رفتن به محتوای اصلی

آیا اروپا در وضع تحریم جدید از آمریکا پیروی خواهد کرد؟
19.01.2016 - 17:46

 

 

توسط امير مصدق کاتوزيان

 

لوران فابیوس می‌گوید که نتیجه تصمیم اتحادیه اروپا درباره وضع تحریم‌های جدید در ارتباط با آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک توسط ایران تا پایان این هفته معلوم خواهد شد.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، این تصمیم‌گیری در پی مقایسه سیستم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا انجام خواهد گرفت، برای یافتن پاسخ به این که وضع تحریم جدید علیه آزمایش موشکی عماد در ایران لازم است یا خیر.

رادیوفردا گزارشی تحلیلی در این باره دارد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه، ۲۸ دی‌ماه، در ابوظبی خبر از یک تصمیم‌گیری تا پایان این هفته داد. گرفتن این تصمیم که آیا اتحادیه اروپا هم باید مثل آمریکا ایران را در ارتباط با آزمایش‌های اخیر موشک بالیستیک عماد شامل تحریم‌های جدیدی کند یا نه.

روز یک‌شنبه تنها چند ساعت پس از اعلام آغاز اجرای توافق هسته‌ای شامل رفع تحریم‌های شورای امنیت، دولت باراک اوباما یازده شخص حقیقی و حقوقی تازه را در ارتباط با آزمایش‌های موشکی ایران مشمول تحریم کرد.

اتحادیه اروپا با پایان این هفته چه تصمیمی خواهد گرفت؟ آیا به سابقه تاریخی خود روی خواهد آورد و به باور برخی ناظران سیاسی با سیاست‌های تحریمی مرزبندی خواهد کرد یا نه؟

حسین علیزاده، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی: شاهد نیستیم که اتحادیه اروپا تاکنون موضعی گرفته باشد به نفع ایالات متحده آمریکا یا به نفع جمهوری اسلامی. چه بسا شاهد دست به عصا بودن اتحادیه اروپا باشیم که به سرعت ایالات متحده آمریکا جانب وضع تحریم‌های موشکی بر ایران را نگیرد. مگر آن قدر جمهوری اسلامی در پروژه موشکی خودش اصرار مبرم و بارز کند که بهانه از دست اینها بیرون برود و فشارها روی اتحادیه اروپا آن قدر زیاد شود که ناگزیر بچرخد به طرف آمریکا. همچنان که در پرونده هسته‌ای در نهایت چرخید به طرف آمریکا و تحریم‌های فلج‌کننده. بنابراین در شرایط حاضر می‌شود گفت اتحادیه اروپا در استمزاج است و علاوه بر این که شاید مثل ایالات متحده اصرار بر وضع تحریم‌های جدید نداشته باشد.

اما به باور برخی دیگر از کارشناسان گفته روز دوشنبه وزیر خارجه فرانسه مبتنی بر نگرانی‌های جدی بین‌المللی و منطقه‌ای از برنامه موشکی ایران بر زبان آورده شده است.

هوشنگ امیراحمدی،‌ استاد اقتصاد سیاسی در دانشگاه راتگرز آمریکا: از ماه‌ها پیش نگران بودم و به دلایلی هم به مسئله برجام دودلی داشتم این بود که می‌دانستم موشک‌های جمهوری اسلامی مثل یک بمب ساعتی است که یک روزی منفجر می‌شود. من اعتقاد دارم که این حرف وزیر امور خارجه فرانسه معنا دارد، خبر بدی است. تحریم‌هایی را هم که دولت اوباما ساعتی پس از آن که این جریان اعلام شده بود که همه چیز دارد درست می‌شود باز در ارتباط با مسئله موشک‌ها خبر بدی بود. از آنها بدتر تحریم‌هایی است که در کنگره آمریکا در حال وضع است و در آینده خیلی نزدیک شاید هم یکی دو هفته آینده کنگره آمریکا تحریم‌هایی را بر علیه ایران می‌برد در رابطه با موشک‌ها. اینها اعتقاد دارند که بخش هسته‌ای‌اش را خنثی کرده‌اند. ولی بخش موشکی‌اش هنوز هم وجود دارد و شاید خطرناک‌‌تر هم هست برای این که در قسمت هسته‌ای بمبی وجود نداشت و عرب‌ها و اسرائیل شدیدا‌ً‌ دنبال این جریان هستند که در مرحله بعدی آمریکا باید حداقل بخشی از موشک‌های جمهوری اسلامی را ازش بگیرد.

همزمان به گفته شماری از تحلیل‌گران باید در نظر داشت که تحریم داریم تا تحریم و تحریم‌های جدید آمریکا که روز یک‌شنبه اعلام شد تحریم‌های خاص موشکی است با دامنه‌ای محدود.

مهدی نوربخش، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هریزبرگ آمریکا: طبیعت تحریم‌های جدیدی که دارند ازش صحبت می‌کنند با تحریم‌های گذشته کاملا‌ً فرق می‌کند. اینها دارند صحبت از کمپانی‌هایی می‌کنند که با ایران در رابطه هستند، در رابطه با همان چیز مخصوص. همین موشک‌های بالیستیک و ارتش و صنایع نظامی و این حرف‌ها. این است که طبیعت آن کاملا‌ً‌ فرق می‌کند و امیدوار هستم که دوستان اینها را با هم مخلوط نکنند. یعنی هیچ صحبتی نیست که حالا مجددا‌ً برگردند تحریم‌های مالی بگذارند روی ایران یا چیزهای دیگر.

وعده لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، درباره بررسی مسئله وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در واکنش به آزمایش موشک بالیستیک عماد پیشاپیش اولین سفر اروپایی حسن روحانی بعد از لغو تحریم‌های شورای امنیت بر زبان آورده می‌شود، سفری که برنامه‌اش برای اوایل بهمن‌ماه ریخته شده و اولین مقصدش ایتالیا است و دومین مقصدش فرانسه. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.