رفتن به محتوای اصلی

اعتراض تاجیکستان به سفر رهبر مخالفان این کشور به تهران
30.12.2015 - 17:45

========

رادیو فردا نوشت:

این وزارتخانه روز سه‌شنبه، پس از انتشار اخبار و عکس‌های مربوط به این همایش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حجت‌الله فغانی، سفیر ایران در شهر دوشنبه، را به وزارت خارجه تاجیکستان احضار کرد.

به گزارش بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد/رادیوآزادی، دولت تاجیکستان مراتب اعتراض خود به حضور محی‌الدین کبیری، رهبر حزب ممنوع شده نهضت اسلامی تاجیکستان، در تهران و شرکت او در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی را در قالب نامه‌ای رسمی به سفیر ایران ابلاغ کرده است.

در این کنفرانس در کنار مقام‌های دولتی و رسمی کشور تاجیکستان همچون مکرم عبدالقادرزاده، رئیس مرکز اسلامی، سلیمان دولت‌اف، رئیس کمیته دولتی دین و مراسم ملی تاجیکستان، و فیض‌الله برات‌زاده، رئیس مرکز اسلام‌شناسی تاجیکستان، محی‌الدین کبیری، رهبر حزب نهضت اسلامی، هم که از بهار امسال در تبعید به سر می‌برد، شرکت داشته و عکس‌های آنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

محی‌الدین کبیری در حاشیه دیدار شرکت‌کنندگان همایش با رهبر ایران، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم گفت‌وگوی کوتاهی داشته که تصویر آن در وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

بیست و هشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی طی روزهای گذشته همزمان با سالروز تولد پیامبر اسلام در تهران برگزار شد.

در یادداشت رسمی وزارت خارجه تاجیکستان، اقدام سازمان‌دهندگان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران «غیرقابل‌قبول» توصیف‌ و هشدار داده‌ شده است که این‌ گونه اقدامات به «روابط حسنه ایران و تاجیکستان» صدمه می‌زند.

ایران تاکنون درباره ممنوعیت فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، واکنش یا اظهار نظری رسمی نداشته است.

وزارت خارجه تاجیکستان در اطلاعیه خود حزب نهضت اسلامی این کشور را حزبی «افراط‌گرا و تروریستی» توصیف کرده و محی‌الدین کبیری، رئیس این حزب، را به تلاش برای «کودتا» متهم کرده است.

حکومت و مقام‌های تاجیکستان در پی ناآرامی‌های تابستان گذشته که به مرگ عبدالحلیم نظرزاده، معاون سابق وزارت دفاع این کشور و شماری از طرفدارانش انجامید، حزب نهضت اسلامی را به همدستی با او در طرح و اجرای کودتا متهم کردند.

در پی آن عملیات، شماری از فعالان حزب نهضت اسلامی و نزدیکان و وابستگان به آقای نظرزاده بازداشت شدند. پس از آن با رأی دادگاه عالی تاجیکستان، حزب نهضت اسلامی حزب «تروریستی و افراط‌گرا» خوانده و فعالیت آن در تاجیکستان ممنوع اعلام شد.

این اتهامات سبب شده تا مقام‌های قضایی تاجیکستان نام آقای کبیری را در فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل، پلیس بین‌الملل، قرار دهند و خواستار بازداشت و استرداد او به تاجیکستان باشند.

در همین حال محی‌الدین کبیری اتهامات وارده به خود و حزبش در همدستی با ژنرال نظرزاده، معاون پیشین وزارت دفاع تاجیکستان را رد کرده و آن را بهانه‌ای برای ممنوع کردن فعالیت حزب نهضت اسلامی می‌داند.

آقای کبیری پس از محروم ماندن حزبش از کرسی نمایندگی در انتخابات زمستان گذشته این کشور، ضمن اعتراض به روند برگزاری آن انتخابات، تاجیکستان را ترک کرد و گفته می‌شود در یک کشور اروپایی در تبعید به سر می‌برد.

در همین حال گروه‌های فعال حقوق بشری «بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه» اعضا و فعالان حزب نهضت اسلامی را محکوم کرده و از دولت تاجیکستان خواسته‌اند که به سرکوب مخالفان سیاسی‌اش پایان داده و به آزادی‌های سیاسی شهروندان احترام بگذارد.

برخی از این سازمان‌ها گفته‌اند که ممنوعیت حزب نهضت اسلامی به معنای لغو توافقات صلح سال ١٩٩٧ است که به جنگ داخلی پنج ساله (١٩٩٢ تا ١٩٩٧) در تاجیکستان پایان داد.

حزب نهضت اسلامی نیروی اصلی مخالفان در زمان جنگ داخلی و از طرف‌های محوری مذاکرات صلح به سرپرستی سازمان ملل متحد بود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.