رفتن به محتوای اصلی

مناطق کردنشین ترکیه درگیر جنگی خونین
'به دور از چشم مطبوعات جهانی'
15.01.2016 - 02:19

==========

تصاویر منتشر شده تانک‌هایی را نشان می‌دهند که در ارتفاعات مستقر شده و هر از چندی به مناطق مسکونی شلیک می‌کنند. هلیکوپترهای توپدار و پهپادها بر روی شهر می‌چرخند. شبه‌نظامیان در برخی از خیابان‌ها با کندن خندق و انباشتن گونی‌های شن سنگر گرفته‌اند. برای جلوگیری از دید تک تیراندازان با پتو یا پرده برخی از چهار راه‌ها پوشیده شده است.

آثار گلوله و انفجار بر در و دیوار خانه‌ها و مغازه‌ها دیده می‌شود. جنازه بعضی از کشته شدگان برای روزها در کنار خیابان می‌ماند و از ترس تک تیراندازان کسی جرات نزدیک شدن به آنان را ندارد.

برخی از شهروندان مجبور شده‌اند جنازه اعضا خانواده را برای روزها در یخچال خانه نگه دارند و نتوانسته‌اند از خانه‌هایشان بیرون روند. ماموران امنیتی تنها با خودروهای زرهی می‌توانند در داخل این شهرها تردد کنند.

دسترسی روزنامه نگاران مستقل به این مناطق به شدت کنترل می‌شود و برخی می‌گویند این مناطق به دور از چشم مطبوعات جهانی درگیر جنگی خونین هستند.

شاید این تصاویر به وضعیت شهرهای جنگ زده عراق و سوریه شباهت داشته باشد. اما این تصاویری است که از یکی از کشورهای عضو ناتو، ترکیه منتشر می‌شود.

در چند ماه گذشته بسیاری از شهرهای مناطق کردنشین ترکیه در جنوب شرق این کشور صحنه درگیری‌های خونین بین نیروهای امنیتی ترکیه و نیروهای شهری حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک است.

دولت ترکیه در بسیاری از شهرهای کردنشین مقررات منع عبور و مرور وضع کرده است.

در پی انفجار بمب، یک ساختمان یک مرکز پلیس در شهر کردنشین دیاربکر ویران شد و چند تن کشته شدند. همچنین پاسگاه ژاندارمری در شهر میدیات در نزدیکی ماردین هدف گلوله‌های خمپاره واقع شد. این در حالی است که جنگ خیابانی در محله های سور دیاربکر و جیزره همچنان ادامه دارد.


سه روز پیش نیروهای امنیتی ۱۲ جوان را در شهر وان کشتند. دولت می‌گوید آنان از اعضا پ‌ک‌ک (اعضای حزب کارگران کردستان) بودند و مقدار زیادی سلاح و مهمات از آنان ضبط کرده است. اما فعالان کرد می‌گویند این ۱۲ جوان غیر نظامی بوده‌اند و نیروهای امنیتی آنان را به گلوله بسته‌اند. انتشار این خبرها بسیاری از کردهای مناطق کردنشین ترکیه را به خشم آورده است.

هنگامی که ۱۳ سال پیش رجب طیب اردوغان به قدرت رسید، او برای اولین بار به وجود مشکل کردها اذعان کرد و گفت مشکل آنان مشکل تمام مردم ترکیه است. او قول داد برای رفع تبعیض‌ها و احقاق حقوق کردها در ترکیه تلاش می کند. این بخشی از اصلاحات آقای اردوغان برای بهبود دموکراسی در ترکیه در چهارچوب نامزدی این کشور برا ی عضویت در اتحادیه اروپا بود.

برای اولین رادیو و تلویزیون دولتی (تی آر تی) شبکه ای کردی راه اندازی کرد و تدریس به زبان کردی در مدارس خصوصی آزاد شد. دولت آقای اردوغان برای سال‌ها مخفیانه با نمایندگان پ‌ک‌ک مذاکره می کرد. پ‌ک‌ک نیز چندین بار آتش بس یک جانبه اعلام کرد. اما این اقدامات موجب کاهش خشونت‌ها نشد.

در نوروز سال ۲۰۱۳ دولت برای اولین بار آشکارا اعلام کرد که نمایندگان سازمان اطلاعات ترکیه با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ‌ک‌ک برای پایان دادن به جنگ چهل ساله مذاکره می‌کنند. قرار شد اعضای حزب کارگران کردستان نیروهایش را از ترکیه بیرون بکشد و حتی صحبت از زمین گذاشتن سلاح بود.

آقای اردوغان گفت او دیگر نمی‌خواهد شاهد گریه هیچ مادری برای از دست دادن فرزندانش در ترکیه باشد. اما پس از دو سال طرفین با شکستن آتش‌بس، همدیگر را متهم به اجرا نکردن تعهدات طرف مقابل کردند.

از تابستان گذشته که آتش‌بس بین دولت ترکیه و پ‌ک‌ک شکسته شد صدها نفر از غیرنظامیان، نیروهای اعضای حزب کارگران کردستان و نیروهای امنیتی در جنگ خونین کشته شده‌اند. نیروهای پ‌ک‌ک برای اولین بار جنگ را به کوچه و خیابانهای این منطقه کشانده‌اند.

شهروندان شهرهای کردنشین سور دیاربکر، نوسیبین، سلوپی، جیزره و سیلوان بیشترین خشونت‌ها را به خود دیده‌اند. دولت در چند ماه گذشته بارها در این مناطق مقررات منع عبور و مرور وضع کرده است.

آقای اردوغان می گوید مشکلی به نام مشکل کردها دیگر وجود ندارد و ناآرامی‌های جنوب شرق ترکیه مشکل تروریسم است نه کردها. او گفت تا نابودی کامل نیروهای پ ک ک درشهرهای مناطق کردنشین و بیرون راندن آنان از ترکیه علمیات نظامی ادامه خواهد داشت.


شکاف بین کردها و سایر مناطق ترکیه هر روز بیشتر می‌شود. حزب دمکراتیک خلقها خواهان خودمختاری دمکراتیک در مناطق کردنشین است و می گوید دولتها ی محلی بایستی نقش بیشتری در تصمیم گیری‌های منطقه‌ای داشته باشند.

در چند ماه گذشته صدها شهروند و فعال سیاسی کرد به اتهام تهدید تمامیت ارضی ترکیه و ارتباط با تروریسم دستگیر شده اند.

در دوران خشونتهای ده‌های هشتاد و نود میلادی بیش از ۴۰ هزار نفر از کردها و نیروهای امنیتی در مناطق کردنشین کشته شدند. مذاکرات صلح دو سال پیش بین دولت و پ‌ک‌ک بسیاری را در ترکیه امیدوار کرده بود که بالاخره طرفین دریافته اند با جنگیدن نمی توان اختلافات را حل کرد. اما این روزها با بالا گرفتن درگیرها، بسیاری از کارشناسان مسائل ترکیه می گویند مناطق کردنشین ترکیه به خشونتهای دو دهه پیش باز گشته است.

این هفته حدود ۱۱۰۰ دانشگاهی از بیش از ۸۰ دانشگاه ترکیه از جمله برخی از دانشگاهیان کشورهای دیگر در نامه ای سرگشاده به عنوان "ما بخشی از این جنایت نخواهیم بود" از دولت ترکیه خواستند به درگیرها در جنوب شرق ترکیه خاتمه دهد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در جواب انان را متهم به طرفداری از پ‌ک‌ک کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.