این تصاویر رفع فیلتر شدند.

ممنوع‌التصویر شدن آقای خاتمی درحالی است که برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که با «محوریت» او در انتخابات پیش روی مجلس شرکت خواهند کرد.

در همین حال فائزه هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز دوشنبه ۱۹ مرداد، ممنوع‌التصویر شدن رئیس‌جمهور اسبق ایران را نوعی «مهندسی انتخابات» خوانده و هدف از این اقدام را جلوگیری از «تأثیر» او در انتخابات دانسته بود.

در همین حال محمد خاتمی در مصاحبه با روزنامه السفیر پیش‌بینی کرد که توافق اتمی وین «تأثير مثبتی» بر انتخابات پیش روی مجلس خواهد داشت و انتخابات «خوبی» برگزار خواهد شد.

در هفته‌های گذشته و همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات، حمله برخی چهره‌های تندروی اصولگرا به محمد خاتمی افزایش یافته است.

از جمله به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس، روز یکشنبه محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که با «وارد کردن» علی‌اکبر ناطق نوری، از چهره‌های شناخته شده اصولگرا به انتخابات، قصد دارند اصولگرایان را «از وحدت و انسجام بیرون بکشند».

حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران، نیز روز شنبه با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان گفته بود که «دشمنان» به دنبال مطرح کردن «مربع هاشمی، حسن خمینی، روحانی و خاتمی» در مقابل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند.

پیش از این هم محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس ايران با تأکيد بر اينکه محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی را جزو «سران فتنه » نمی‌داند، گفته بود که آقای خاتمی «حق ندارد به نظام بازگردد»، مگر اينکه به گفته او «کوتاهی‌هايش» در سال ٨٨ را جبران کند.


© 2015 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.