رفتن به محتوای اصلی

تظاهرات کردها در دیاربکر به خشونت کشیده شد
"حتی اجازه دفن مرده‌ها داده نمی‌شود"
30.12.2015 - 16:29

در شهرهای کردنشین ترکیه نظیر "جزیره"، "سیلوپی"، "نصیبین" و "دیاربکر" همچنان حکوکت نظامی برقرار است و به گفته رسانه‌های ترکیه، غیرنظامیان این مناطق در حال مهاجرت به سوی مناطق امن هستند. با این حال، کسانی که مجبور به باقی ماندن در خانه‌های خود شده‌اند، با قطعی آب، برق، و شبکه‌ تلفن همراه مواجه هستند.

در شرایط حکومت نظامی در مناطق کردنشین ترکیه، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و مدارس تعطیل شده‌اند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها، نزدیک به کردهای ترکیه، اعلام کرده که از آغاز دوباره درگیری‌ها میان ارتش این کشور و پ‌کاکا در تابستان گذشته، 129 نفر کشته شده‌اند. این درحالی است که دولت ترکیه آمار کشته شدگان را 200 نفر اعلام کرده است.

خبرگزاری فرانسه درباره آمار اعلام شده نوشته که این آمار از سوی منابع مستقل تأیید نشده، زیرا ارتباط شهرهایی که در آنها حکومت نظامی برقرار است، با دنیای خارج قطع شده است.

فیگن یوکسک‌داغ، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه، روز سه‌شنبه، طی سخنانی در مجلس خواستار بسیج همگانی برای پایان دادن به حکومت نظامی شد که بر مناطق کردنشین ترکیه تحمیل شده است. وی با متهم کردن دولت ترکیه به جنگ با مردم این کشور گفت: "حتی به کردها اجازه داده نمی شود که مرده های خود را دفن کنند."

روزنامه حریت چاپ آنکارا گزارش داده که دوشنبه شب، پسربچه پنج ساله ای که مشغول بازی در مقابل خانه خود در شهر جزیره بود، به ضرب گلوله ای در گردنش کشته شد. خبرنگاری اعزامی این روزنامه به منطقه سور، از وقوع صحنه‌های جنگ در این منطقه خبر داده است.

همچنین صدها خانه و مغازه در مرکز شهر تاریخی دیاربکر ویران شده است.

تنش‌ها میان کردها و دولت ترکیه با جنجال بر سر اظهارات اخیر صلاح الدین دمیرتاش درباره ضررت خودمختاری منطقه کردنشین ترکیه بالا گرفته است.

صبح روز سه شنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اسلامگرا-محافظه‌کار ترکیه، پیش از ترک کشورش به مقصد عربستان سعودی، درخواست خودمختاری برای منطقه کردنشین ترکیه را "خیانت" توصیف و اضافه کرد که اظهارات دمیرتاش یک "اقدام تحریک‌آمیز" است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
رایدو فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.