رفتن به محتوای اصلی

اقدام برای حذف مجازات اعدام در مورد قاچاقچیان مواد مخدر
30.12.2015 - 18:27

 

 

توسط محمد ضرغامی

 

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، حذف اعدام از مجازات قاچاق موادمخدر را نیازمند یک «توافق ملی» دانست.

وی روز شنبه، با بیان اینکه این طرح هنوز به آنچه «چکش‌کاری» می‌نامید در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیاز دارد، گفت که علاوه بر قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه نیز باید بررسی‌های خود را نسبت به این موضوع ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ۷۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی را با عنوان «حذف اعدام از مجازات قاچاق موادمخدر» امضا کرده‌اند که درصورت تصویب آن، مجازات اعدام، تنها شامل قاچاقچیانی شود که به صورت مسلحانه اقدام به این کار کرده باشند.

رادیو فردا در این باره نظر نعمت احمدی وکیل دادگستری در تهران را جویا شده است:

نعمت احمدی: در اینکه تقریبا‌ً‌ اکثر نمایندگان مجلس خصوصا‌ً نمایندگان شهرستان‌ها که با خانواده زندانیان یا اعدامی‌های مواد مخدر به عنوان موکلین رودررو کار دارند عمدتا‌ً می‌دانند این قانون قانون نتیجه‌بخشی نیست. قانونی است که بیش از ۳۷ سال در مملکت  از سه چهار ماه پس از پیروزی انقلاب حاکم شد تا امروز نتوانسته وضع مواد مخدر را سروسامانی بدهد. بیش از ۴ هزار مامور پلیس در راه مبارزه با مواد مخدر شهید شده‌اند. بیش از ۱۲ هزار جانباز داریم. من آمار دقیقی از تعداد اعدامی از طرف قاچاقچی‌ها را ندارم. نزدیک به هفتاد درصد از زندانیان ما در زندان مربوط به مواد مخدرند، چه توزیع‌کننده، چه حمل‌کننده، چه نگهدارنده و تعدادی هم مصرف‌کنندگان. لذا این قانون شکست خورده. این نوع برخورد یعنی برخورد سخت شکست خورده.

پس می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر این برخورد به گفته شما شکست خورده باشد جایگزین شدن مجازات حبس ابد (با ذکر این مسئله که برای افرادی در نظر گرفته شده که به صورت مسلحانه اقدام به قاچاق مواد مخدر نکرده باشند) آیا می‌تواند تاثیر خاصی بگذارد روی کاهش قاچاق مواد مخدر و یا وضعیت را بهبود ببخشد؟

نه با قانون نمی‌توانید یک امری که در اجتماع متداول شده و بعضا‌ً نفعی از آن می‌برند، تشدید کنید یا منع کنید. در کم کردن آن نتیجه ندارد. اعدام نتیجه‌بخش نیست. اعدام نتوانسته مانع شود. در کشوری که اشتغال در آن کم است، کارخانه‌ها تعطیل‌اند، بیکاری زیاد است، قاچاق انگیزه به وجود می‌آورد. مصرف‌کنندگان هم روز به روز دارد تعدادشان بیشتر می‌شود. اگر من با اعدام در امر مواد مخدر مخالفم به این دلیل است که می‌گویم اعدام نتوانسته مانع شود. حبس ابد هم نمی‌تواند. تبعات اعدام در مواد مخدر سخت است. خانواده‌ها بلاتکلیف می‌شوند، فرزندان‌شان سرگردان می‌شوند،‌ آثار سوء اجتماعی دارد. شاید حالا حبس ابد به نوعی بهتر از اعدام باشد.

تا چه اندازه فکر می‌کنید که صحبت از یک چنین قانونی در شرایط فعلی تحت تاثیر فشارهای بین‌المللی است که در خیلی از این موارد اشاره شده که آمار اعدام‌ها که بالا می‌رود بخشی از آنها متوجه مسئله افرادی است که از آنها به عنوان قاچاق‌چیان مواد مخدر نام برده می‌شود و آنها هم در شمار  این اعدام‌ها قرار می‌گیرند؟ تا چه اندازه به خاطر این مسئله الان صحبت از چنین طرحی می‌شود؟

من به کلیت موضوع دارم نگاه می‌کنم. من به جزییات نگاه نمی‌کنم. به کلیت این که نتوانسته مانع از این اپیدمی اجتماعی شود، نگاه می‌کنم. آثار بدی که اعدام دارد. ما را در جوامع بین‌المللی و د رمراجع بین‌المللی مورد هجمه قرار داده. ما را در ردیف کشورهایی قرار داده که بیشترین اعدام را داریم. حال آنکه ما اگر بخش اعدام مواد مخدر را نداشته باشیم، پرونده‌های قصاص ما به نسبت کشورهای پیرامون ما بسیار پایین‌تر است. اگر در نحوه مجازات بخش مواد مخدر ما تعدیلی انجام شود حتی زندانی‌های ما هم به شدت پایین‌تر از دیگر جاها است. به هر صورت هدف نمایندگان مجلس داغ بد اجتماعی است که بیش از سی سال است آن را نتوانستیم درمان کنیم.

تا چه اندازه امید می‌رود که یک چنین طرحی مورد قبول قرار گیرد با توجه به اینکه رییس کمیسیون قضایی حقوقی مجلس شورای اسلامی هم گفتند که این طرح به گفته ایشان هنوز خام است و در کمیسیون از سوی کارشناسان بررسی نشده؟

به هر حال در مجلس به ۱۵ نفر نماینده طرحی را می‌دهند، می‌آید در صحن مجلس و اگر حذف اعدام از طرف دیگر نمایندگان هم مساعد و مناسب تلقی شود قطعا‌ً‌ رای خواهد آورد. تا نوروز لایحه بودجه را داریم، بعد در  اسفندماه انتخابات داریم و بعد پسا انتخابات را داریم و من فکر نمی‌کنم به مجلس نهم برسد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.