رفتن به محتوای اصلی

زمان‌بندی اعلام روز اجرا همچنان در دست بررسی است
17.01.2016 - 05:48

در حالی که از شامگاه جمعه ۲۵ دی ماه همه نگاه‌ها به سوی وین محل دیدار جان کری، محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در مورد اعلام احتمالی «روز اجرای توافق هسته‌ای» است، یک مقام رسمی آمریکایی گفته است که زمان‌بندی برای اعلام «روز اجرا» همچنان تحت بررسی است.

این مقام ارشد آمریکایی روز شنبه ۲۶ دی به خبرگزاری رویترز گفت که بر سر اعلام زمان روز اجرا، هنوز «چند مسئله فنی باقیمانده است».

منبع مورد اشاره رویترز که نام او در این گزارش اعلام نشده تأکید کرده که «تأخیری در کار نیست اما چند توضیح فنی همچنان مورد بررسی است».

او همچنین ارتباط میان آزادی زندانیان آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران و روند توافق بر سر اعلام روز اجرا را رد کرده است.

در دیگر سو محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در توئیتی با اشاره به نزدیک بودن اعلام «روز اجرا» تأکید کرد که «دیپلماسی نیازمند صبر دارد، اما همه ما می‌دانیم که بر سایر گزینه‌ها غلبه خواهد کرد».

بر اساس توافق هسته‌ای وین، «روز اجرا» زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکمیل تعهدات هسته‌ای ایران را تأیید کند و پس از آن آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل، تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کنند.

در مورد لغو تحریم‌های ایران، اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که آماده است، به محض تأیید آژانس مبنی بر اجرای تعهدات توافق اتمی وین از سوی تهران، تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

در این زمینه منابع دیپلماتیک گفته‌اند که کشورهای اروپایی دستورالعملی دقیق را تهیه کرده‌اند که هم‌اکنون در اختیار هلند، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست.

در آمریکا نیز باراک اوباما، جمعه شب پیشاپیش سفر جان کری به وین، اختیاراتی را به او تفویض کرد که بر پایه آن وزیر خارجه ایالات متحده بتواند رفع تحریم‌های ایران را اعلام کند.

سازمان ملل نیز جمعه شب از زبان استفان دوژاریک، سخنگوی بان کی مون اعلام کرد که «اگر همه چیز به خوبی پیش برود، دبیرکل سازمان ملل بیانیه‌ای صادر خواهد کرد».


© 2016 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس قوانبن کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.