رفتن به محتوای اصلی

دمیرتاش جزئیات مهمی در مورد توافق دولماباغچه افشا کرد
08.01.2016 - 23:13

============

صلاح‌الدین دمیرتاش, رئیس مشترک حزب ه.د.پ در گردهمایی باشکوه در شهر وان شمال کردستان در جمع مردم سخنرانی کرد و در مورد دیدارهای صلح‌جویانه در کاخ دولماباغچه ترکیه و صدور بیانیه صلح , برای نخستین بار به جزئیاتی مهمی اشاره کرد. دمیرتاش گفت وقتی در سازوکار نشست کاخ دولماباغچه مشکلی به وجود می‌آمد, وزرای دولت با اردوغان, رئیس‌جمهور گفتگو کرده‌اند. اردوغان هم گفته:«شرم‌آور نیست در مورد سازوکار نشست گفتگو می‌کنید. شماها در آنجا کاری تاریخی انجام می‌دهید. مهم بیانیه صلح است».

روز گذشته در شهر وان شمال کردستان یک گردهمایی باشکوه با حضور دهها هزار نفر برگزار شد. صلاح‌الدین دمیرتاش, رئیس مشترک حزب ه.د.پ در این گردهمایی حضور یافت و سخنرانی کرد. این گردهمایی در محکومیت قتل‌عام‌های دولت ترکیه در کردستان, برگزار شد. دهها هزار نفر در میدان گردهمایی گردهم آمدند که بخاطر کمبود جا, هزاران نفر در خارج از محدوده‌ای که پلیس تعیین کرده بود, تجمع کردند. علی‌رغم ممانعت‌های پلیس, اما هزاران نفر از مناطق حومه شهر وان در این گردهمایی حضور بهم رساندند.

دمیرتاش در جریان سخنرانی خود مسایلی در مورد اوضاع کردستان و ترکیه برزبان راند. وی تحلیلاتی در مورد سیاست‌های جنگ‌افروزانه دولت آ.ک.پ ترکیه و حملات ارتش به شهرهای شمال کردستان ارایه کرد و گفت که مشکل, حفر خندق‌های خیابانی از سوی جوانان نیست, بلکه مسئله, مسئله وجود یک خلق به نام خلق کرد است.

جزئیاتی در مورد بیانیه صلح

دمیرتاش در اظهارات خود در مورد روند حل دموکراتیک مسئله کرد و بیانیه صلح کاخ دولماباغچه ترکیه, برای نخستین بار مسایلی مهم را افشا کرد. دمیرتاش بیان داشت که اردوغان , رئیس جمهور ترکیه که بعدها بیانیه صلح دولماباغچه را انکار کرد, شخصا در جریان دیدارهای دوجانبه از تمامی مسایل مطلع بود . وی گفت:«وقتی ما در دولماباغچه برای صدور بیانیه صلح حاضر می‌شدیم, میان هیأت ما و وزرای دولت در مورد شیوه برگزاری کنفرانس خبری و نشست اختلاف‌نظر به وجود آمد. یکی از وزرای عضو هیأت با اردوغان تماس گرفت و از او پرسید «در مورد سازوکار نشست اختلاف وجود دارد, پیشنهاد شما چیست؟» اردوغان هم گفت «شرم‌آور نیست که هنوز در مورد شیوه برگزاری نشست حرف می‌زنید. شما آنجا کاری تاریخی انجام می‌دهید. مهم بیانیه است». همان رئیس‌جمهور یک هفته بعد گفت:«از هیچ چیز اطلاع ندارم. بیانیه صلح را قبول نمی‌کنم».

بیاید مقابل دادگاه حاضر شویم

دمیرتاش در مورد تهدیدهای دولت علیه حزب ه.د.پ , گفت که سلب مصونیت قضایی بیشتر برای اردوغان لازم است و افزود:«بگذار مصونیت قضایی از ما سلب شود, ولی باید مصونیت شما هم سلب گردد. بیاید همه در پیشگاه دادگاه حاضر شویم. ما نمی‌ترسیم».

آیا همه را می‌کشید؟

دمیرتاش ضمن اشاره به حملات قتل‌عام‌گرانه دولت ترکیه در شهرهای کردستان, گفت که با قتل‌عام مردم, مسئله حل نخواهد شد بلکه برعکس, مسئله عمیق‌تر می‌گردد.

دمیرتاش در ادامه بیان کرد:«از رئیس‌جمهور می‌پرسم. شما در جزیر و سلوپی برای پیروز شدن خود چکار خواهید کرد؟ من کنجکار شده‌ام. می‌گویید «خانه به خانه را پاکسازی خواهیم کرد» . 95 درصد مردم آن مناطق به حزب ه.د.پ رأی داده‌اند. آیا همه را خواهید کشت؟» . دمیرتاش خواهان حل صلح‌جویانه شد و گفت درغیراینصورت نتیجه این اشتباهات فاجعه بزرگ خواهد بود.

پس از اتمام سخنرانی دمیرتاش, گردهمایی شهر وان با شعارهای «مقاومت می‌کنیم, پیروز می‌شویم» پایان یافت. پس از گردهمایی هم در خیابان جمهوریت یکی از اعضای کنگره زنان آزاد به نام «یادیشن کارابولاک» از سوی پلیس بازداشت شد و پلیس در خیابان پریخان هم یک زن دیگر را مورد ضرب و شتم قرار داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
برگرفته از:
فرات نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.