رفتن به محتوای اصلی

«دیوار مهربانی».. راهی به دلهای قبل از انقلاب
02.01.2016 - 18:07

Missing media item.

دیوار مهربانی.. راهی به قبل از انقلاب

از ایرادات روشنفکرانه که قبل از انقلاب به رژیم شاه گرفته میشد و در میان توده عوام تا سال 57 بازتابی نداشت، یکی این بود که مردم از وضع زندگی شان راضی نیستند.

اگرچه زندگی مردم قابل مقایسه با زندگی یک سوئدی بطور متوسط نبود اما از یک مکزیکی یا ونزوئلایی یا عراقی بهتر بود. این را مردم نمیدانستند. روشنفکران ما هم خبری از دنیای بیرون نداشتند بلکه اکثریت بدون آنکه چیزی دیده باشند گفته های دیگران را بلغور میکردند. آنها هم جای سفت سجده نکرده بودند که بدانند یک من ماست چقدر کره دارد. وقتی روشنفکران ما به مردم تلقین کردند که وضع شما بد است و آزادی ندارید، و روزی 700 تومن پول نفت تان را شاه میخورد، مردم ناگهان ناراضی شدند. و تازه آزادی هم شد جزو خواسته های شان. حال آزادی را میخواستند که با آن دیوار گچ کنند یا ویولون بزنند خودشان هم نمیداستند.

اما یک امر مسلم بود و آن این که هرچه بود مردم به دنبال چیز بهتری انقلاب کردند. اما وقتی دیدند که برای کلیه گروههای درگیر قدرت در ایران آنچه اهمیت ندارد خود مردم هستند و مردم بهانه ای برای بدست گیری قدرت شان است، سخت توی ذوق شان خورد. من این را خوب یادم هست که از نظر یک مجاهد یا یک توده ای یا اکثریتی، مردم مردم عادی نباید دارای عقیده سیاسی باشند. اگر یکی از همین مردم می آمد و میگفت که من طرفدار گروه دیگری هستم، چشمها به او براق میشد و نگاه ها تهدید آمیز. طرف  میشد مزدور و هر لقب دیگری که دست شان میرسید. بعد هم که خمینی همه ما را تا پشت دروازه های ایران دنبال کرد و آمدیم کز کردیم تو سرما.

اینجوری شد که شاهی که با رفتنش آنهمه جشن و سرور برقرار شده بود شد «آن خدا بیامرز» و شد « نور به قبرش بباره». و البته.. از نظر «جماعت روشنفکر سابق» مردم از سر نادانی چنین میگویند.

واقعیت این است که این روشنفکران خود نادان هستند و شناختی روی مردم ندارند. آنچنان اهل سیاسی نیستند. در ایران مردم بطور متوسط روزی یه خط هم کتاب یا روزنامه نمیخوانند (در عوض صبح تا شب تو فیسبوک و وایبر و تلگرام پلاس هستند).  توده مردم به منافع آنی و گاها آتی خود میاندیشند. آنها برای شان زندگی آرام در صلح و صفا مهم است. برای شان مهم نیست که آمریکا چقدر بمب روی سر ویتنامی ها میریخت یا امروز اسرائیل چقدر روی فلسطینی ها بمب میاندازد. بهار عربی بازتابی در کوچه و خیابان ایران نداشت.  

مردم ایران در کوچه و خیابان و سرکارها هستند و همه چیز آنجا تعیین میشود و باید دید مزه دهن آنها چیست. سال 57 آنها قربانی نادانی روشنفکران شدند.  انقلاب 57 فریبی بود که حاصل نادانی روشنفکر سال 57 بود. امروز اگر کسی در کوچه و خیابان از شاه و اعمال ساواک در قبل از انقلاب بد بگوید هیچ لبخند تاییدی تحویل نمیگیرد. به عبارت دیگر (متاسفانه)  برای این مردم دیگر اهمیتی ندارد که ساواک چه تعدادی را شکنجه کرده بلکه مهم این است که چرا ما مردم آن دوران را از دست دادیم. به فیسبوکها و صفحات تاریخی در اینترنت بنگرید و پای هر بحث تاریخی نظرات نسل جوان را بخوانید. سرشار از خشم و نفرت از شرکت کنندگان در انقلاب 57، یعنی پدران و مادران خودشان است.

از آن طرف مردم هم که از این فریب انقلابی دهان شان تلخ شده بود، وقتی در کوچه و خیابان یکدیگر را می دیدند، از هم نفرت پیدا میکردند. هرکس انگشت اتهام بابت این فریب را به طرف دیگری میگرفت.

اما امروز پس از سه دهه، مردم کم کم دارند یکدیگر را می بخشند و بطرف هم می آیند. روشنفکران یاد گرفته اند که در مورد استبداد پادشاهی و ساواک نه این که چشم پوشی کنند اما در مقایسه با جهان پیرامون و سایر کشورهای جهان به آن بپردازند نه مثل سابق که گویی رژیم شاه تنها دیکتاتوری جهان بود.

«دیوار مهربانی» که در ایران مد شده، و اخیرا بجز لباس، نوع یخچالی اش هم به میدان آمده و مردم مواد غذایی اضافه شان را آنجا میگذارند، دارد دلهای مردم را به همانجایی برمیگرداند که قبل از انقلاب 57 بود. دارد نفرت را از دلها می زداید. مردم دارند یکدیگر را می بخشند.

این که از این بخشش و این دیوار مهربانی رژیم بتواند استفاده کند، یا با برخورد نامناسب با آن زمینه نفرت بیشتر از خود را نزد مردم فراهم کند را باید ماند و دید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.